Gå til innhold

Hvorfor er USA verdens rikeste land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er USA verdens rikeste land? Det var totalt nytt for meg. Jeg vet kun at USA bruker usannsynlig mye penger på krig. Og at fattigdom er ekstremt utbredt i USA, da særlig i småbyer.

6070321[/snapback]

I USA har man god kjøpekraft selv om man er fattig. Derfor har den gjevne svarte amerikaner bedre kjøpekraft enn gjennomsnittssvensken (iflg. en artikkel jeg leste for lenge siden) og USA befinner seg på topp ti på FN's levekårsundersøkelse.

 

Det er enkelte svartmalende myter om USA som ikke helt stemmer. Ikke det at ting er perfekt, med mer enn 10% arbeidsledighet så sliter USA en del. (Men over 10% har de bl.a i Tyskland også, så det er ikke eksepsjonelt.)

 

Hvordan man definerer verdens rikeste land, er jeg usikker på. Det er antagelig mange måter å definere dette på. Men at USA er svært rikt, det burde det ikke være tvil om.

Lenke til kommentar
Er USA verdens rikeste land? Det var totalt nytt for meg. Jeg vet kun at USA bruker usannsynlig mye penger på krig. Og at fattigdom er ekstremt utbredt i USA, da særlig i småbyer.

6070321[/snapback]

Jeg antar det regnes som rikest fordi det har overlegent størst nominelt BNP, ca 1/3 av verdens totale. Nestemann på listen er Japan med 1/3 av USA.. EU totalt sett er ca likt med USA.

Lenke til kommentar
Er USA verdens rikeste land? Det var totalt nytt for meg. Jeg vet kun at USA bruker usannsynlig mye penger på krig. Og at fattigdom er ekstremt utbredt i USA, da særlig i småbyer.

6070321[/snapback]

Det spørs jo hva man legger i definisjonen på verdens rikeste land. Ser man utelukkende på bruttonasjonalproduktet er USA nokså riktig det rikeste landet i verden - kun forbigått av EU, men dette er nå ikke akkurat et land i seg selv. Tar man i tillegg hensyn til innbyggertallet, blir listen ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Off topic:

 

Er det noen som imponerer så er det japsene. Bitte lite land, ekstremt overbefolkning, men likevel høy levestandard, også top ti på FN's levekårsundersøkelse og god økonomi.

 

En sjuk arbeidsmoral som er årsaken kanskje?

6070485[/snapback]

 

Grunnen til at Japan gjør det så bra er vel delvis at det var nettopp USA som bygde det opp igjen etter Andre Verdenskrig. USA var jo gørr redde for kommunisme, og bygde derfor Japan opp med seg selv som model.

Lenke til kommentar
USA har vel en svimlende og raskt voksende gjeld, har de ikke? Vet det er mange som frykter alvorlige nedgangstider og det som verre er på andre siden av atlanteren etter hvert.

 

Er ikke så inn i det.

6070610[/snapback]

 

Gjeldsproblemene til USA er overdrevet. Klart det er store tall, men pga den lave skatten kan landet øke skatten med kun noen få prosent og dermed tjene inn det de har i gjeld. Dette er verre for land som allerede sliter med høye skatter.

Lenke til kommentar
USA har vel en svimlende og raskt voksende gjeld, har de ikke? Vet det er mange som frykter alvorlige nedgangstider og det som verre er på andre siden av atlanteren etter hvert.

 

Er ikke så inn i det.

6070610[/snapback]

Gjeldsproblemene til USA er overdrevet. Klart det er store tall, men pga den lave skatten kan landet øke skatten med kun noen få prosent og dermed tjene inn det de har i gjeld. Dette er verre for land som allerede sliter med høye skatter.

6070751[/snapback]

Det er nok lett å gjøre feil med så svimlende tall. Men jeg vil ikke kalle problemet overdrevet (eller kritisk for den saks skyld). Ser man på utviklingen, sammenligner med tidligere gjeld og justerer for inflasjon ser det fortsatt ikke helt lyst ut:

inflation.gif

En eller annen gang må gjelden flate ut eller minskes.

 

At man bare kan øke skattene kjøper jeg heller ikke. Inntektsskatt for bedrifter er sammenlignbar med europeiske. Når den amerikanske økonomien baserer seg på lave skatter (i den grad det er sant) er det ikke "bare å øke den". Konsekvensene kan gjøre det ugunstig på andre måter (f.eks. utflagging/konkurser).

Lenke til kommentar
USA har vel en svimlende og raskt voksende gjeld, har de ikke? Vet det er mange som frykter alvorlige nedgangstider og det som verre er på andre siden av atlanteren etter hvert.

 

Er ikke så inn i det.

6070610[/snapback]

 

Gjeldsproblemene til USA er overdrevet. Klart det er store tall, men pga den lave skatten kan landet øke skatten med kun noen få prosent og dermed tjene inn det de har i gjeld. Dette er verre for land som allerede sliter med høye skatter.

6070751[/snapback]

 

Da må det val kunne kalles et paradoks at de har gjort det stikk motsatte og senket skattene slik at gjelden har blitt enda større? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvordan man definerer verdens rikeste land, er jeg usikker på. Det er antagelig mange måter å definere dette på. Men at USA er svært rikt, det burde det ikke være tvil om.

6070464[/snapback]

Definisjonen er etter min mening for vag. Men det er vel ikke til å legge skjul på at USA har verdens sterkeste økonomi. Vil også anta at amerikanere forbruker mest ressurser, og har generelt sett det største forbruket. Selv om de ikke er flest.
Lenke til kommentar
USA har vel en svimlende og raskt voksende gjeld, har de ikke? Vet det er mange som frykter alvorlige nedgangstider og det som verre er på andre siden av atlanteren etter hvert.

 

Er ikke så inn i det.

6070610[/snapback]

 

Gjeldsproblemene til USA er overdrevet. Klart det er store tall, men pga den lave skatten kan landet øke skatten med kun noen få prosent og dermed tjene inn det de har i gjeld. Dette er verre for land som allerede sliter med høye skatter.

6070751[/snapback]

 

Bare litt skattejustering, så vips?

 

Trenger ikke være samfunnsøkonom for å forstå at det ikke er så enkelt. ;)

Lenke til kommentar
Det er enkelte svartmalende myter om USA som ikke helt stemmer. Ikke det at ting er perfekt, med mer enn 10% arbeidsledighet så sliter USA en del. (Men over 10% har de bl.a i Tyskland også, så det er ikke eksepsjonelt.)

6070464[/snapback]

 

Denne vil jeg gjerne ha kilde på. USA har langt lavere arbeidsledighet enn de aller fleste land i Europa og langt lavere enn f.eks. Tyskland og Frankrike. De siste tallene viser forøvrig en arbeidsledighet på 4,7% (The Economist 6. mai 2006).

 

Er det noen som imponerer så er det japsene. Bitte lite land, ekstremt overbefolkning, men likevel høy levestandard, også top ti på FN's levekårsundersøkelse og god økonomi.

 

En sjuk arbeidsmoral som er årsaken kanskje?

6070485[/snapback]

 

Dette blir også litt unøyaktig. Japan har en utenlandsgjeld som er enorm i forhold til deres BNP. Japans utenlandsgjeld ligger på rund 150% av deres BNP, til sammenligning ligger USAs gjeld på rundt 60% av deres BNP. De har dessuten hatt store problemer med deflasjon det siste tiåret og det var først ved årskiftet at man opplevde inflasjon (på hele 0,1% i første kvartal).

Lenke til kommentar
Det er enkelte svartmalende myter om USA som ikke helt stemmer. Ikke det at ting er perfekt, med mer enn 10% arbeidsledighet så sliter USA en del. (Men over 10% har de bl.a i Tyskland også, så det er ikke eksepsjonelt.)

6070464[/snapback]

 

Denne vil jeg gjerne ha kilde på. USA har langt lavere arbeidsledighet enn de aller fleste land i Europa og langt lavere enn f.eks. Tyskland og Frankrike. De siste tallene viser forøvrig en arbeidsledighet på 4,7% (The Economist 6. mai 2006).

6071046[/snapback]

Du har rett, jeg tok feil. Ca 5.1% i 2005. (CIA World Factbook)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...