Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen, hvordan vurderes den?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bare lurer på hvordan det er matteeksamen blir retta og vurdert. Og hva det blir lagt vekt på osv.

 

Og så et litt dumt spm: Må sensorene rekne gjennom den matteeksamenen de skal vurdere? Det synes jeg i grunn de burde, siden det kanskje kan sette de i elevenes situasjon. Det sier seg selv at om en sensor bruker 2 timer på å løse en av oppgavene, så burde den oppgaven bli vurdert mildt.

 

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere ting som spiller inn når man skal rette en matteoppgave.

 

Sensor, eller vedkommede som har laget oppgavene må jo naturlig nok løse disse selv, dermed så har de en fasit. Oppgavene blir vektet etter hvor omfattende de er, en stor oppgave teller mer enn en liten oppgave.

 

Det første de ser etter er riktig svar, med mindre utregning må føres inn. Så ser de på metoden du har brukt og leter eventuelt etter grunnen til at du fikk feil svar. Så blir poeng trukket for det som ikke stemmer, og dette legges til totalsummen vektet på oppgavens omfang.

 

Så blir alt summert, og man ser poengsummen opp mot en karakterskala, og en karakter settes.

Lenke til kommentar
Men hva om sensor rekner feil da?

Jeg har en mattelærer som til stadighet rekner feil...

6109546[/snapback]

Det er ikkje sensor som lager oppgåvene/fasit. Men om det skulle vere ein feil i fasit, blir nok dette oppdaga. Det er tross alt ein god del sensora som retter.

Lenke til kommentar
Men hva om sensor rekner feil da?

Jeg har en mattelærer som til stadighet rekner feil...

6109546[/snapback]

Det er ikkje sensor som lager oppgåvene/fasit. Men om det skulle vere ein feil i fasit, blir nok dette oppdaga. Det er tross alt ein god del sensora som retter.

6109584[/snapback]

Du leverer inn din prøve, den sendes bort til en nøytrale sensorer, en retter først prøven, før en annen retter den igjen. Slik at begge setter en karakter. Blir det for stort sprink, må de ble enige seg imellom.

 

Var i allefall det vi fikk forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...