Gå til innhold

Et steg nærmere "1984"


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115702

 

Microsoft ønsker nemlig å utvikle en teknologi som sensurerer tale automatisk, gjerne på direkten i sanntid. Systemet vil analysere språket, og finne frem til eventuelt upassende ord.

 

- systemet går lenger enn bare å stryke ut upassende ord med et «beep». Det kan også bytte dem ut med mer passende ord.

 

Noen som føler det begynner å gå litt langt nå?

 

At folk skal kunne kontrollere, og muligens også manipulere utsagn slik på direkten er særdeles bekymrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo også snakke om DRM-funksjonene de har pratet om i Vista. En greie var at alle pc'r skulle utstyres med en chip som måtte være aktivert for å få kjørt en del programmer/websider. Denne chipen skulle så sørge for å kryptere alle diskdata og alle data på bussen slik at brukeren ikke skulle få tak i dem ved hjelp av måleutstyr, emulatorer og liknende. En greie var for å beskytte mot piratkopiering etc., men ettersom alle slike chiper skulle ha en unik nøkkel, så ville det gjøre det mulig å spore et dokument tilbake til en datamaskin. I tillegg måtte datamaskinen koples til internett med jevne mellomrom for å laste ned nye lister av "forbudte" filer - det være seg piratkopierte mp3'er eller et dokument amerikanske myndigheter ikke likte. Disse skulle så slettes automatisk.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115702

 

Microsoft ønsker nemlig å utvikle en teknologi som sensurerer tale automatisk, gjerne på direkten i sanntid. Systemet vil analysere språket, og finne frem til eventuelt upassende ord.

 

- systemet går lenger enn bare å stryke ut upassende ord med et «beep». Det kan også bytte dem ut med mer passende ord.

 

Noen som føler det begynner å gå litt langt nå?

 

At folk skal kunne kontrollere, og muligens også manipulere utsagn slik på direkten er særdeles bekymrende.

6061567[/snapback]

 

Spør du meg er ikke det største problemet at de vil sensurere banning. Denne teknologien ville faktisk gjort det mulig å vise direktesendinger også på amerikansk tv. I dag ligger det jo en ganske stor forsinkelse inne, slik at tv-selskapene har tid til å sette inn "beep" der det måtte passe. Hvorvidt man er enig i denne sensuren i utagnspunktet er selvsgt en annen diskusjon.

 

Når man imidlertid åpner for muligheten til å erstatte ord synes jeg at det har gått for langt. Mulighetene for at systmet kan missbrukes er jo enorme.

Lenke til kommentar

Kanskje det Kinas persident diskuterte med Bill Gates under sitt besøk i USA? Det er uansett forkastelig.

 

Idiotisk. Jeg er stor tilhenger av banning i språket og mener det frisker opp og beriker språket vårt.

 

Min erfaring tilsier det motsatte. At banneord i stor grad erstatter vanelige, ordrike beskrivelser. Men sensur er absulutt ikke kuren, folkeskikk er en god forebyggende medisin derimot.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Politisk ideologi har veldig lite å gjøre med saken, hverken sosialister eller liberalister i et demokratisk samfunn har tro på sensur. Dette har med bruk av monopol og maktutøvelse å gjøre. Det er skremmende å se slike tegn fra Microsoft, de vil tape stort terreng til OSX og Linux om de fortsetter løpet i denne retningen, det er sikkert. Kanskje ikke med en gang i anledning moderate brukere med relativt begrenset kunnskap, men så snart medier og domstoler slår øynene opp for fullt for utviklingen innenfor både sensur og DRM, så vil Microsoft uten tvil måtte skifte beite.

 

Dette viser egentlig hvor viktig konkurranse er for IT markedet.

Lenke til kommentar

Teknologien er jo i seg selv flott. Bedre talegjenkjenningsteknologi kan hjelpe millioner av døve/tunghørte, men bruksområdet som nevnes her er jo bak mål.

Jeg tror imidlertid ikke faren er overhengende stor for at dette implementeres. Dessverre er det flust av andre eksempler på hvordan samfunnet er midt i en eneste svær Orwelliansk vending.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var sosialismen som stod for sensur - ikke økonomisk liberale USA.

 

Men til emnet: MSN sensurerer allerede meldinger med "download.php" i, for eksempel. Fra nå av bruker jeg andre IM-tjenester der det er mulig.

6066413[/snapback]

 

Det er to akser i politikken - den økonomiske (høyre/venstre), og den autoritære/ikke-autoritære. Inni dette "koordinatsystemet" kan folk plassere seg mange steder. Selvfølgelig finnes det attraktorer/opphopninger, men likevel.

Lenke til kommentar

Hva er dette et tegn på? Er det slik noen påstår, at vi er i en orwelliansk vending? Eller er det slik at vi heller er i Huxleys (Brave New World) vending? Hvem vet, uansett mener jeg begge er særdeles negative (er vel ikke alene om det, nei).

 

Så en film om Nord-Korea i går. Da slo deg meg plutselig: "Oi, dette er jo akkurat som 1984". Så jeg vil faktisk påstå at den kommunistiske styreformen, har store muligheter for bli totalitær (slik som i Nord-Koreas tilfelle).

 

For å avslutte vil jeg bare nevne at den Orwellianske måten å se fremtiden på, er kan veldig ofte bli tendensiøs og enkel. Plutselig er det veldig mange som skriker opp om politistat og sensur osv. Det kan godt stemme det, men poenget mitt er at den måten Aldous Huxley ser en fremtid på, kommer mer i skyggen av Orwell, fordi den er så vanskelig å se. Det gjelder bare ikke å undervurdere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...