Gå til innhold

Forspranget til IE reduseres


Anbefalte innlegg

Så lenge Opera ikke finnes som standard i et veldig populert operativsystem vil ikke dette bli noe problem siden Opera da MÅ være konkuransedyktige for å overleve (god funsjonalitet og billig)

6117877[/snapback]

Men hvis det blir like populært vil det kanskje ødelegge for andre som har lyst til å velge en browser de synes er best, i dag er det noen ting som bare IE gjør korrekt fordi andre nettlessere passer på at sidene deres vises mest korrekt i den enn andre (kanskje også overser andre helt), det er kanskje ikke like lett å følge IE siden den er lukket, det kan skje med Opera. Opera kan fortsatt bli kjøpt opp av f.eks MS.

 

Hva mener du her? At folk lager nettsider som er gale fordi IE er udugelig til å vise sider har vel ingenting med åpen kildekode å gjøre? Folk hadde vel gjort det selv som IE hadde hatt åpen kildekode?

 

AtW

6121089[/snapback]

Mente at nettsider i dag er laget for å vises best (og ofte kun testet) i IE. Var ikke det jeg mente heller nei!

 

Hvis nettsider hadde leget sidene sine for å vises bra i Firefox vil den sannsynligvis bli vist bra i Netscape, Ephipani og andre Firefox baserte nettlesere (som hvem som helst kan basere seg på), samt at i og med at den er åpen kan IE og Opera lettere rette seg etter et åpent program enn et lukket.

6121200[/snapback]

 

Synes argumentasjonen din er tynn, det er mye flere som bruker IE, enn en FF-variant, så hadde folk rettet sidene etter FF, hadde det neppe blitt bedre (her går jeg utifra en alternativ virkelighet der FF er like dårlige på standarder som IE), den siste setningen din er forsåvidt et greit argument (selv om det er likt søkt å anta at FF eller opera plutselig skulle begynne å ikke prøve å følge standarder) men på den andre side: hvorfor er det bra om andre browsere retter seg etter den feilaktige måten å tolke nettsider på?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes argumentasjonen din er tynn, det er mye flere som bruker IE, enn en FF-variant, så hadde folk rettet sidene etter FF, hadde det neppe blitt bedre (her går jeg utifra en alternativ virkelighet der FF er like dårlige på standarder som IE), den siste setningen din er forsåvidt et greit argument (selv om det er likt søkt å anta at FF eller opera plutselig skulle begynne å ikke prøve å følge standarder) men på den andre side: hvorfor er det bra om andre browsere retter seg etter den feilaktige måten å tolke nettsider på?

 

AtW

6121229[/snapback]

For det første, IE er ikke til noe annet enn Windows! Kanskje OSX, men uansett, ville det ikke best at en browser som faktisk er gitt ut til alle os, en nettleser alle kan legge til os'et sitt uten problemer osv. vært den nettleseren som andre rettet seg etter (eller Kopete/Safari)?

 

For å være helt sikker så jeg ikke diskuterer mot meg selv, hvorfor kan ikke Firefox vise alle sidet korrekt? Blandt annet Norsk Tipping, er det Firefox sin feil at de ikke følger standarer eller er det rett og slett fordi de ikke kan?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Men hvis det blir like populært vil det kanskje ødelegge for andre som har lyst til å velge en browser de synes er best, i dag er det noen ting som bare IE gjør korrekt fordi andre nettlessere passer på at sidene deres vises mest korrekt i den enn andre (kanskje også overser andre helt), det er kanskje ikke like lett å følge IE siden den er lukket, det kan skje med Opera. Opera kan fortsatt bli kjøpt opp av f.eks MS.

 

Det å velge Opera bare fordi det er norkst er ganske feil, det er det samme som å si til USA'ere at de bør velge IE bare fordi det er USA'sk, og det er vel noe av det siste man ønsker...

6121077[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener.

Alle nettlesere vil aldri komme til å tolke alt helt likt, selv om de følger standardene. Men Opera følger i hvert fall standardene mer enn IE og da minskes problemet betraktelig. Selv i dag hvor IE tolker ting så forskjellig fra Opera og Firefox er det mange som velger Firefox eller Opera.

 

Dessuten er ikke dette argument for å ikke velge Opera i dag.

Vis dette problemet kommer derimot må vi gjøre noe med problemet. Men jeg kan ikke komme på en måte på hvordan vi kan forhindre det i dag.

Lenke til kommentar
Synes argumentasjonen din er tynn, det er mye flere som bruker IE, enn en FF-variant, så hadde folk rettet sidene etter FF, hadde det neppe blitt bedre (her går jeg utifra en alternativ virkelighet der FF er like dårlige på standarder som IE), den siste setningen din er forsåvidt et greit argument (selv om det er likt søkt å anta at FF eller opera plutselig skulle begynne å ikke prøve å følge standarder) men på den andre side: hvorfor er det bra om andre browsere retter seg etter den feilaktige måten å tolke nettsider på?

 

AtW

6121229[/snapback]

For det første, IE er ikke til noe annet enn Windows! Kanskje OSX, men uansett, ville det ikke best at en browser som faktisk er gitt ut til alle os, en nettleser alle kan legge til os'et sitt uten problemer osv. vært den nettleseren som andre rettet seg etter (eller Kopete/Safari)?

 

For å være helt sikker så jeg ikke diskuterer mot meg selv, hvorfor kan ikke Firefox vise alle sidet korrekt? Blandt annet Norsk Tipping, er det Firefox sin feil at de ikke følger standarer eller er det rett og slett fordi de ikke kan?

6121298[/snapback]

 

Ja, det er et argumnet for å bruke FF, men diskusjonen her startet jo med at man skulle ha en browser på offentlige institusjoner, opera ble foreslått, og du mente det var en dårlig ide, fordi de kunne gjøre det samme som IE (altså at de blant annet ikke støtter standarder). Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så mye mer sannsynlig at dette skjer (eller mye værre om det skulle skje) med et program som ikke har åpen kildekode.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det er et argumnet for å bruke FF, men diskusjonen her startet jo med at man skulle ha en browser på offentlige institusjoner, opera ble foreslått, og du mente det var en dårlig ide, fordi de kunne gjøre det samme som IE (altså at de blant annet ikke støtter standarder). Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så mye mer sannsynlig at dette skjer (eller mye værre om det skulle skje) med et program som ikke har åpen kildekode.

 

AtW

6121385[/snapback]

Det jeg mener er at er det åpent og fritt kan man gjøre som man vil, tror det er gitt ut under GPL så de forandringene som eventuelrt ville blitt gjort med kodene måtte bli delt, slik er det ikke med andre lukkede alternativer, derfor kan de lage sine egne lukkede løsninger på ting som igjen vil gjøre at andre må benytte seg av deres nettlesere.

 

Man ser jo det samme med IM tjenester, man har Jabber som hvem som helst kan lage en server eller klient til... også har man de som er lukka som MSN, Yahoo, ICQ, osv. og det ødelegger ganske mye!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener.

Alle nettlesere vil aldri komme til å tolke alt helt likt, selv om de følger standardene. Men Opera følger i hvert fall standardene mer enn IE og da minskes problemet betraktelig. Selv i dag hvor IE tolker ting så forskjellig fra Opera og Firefox er det mange som velger Firefox eller Opera.

 

Dessuten er ikke dette argument for å ikke velge Opera i dag.

Vis dette problemet kommer derimot må vi gjøre noe med problemet. Men jeg kan ikke komme på en måte på hvordan vi kan forhindre det i dag.

6121340[/snapback]

Men om det skulle skje tror jeg ikke det hadde vært noe særlig problem om det var et open source program som hadde hatt så store andeler som IE har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...