Gå til innhold

AM2 eller s939?


Phyx

Anbefalte innlegg

Som titelen tilsier. Jeg skal bygge en maskin som skal koste ca 13k med 19" skjerm og med ett 7900GT skjermkort, 1-2 GB minne. Men jeg tenkte først og vente på at AM2 sokkelen skal komme men er dette kanske ikke vert det alikevel? Jeg tenker da på dyre priser når det kommer i butikkhyllene osv.

 

Er det stor forsjel på DDR1 og DDR2 i ytelse? Dette er jo egentlig den store forsjelen som jeg kan se.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg være ærlig med deg, ville jeg faktisk gått for 939. Selvfølgelig er AM2 framtiden, men forskjellen mellom DDR og DDR2 for AMD vil bli heller liten. AMD har aldri hatt problmer med etterslep pga. Båndbredden på minnet, så det er snakk om en 2% økning der.

Men sammtidig vil innføringen av AM2 gjøre at DDR minnet sakte men sikkert dør bort, (da snakker vi mange år riktignok)

Så du må nok velge selv, lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for bra svar. Men det er nok som du sier ja. Liten økning mot stor pris nå tilbegynne med. Bytter jo system annenhvert år alikevel og da er det kanske noe nytt på dørene igen :D

 

Tror det er like greit og gå for et s939 system så lenge noen andre her ikke har noen andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Ville nok gått for 939 ja, kommer nok barnesykdommer på AM2 som på alle andre sokler..

6061298[/snapback]

 

Hei,

 

939 er nok mer utprøvd og stabilt, samt at som nevnt det vil komme litt barnesykdommer med en ny socket.

 

Før dere gir ut svar, så heller tenkt litt tilbake. Hva om spørsmålet hadde vært:

 

Skal jeg gå for Socket A eller 939 systemet. Det var lite barnesykdommer med å gå over til en ny socket som jeg kan huske. Hvorfor skal man da anbefale å kjøpe et "nytt" system på en socet som allerede er blitt bestemt skal gå ut?

 

 

:hmm:

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar

noe forskjell på pris, da vanlig 939 vill gå ned i pris. ville bestillt am2, eller conroe, med ddr2 667mhz istedenfor 400mhz. En del forskjell på ram. Er vel lite å hente på am2, tipper jeg. Ser jo identisk ut, mer OC vennlig-hovedgrunnen, sagt ut ifra 65nm, dagens 90nm, gårsdagen 130nm. Mindre varme, mer Oc-vennlig, Her kan en få kjøpt en rimeligere 1x1mb cache funksjon. istedenfor å betale 4000kr for dette. så kan en betale 3000for dette 2ghz istedenfor 2.2 ghz å drive noe oc til 2.4ghz. 2.5ghz.

 

Kan du kjøpe pcen i Juni så velg evt. am2, hvis du vill ha den i løpet av uka så glemmer du am2. evt, vurder conroe, hva enn tid det

 

er alltid sånn med pc små justeringer, er det til en rimelig pris så velger en det.

 

her kan en se for seg selv

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

 

marcel_woods-advanced mp3

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Har hatt et ASUS A8N SLI Premium (AMD) hovedkort i over et halvt år nå.

Har ikke hatt et eneste problem en gang. Dønn stabilt.

 

Men skal du ha S939 og ASUS, bør du gå for et A8N32N (storebror til A8N Premium). Men det er ikke så stor ytelsesforskjell.

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Takker for alle fine svar!

 

Systemet som jeg skal bygge skal ikke overklokkes og være kun til spilling, mer eller mindre. Idag så tror jeg da at det beste her er og bruke et 939 kort.

 

Men grunnen til at jeg vurderert AM2 i det første er: DDR2 hvor mye raskere en DDR1 egentlig?

 

Nå viser det seg jo at det ikke er noe serlig raskere ennå (2%). Men kan dette forandre seg med en bios oppdatering etterhvert eller?

Lenke til kommentar

Har du DDR RAM på 400MHz på et hovedkort og DDR 2 RAM på 800MHz på et annet, så er det så si lik ytelse. Vanlig DDR har mye mer lavere timings, mens DDR 2 har høyere. Så dette går nesten opp i opp, men det kommer jo an på hvilke timings det er på DDR 2 brikken. DDR 2 med lav timings = Dyrt.

 

Jeg har et ASUS A8N SLI Premium HK, 2 x Kingston HyperX 512MB og AMD 3500+.

Må si det er en bra PC, men jeg spiller kun på konsoll (mest på Xbox) og ikke på PC :p

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt LGA 775, fordi prisene på Intel 920/930D (Dobbeltkjerne) har rast i det siste, og på grunn av overklokking potensialet. Her får du DDR2 på kjøpet.

6061773[/snapback]

Jo det er klart men av ren trangsynhet og fordommer så må det VELDIG mye til føre jeg kommer til og kjøpe et Intel system.
Lenke til kommentar

flopp og flopp... det viktigste med AM2 er ikke ytelsesøkningen, men overgang til DDR2, samt Pacifica virtualisering. At det klargjør for fremtidige CPU designs er en annen ting...

 

Det var jo ikke store ytelsesøkningen på Intel På overgangen fra 478 til 775 akkurat heller...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg ville valgt LGA 775, fordi prisene på Intel 920/930D (Dobbeltkjerne) har rast i det siste, og på grunn av overklokking potensialet. Her får du DDR2 på kjøpet.

6061773[/snapback]

Jo det er klart men av ren trangsynhet og fordommer så må det VELDIG mye til føre jeg kommer til og kjøpe et Intel system.

6061860[/snapback]

 

Mye? Hva med Conroe? ;) .. Blir nok utvilsomt bedre enn AM2 + AMD64. Iallefall i første omgang.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt LGA 775, fordi prisene på Intel 920/930D (Dobbeltkjerne) har rast i det siste, og på grunn av overklokking potensialet. Her får du DDR2 på kjøpet.

6061773[/snapback]

Jo det er klart men av ren trangsynhet og fordommer så må det VELDIG mye til føre jeg kommer til og kjøpe et Intel system.

6061860[/snapback]

 

Mye? Hva med Conroe? ;) .. Blir nok utvilsomt bedre enn AM2 + AMD64. Iallefall i første omgang.

6061878[/snapback]

Jo jeg har jo hørt om dette men vil intill det siste tviholde på AMD. Men hører jo mye bra om Conroe ennå så muligens om ikke AMD finner på noe bra så blir det Intel på _min_ neste maskin.
Lenke til kommentar
må si art jeg finer vanskelig og tro at AMD har lagt ned så mye arbeid bare for og oppnå 2% mere ytelse.... da må vi jo nesten kalle M2 en flopp.

6061826[/snapback]

Dette virker veldig rart ja :hmm:

6061864[/snapback]

 

Det "store" med DDR2 var jo prisen da.... blir nok billigere med AM2 enn med s939 etterhvert

Lenke til kommentar
må si art jeg finer vanskelig og tro at AMD har lagt ned så mye arbeid bare for og oppnå 2% mere ytelse.... da må vi jo nesten kalle M2 en flopp.

6061826[/snapback]

Dette virker veldig rart ja :hmm:

6061864[/snapback]

 

Det "store" med DDR2 var jo prisen da.... blir nok billigere med AM2 enn med s939 etterhvert

6062029[/snapback]

 

Etter hvert ja. Men nå når AM2 kommer, så vil både hovedkort og CPUer basert på AM2 være dyrere enn Socket 939.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...