Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

trenger litt matte hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg rusten, men jeg vil tro hele ideen på b) er at vektoren fra origo til tangeringspunktet vil stå vinkelrett på y. Sådan vil skalarproduktet her bli null. Dette gjør at du kan sette opp to ligninger (sjekk formelsamlinga di :p), med utgangspunkt i skalarproduktet og sirkelens ligning. Løs det som en andregradsligning, så tror jeg du skal få svaret.

 

Om du absolutt ikke får til likevel kan jeg sikkert grave fram min gamle formelsamling og sjekke.

 

EDIT:

 

fant en url som sikkert hjelper: http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...pic.php?p=13119

Endret av araziel
Lenke til kommentar
Nå er jeg rusten, men jeg vil tro hele ideen på b) er at vektoren fra origo til tangeringspunktet vil stå vinkelrett på y. Sådan vil skalarproduktet her bli null. Dette gjør at du kan sette opp to ligninger (sjekk formelsamlinga di :p), med utgangspunkt i skalarproduktet og sirkelens ligning. Løs det som en andregradsligning, så tror jeg du skal få svaret.

 

Om du absolutt ikke får til likevel kan jeg sikkert grave fram min gamle formelsamling og sjekke.

 

EDIT:

 

fant en url som sikkert hjelper: http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...pic.php?p=13119

6052715[/snapback]

 

 

Man jobber ikke med vektorer før i 2mx, så jeg kan ikke noe om det. Siden det ikke er pensum i 1x så tviler jegpå at det er det vi skal bruke.

Lenke til kommentar

Hmh, har ikke aning på hva som ligger i pensum for 1mx. Bare husker jeg hadde noe sånt som dette på en eksamen, og da brukte jeg skalarprodukt/vektorer.

Den matematikk.net plassen så jo grei ut da, du kan jo lete der. Hvis ikke kan jeg egentlig ikke noen annen måte å gjøre det på, beklager :hmm:

Endret av araziel
Lenke til kommentar

I oppgave A må du gjøre om likningen så den passer inn i den som står i oppgaven, altså likningen for en sirkel.

(x-m)^2+(y-n)^2 =r ^2

 

x^2-2x+y^2=24 | legger til 1 på hver side

x^2 - 2x + 1 + y^2 = 25

(x - 1 )^2 + (y^2 - 0 )^2 = 25

r^2= 25

r= 25

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...