Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Corolla 85 fusker - hva er feil?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en stolt eier av en 21 år gammel Toyota Corolla. Etter vinteren har den begynt å fuske litt og bruker 1 liter på mila (imotsetning til 0,75-0,80 før vinteren). Når jeg ligger på jevnt turtall merker jeg litt rykking uansett motortemp. Når jeg feks skal ut på en traffikert vei og må fort opp i hastighet og gir bånn gass, går bilen nærmest uten noen form for akselrasjon og putrer for seg selv, før den etter et par sek kommer og da erre full sprut. Dette skjer ikke hver gang, men veldig ofte og er skummelt når en skal ut på en vei med 80km/h fartsgrense. Samme skjer også ofte når jeg ligger i 20km/h i 2.gir og gir bånn gass, merker at akselrasjonen stopper (blir slengt framover i setet som om jeg bremser). Dette skjer oftere på kald motor, men skjer også ofte når motoren er varm.

 

Bilen virker forholdsvis sprek og går greit nok, det største problemet er bensinforbruket!

 

Pluggene så helt greie ut når jeg bytta dem, ingen klare tegn på feil ihvertfall.

 

Fordelerlokk+rotor, tenningskabler og plugger er nye. Hva er det som er feil? Tenner den feil? Kan det være forgasseren som ikke er som den skal?

Endret av norpheus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk akselerasjonspumpen, alt av vakuumslanger på hele motoren/forgasser, bensinfilter og bensinpumpen for lekasje, til å begynne med.

 

Går også ann å prøve med en brukt forgasser fra et bilopphuggeri. Sparer en del tid på det, så slipper du å demontere eller feilsøke på hele forgasseren. Kan være mye forskjellig som kan være galt med den, bl.a. tette indre passasjer og lekasjer.

 

Tror ikke det er tenningen. Det høres mer ut som om bensinen ikke har fri flyt eller nok trykk ved akselerasjon.

 

Det du beskriver er et ganske typisk "forgasser-problem"... Har opplevd det selv på mine to biler. Begge ganger byttet jeg hele forgasseren (betalte 200 kr for en brukt) og problemet forsvant! :)

Lenke til kommentar
Sjekk akselerasjonspumpen, alt av vakuumslanger på hele motoren/forgasser, bensinfilter og bensinpumpen for lekasje, til å begynne med.

 

Går også ann å prøve med en brukt forgasser fra et bilopphuggeri. Sparer en del tid på det, så slipper du å demontere eller feilsøke på hele forgasseren. Kan være mye forskjellig som kan være galt med den, bl.a. tette indre passasjer og lekasjer.

 

Tror ikke det er tenningen. Det høres mer ut som om bensinen ikke har fri flyt eller nok trykk ved akselerasjon.

 

Det du beskriver er et ganske typisk "forgasser-problem"...  Har opplevd det selv på mine to biler. Begge ganger byttet jeg hele forgasseren (betalte 200 kr for en brukt) og problemet forsvant!  :)

6089192[/snapback]

 

Kjempefint svar LiamH! Har ikke mye peilig på bil, men fattern har et par bilbøker fra da han var ung, burde være relevant for bilen min :p

 

Jeg har også tenkt mest på forgassern, skal se hva jeg finner ut av. Får se om ikke jeg finner Haynes boka til denna bilen også.

Lenke til kommentar

Høres bra ut at du har en far som har skrudd litt. Da får du sikkert en god del hjelp hos han! :D

 

Haynes bok til til bilen din er en kjempegod investering hvis du er nybegynner på bilmekanikk. Det står ALT om hvordan bilen din er oppbygd, hvilke deler som gjør hva og mulige feildiagnoser m/løsning. Du lærer MASSE ved å bruke boken og prøve deg frem på egen hånd. Setter du deg fast på noe, er det bare å spørre her på forumet. Jeg har fått enormt mye hjelp her til de problemene jeg ikke får løst eller til å komme videre når jeg står fast med noe. :thumbup:

 

Du får prøve det som er nevnt over, hvis det ikke hjelper, så tar vi det videre derfra! :yes:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis du skal begynne å justere å skifte deler på forgasseren, anbefaler jeg deg først å ta en titt på luftfilteret....hvis dette er tett, dårlig vil bilen din bruke en god del mer bensin enn hva den skal.

 

Å skifte luftfilter er en billig og god investering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...