Gå til innhold

Am2 eller FX-62 ? Til spilling ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

am2 virker som en forbedring, omtrent det samme, bare finpusset litt på opsettet, nå støtter det ddr2 helt opp til 800mhz, vanlig amd støttet opp til 400mhz,noen hovedkort også mer, litt dyrere ram.

 

vanlig amd kjørte hastighet og latency noe senere med mer en 2stk ram moduler.

 

jeg lurer på om am2 kan kjøre 3-4stk ram moduler uten at det skal bli senere som med 939 prosessorene.

 

en annen ting om am2, am2 5000 er 2mb og 2.6ghz

en 939 fx 60 er det samme som den prosessoren. der den også har 2.6ghz og 2mb cache. den har åpen "multiplier oppover" som betyr 200x9999999999999999=ghz

hvor am2 5000 har 200x13, det er umulig å sette 200x14 på en am2 5000, det er mulig å sette 200x14 på en fx60. for å få 2.8ghz om en får 2.8 ghz i praksis kommer helt annpå.

 

så hvis en skal ha 2.6 dual core så er det rimeligere med am2 5000

enn å kjøpe 939 fx60 med åpen multiplier. selv om de har samme hastighet.

Lenke til kommentar

Allså Conroe kommer til 3Q, men den behøver ikke og være bedre da..

AMD vet at Intel ha ligget og ruget på noe i lang tid, for AMD har vert ubeseiret innen Spill og overklokking i lang tid nå, så AMD vil nok svare på Intel sin Conroe E6700 elle (core 2Dou) og de andre cpu'ene i den serien.

 

Men ytelsen på Conroe er jo helt syk forhold til hva en AM2 5000+ kan yte i dag da. Men alt kommer i sin tid, jeg tror at AM2 1203 kommer til høsten jeg da, for og utkonkurrere Intel, akkuratt som 939 gjorde for noen år tilbake. 754 aka 940 og 939 aka 1203.

 

Men dette er nå mine synspunkter.

 

Men vil du nå allså ha en FX så kjøp FX, det er rå ytelse for spiller'n som vil ha alt perfekt. :)

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
jeg lurer på om am2 kan kjøre 3-4stk ram moduler uten at det skal bli senere som med 939 prosessorene.
I praksis gjelder vanligvis ikke det med lavere klokkefrekvens for revisjon E, til tross for at ingen AMD-prosessorer har offisiell støtte for fire dobbeltsidige brikker på DDR400. Men av en eller annen merkelig grunn godtar hovedkortene å kjøre uten divider i slike tilfeller.

 

En annen ting er jo at man nesten garantert må bruke 2T command rate ved bruk av fire brikker. Basert på grubling over elektriske lover, minneteknologi og kontrollerens oppbygning mener jeg å kunne anslå med rimelig stor sikkerhet at "2T spøkelset" i mer eller mindre grad også vil appellere til AM2. Flere brikker vil uunngåelig øke impedansen, som gir tregere "respons" når adressesignaler skal genereres. Blant annet fordi alle slotene trolig deler den samme kommandobussen (slik de gjør på socket 754/939) regner jeg med at 2T command rate vil bli nødvendig ihvertfall i endel tilfeller. Men DDR2 har en fordel i at høykapasitets minne er både enklere og billigere å produsere, slik at man ikke nødvendigvis trenger flere brikker for å få samme totalmengde. Riktignok benytter high-density DDR2 som regel 8-banks chiper, som øker impedansen sammenlignet med 4-banks, men å klare seg med færre moduler er fortsatt en fordel. Det er fordi selve "skøyten" mellom pinnene (i sloten) og goldfingers (på modulen) i seg selv øker motstanden ytterligere, og gir dårligere kontakt enn om de hadde vært loddet direkte. DDR2 har også støtte for flere andre teknikker som gir bedre signalintegritet (On-Die Termination) og lasttilpasning (Signal Slew Rate Derating). Kontrolleren kan sende kommandoer på dobbel hastighet med utgangspunkt i samme kjernefrekvens, dvs DDR1-400 og DDR2-800, men active-to-active avstanden vil bli kortere fordi selve input/output-sekvensene bare varer halvparten så mange kjernesykluser. DDR2 har også fått halvert rad-lengden, som gjør at det "sløses" flere kommandoer på refreshing, som ikke kan sies å gi raskere tilgang til data som kreves for program-eksekvering. Disse faktorene kan gjøre at det blir mange kommandokollisjoner, mens støtte for Posted CAS derimot motvirker det ved å utnytte ledige time slots (sykluser). Jo flere kommandoer i løpet av en gitt periode, jo større blir forskjellen mellom 1T og 2T. Men her er det så mange faktorer begge veier at det blir vanskelig å konkludere med noe som helst. Kvaliteten både på hovedkort, minne og kontroller vil også spille inn, så den teoretiske delen er langt ifra alt...

 

Når det gjelder første generasjons AM2 minnekontrollere og hovedkort gjenstår det jo å se hvor bra de er. Barnesykdommer er jo ikke uvanlig i HW-bransjen, og det er vel ikke så lenge siden AMD annonserte at minnehastigheten skulle økes fra de forespeilede 667 MT til 800 MT. Om denne forsinkelsen skyldtes tekniske problemer eller avventing av JEDEC-sertifiseringer er jeg ikke sikker på, men det er blitt rapportert fra brukere at førstegenerasjons AM2 ikke vil støtte lavere timings enn 3-3-3. Det synes jeg høres ganske merkelig ut, både fordi det ikke er snakk om kontroller-timings og at det fungerer på Intel plattformer.

 

 

@ Zar-X: Personlig ville jeg ha sett det an en stund av hensyn til mulige barnesykdommer. Men om du må kjøpe raskt synes jeg ikke socket 939 er noe dårlig valg fordi den er velprøvd og stødig, og fordi ytelsesforskjellen vil være liten til å begynne med. Innen det kommer en CPU-revolusjon fra AMD vil det nok være like greit å kjøpe nytt hovedkort og minne i samme slengen. Og Conroe kommer jo om ikke så altfor lenge :)

Lenke til kommentar
Allså Conroe kommer til 3Q, men den behøver ikke og være bedre da..

AMD vet at Intel ha ligget og ruget på noe i lang tid, for AMD har vert ubeseiret innen Spill og overklokking i lang tid nå, så AMD vil nok svare  på Intel sin Conroe E6700 elle (core 2Dou) og de andre cpu'ene i den serien.

 

Men ytelsen på Conroe er jo helt syk forhold til hva en AM2 5000+ kan yte i dag da. Men alt kommer i sin tid, jeg tror at AM2 1203 kommer til høsten jeg da, for og utkonkurrere Intel, akkuratt som 939 gjorde for noen år tilbake. 754 aka 940 og 939 aka 1203.

 

Men dette er nå mine synspunkter.

 

Men vil du nå allså ha en FX så kjøp FX, det er rå ytelse for spiller'n som vil ha alt perfekt. :)

6145831[/snapback]

 

Socket 1203 er for Opteron, og ikke desktopmaskiner.

 

AMD's svar på Conroe er K8L, men denne kommer ikke før i 2007.

Det dem kommer til å gjøre for å møte konkurransen fra Conroe er nylanseringer med høyere klokkehastighet + mere cache.

vi vil trolig også se en del priskutt.

 

Dem vil trolig tape ytelsestronen mot Conroe EE for en stund.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...