Gå til innhold

Norsk avgiftspolitikk på alkohol og konsekvenser av den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[*]Ønsker lavere alkoholavgift

Opium til folket.

Ekstreme avgifter fører til usunn drikkekultur (flatfyll i helgene).

 

Hvorfor?

 

S,

6049462[/snapback]

Fordi alkohol blir så dyrt at man ikke tar seg råd til å nyte det på den alternative måten, for smakens skyld. Når man så tar seg råd i helgen, så slår man seg løs. Resultatet blir for mange at alkohol=flatfyll i helgen. Og det kaller jeg usunn drikkekultur.

Lenke til kommentar
Fordi alkohol blir så dyrt at man ikke tar seg råd til å nyte det på den alternative måten, for smakens skyld. Når man så  tar seg råd i helgen, så slår man seg løs. Resultatet blir for mange at alkohol=flatfyll i helgen. Og det kaller jeg usunn drikkekultur.

6050090[/snapback]

Tull og tøys. Man har råd til å drikke fornuftig. At folk drikker seg sanseløse i helgene ligger i den norske drikkekulturen og kommer ikke til å forandre seg selv med senkede avgifter.

 

Det er forresten på tide å oppdatere førsteposten ang. lederverv. ;)

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Man har råd til å drikke fornuftig. At folk drikker seg sanseløse i helgene ligger i den norske drikkekulturen og kommer ikke til å forandre seg selv med senkede avgifter.

6050217[/snapback]

Den norske drikkekulturen kan selvsagt endres. Nordmenns forhold til alkohol er ikke bra, og dagens politikk har ikke fungert til annet enn å fore statskassa.

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Man har råd til å drikke fornuftig. At folk drikker seg sanseløse i helgene ligger i den norske drikkekulturen og kommer ikke til å forandre seg selv med senkede avgifter.

6050217[/snapback]

Den norske drikkekulturen kan selvsagt endres. Nordmenns forhold til alkohol er ikke bra, og dagens politikk har ikke fungert til annet enn å fore statskassa.

6050223[/snapback]

Og det klarer man ved å senke avgiftene? Å fylle statskassen er ikke nødvendigvis en uting så lenge avgiftspengene brukes til noe fornuftig. :)

Lenke til kommentar

Den norske drikkekulturen kan selvsagt endres. Nordmenns forhold til alkohol er ikke bra, og dagens politikk har ikke fungert til annet enn å fore statskassa.

6050223[/snapback]

Og det klarer man ved å senke avgiftene? Å fylle statskassen er ikke nødvendigvis en uting så lenge avgiftspengene brukes til noe fornuftig. :)

6050239[/snapback]

Ved å senke avgiftene så fjerner man det "spesielle" med alkohol. Når noe er så spesielt at det må selges i egne butikker, så må det jo bare være spennende.. Og når det gjelder å bruke pengene fornuftig tror jeg hver enkelt av oss selv bør få bestemme dét mest mulig, fremfor Halvorsen & co.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke at det er det udefinèrbare "spesielle" med alkohol som gjør at såpass mange drikker seg snydens i helgene.

 

Det er alikevel en veldig negativ konsekvens av alkoholpolitikken, og det er all smuglerspriten som finnes på markedet.

Lenke til kommentar
Det er alikevel en veldig negativ konsekvens av alkoholpolitikken, og det er all smuglerspriten som finnes på markedet.

6050288[/snapback]

Et annet godt poeng. Hvor mange hadde sluppet å krepere pga jalla hjemmebrent og importmetanol dersom de heller hadde inntatt skikkelig vare? I tillegg fóres kriminelle med kapital gjennom smuglervirksomheten. Nicht so gut.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke at det er det udefinèrbare "spesielle" med alkohol som gjør at såpass mange drikker seg snydens i helgene.

Det er nok delvis det, men også at alkoholpolitikken i Norge i dag legger opp til å drikke sjeldnere, og drikke mer når det gjelder. Skal man ha valuta for pengene må man bli drita, skjønner du vel.

Lenke til kommentar

Jeg er for å holde avgiftene på alkohol oppe, da dette fører til at det blir vanskeligere for folk å skaffe seg alkohol, som igjen fører til redusert bruk. I tillegg fører de økte prisene til mer penger i kassa til staten så lenge de har monopol på sterkere saker. Det med at folk drikker mer fordi det koster mer ser jeg ingen logikk i, jeg tror det bygger ene og alene på den norske kulturen til alkohol. Se på f.eks Danmark, der har man vel mye lavere avgifter og lavere aldersgrenser, og uten å vite dette sikkert eller sitte på noen tall, så er det vel ikke akkuratt lite "flatfyll" i Danmark.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke at det er det udefinèrbare "spesielle" med alkohol som gjør at såpass mange drikker seg snydens i helgene.

Det er nok delvis det, men også at alkoholpolitikken i Norge i dag legger opp til å drikke sjeldnere, og drikke mer når det gjelder. Skal man ha valuta for pengene må man bli drita, skjønner du vel.

6050417[/snapback]

Må man absolutt drikke seg dritings?

 

Finnes det noen sammenlignbare undersøkelser for land som har senket avgiftsnivået (avgiftslette vs redusering av flatfyll)?

Lenke til kommentar
Fordi alkohol blir så dyrt at man ikke tar seg råd til å nyte det på den alternative måten, for smakens skyld. Når man så  tar seg råd i helgen, så slår man seg løs. Resultatet blir for mange at alkohol=flatfyll i helgen. Og det kaller jeg usunn drikkekultur.

6050090[/snapback]

Tull og tøys. Man har råd til å drikke fornuftig. At folk drikker seg sanseløse i helgene ligger i den norske drikkekulturen og kommer ikke til å forandre seg selv med senkede avgifter.

6050217[/snapback]

Hvis det hadde vært som du hevder, at folk har generelt råd, så ville ikke alkoholavgiftene noen virkning på det generelle forbruket heller. Og da kunne vi like gjerne senket avgiften uansett.

 

Men det er klart at avgiften gjør at totalkonsumet går ned. Og mange velger å kutte ut den moderate drikkinga. I stedet tar man det igjen i helgen. Det fører til at alkohol=flatfyll.

 

Du har forresten rett i at flatfyllkulturen er gammel tradisjon (regner med det var det du mente), men det er noe av samme grunn. Man hadde ikke råd til daglig, og tok det igjen ved festlige anledninger, da "skulle det ikke spares på noe", for det var skam ovenfor gjestene.

 

Så vi har det samme, sparer til hverdags og tar det igjen i helgen. Og avgiftene er med på å opprettholde denne holdningen.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke at det er det udefinèrbare "spesielle" med alkohol som gjør at såpass mange drikker seg snydens i helgene.

Det er nok delvis det, men også at alkoholpolitikken i Norge i dag legger opp til å drikke sjeldnere, og drikke mer når det gjelder. Skal man ha valuta for pengene må man bli drita, skjønner du vel.

6050417[/snapback]

Må man absolutt drikke seg dritings?

 

Finnes det noen sammenlignbare undersøkelser for land som har senket avgiftsnivået (avgiftslette vs redusering av flatfyll)?

6050463[/snapback]

Hadde vært interessant å høre hvordan det går i Finland nå. Like etter avgiftssenkingen så var jo avisene fra seg i iver etter å rapportere hvordan ting tok av i Finland. (Akkurat som det ikke er helt naturlig at man slår seg litt løs rett etter en slik lette. De som har sett kyr som slipper ut av fjøset om våren vet hva jeg mener.) Men senere så har det vært stille, og jeg lurer på om det er fordi ting ikke har roet seg en del nå.

 

Men en varig endring av drikkekulturen tar lang tid. Det er ikke gjort på fem år.

Lenke til kommentar

Prisene er ikke så høye i forhold til levestandarden, lønningene o.s.v.

Skjønner ikke at noen kan klage over de høye alkohol prisene.

 

Flatfylla var muligens et resultat av avgiftspolitikken, men i dag er den mer en tradisjon.

Noen andre nevnte at det alltid har vært en tradisjon, resultatet er det samme.

Drekka mer!

 

Dette kommer ikke til å forandre seg.

 

Noen ser på helgfylla som usunt, hva er alternativet? Drikke moderate mengder daglig?

Det er ingen som stopper deg, særlig ikke de "høye" prisene.

Lenke til kommentar
Prisene er ikke så høye i forhold til levestandarden, lønningene o.s.v.

Skjønner ikke at noen kan klage over de høye alkohol prisene.

6050881[/snapback]

Hvem klager?

 

Spørsmålet er heller ikke om man har råd eller ikke, men om det er prinsipielt riktig, og hva det fører med seg. Du må huske at ikke alle som har en politisk mening har kun egeninteresse av det. Personlig drikker jeg sjelden, og for min egen del gir jeg blaffen. Men jeg synes ikke det er riktig politikk, og derfor er jeg uenig med politikken.

 

Hvis man ser isolert sett på det, så har 'alle' råd til å kjøpe en flaske vin hver dag. Men de aller fleste har ganske mange nekeltting de har råds til alene. Men man må prioritere hva man skal ta seg råd til. Og da må man velge bort.

 

Flatfylla var muligens et resultat av avgiftspolitikken, men i dag er den mer en tradisjon.

Noen andre nevnte at det alltid har vært en tradisjon, resultatet er det samme.

Drekka mer!

6050881[/snapback]

Motsatt. Flatfylla eksisterte lenge før avgiftspolitikken.

 

Dette kommer ikke til å forandre seg.

6050881[/snapback]

Bastant og ubegrunnet påstand.

 

Noen ser på helgfylla som usunt, hva er alternativet? Drikke moderate mengder daglig?

Det er ingen som stopper deg, særlig ikke de "høye" prisene.

6050881[/snapback]

Alternativet er at folk forbinder alkohol med noe mer enn fyll, og dermed lærer seg at man også kan feste med alkohol uten å bli drita.

 

Som sagt, når avgiftene er høye så blir det en prioriteringssak hvilke av alle de tingene man isolert sett har råd til, som man kan ta seg råd til.

Lenke til kommentar
Flatfylla var muligens et resultat av avgiftspolitikken, men i dag er den mer en tradisjon.

Noen andre nevnte at det alltid har vært en tradisjon, resultatet er det samme.

Drekka mer!

6050881[/snapback]

Motsatt. Flatfylla eksisterte lenge før avgiftspolitikken.

 

Jeg skrev at avgiftspolitikken muligens var årsaken, mens jeg nevnte at noen andre skrev at det var en tradisjon fra før. Så jeg ser ikke helt hva er motsatt i det jeg skrev. Poenget mitt var at folk drikker mye i dag, samme hva årsaken er.

 

Dette kommer ikke til å forandre seg.

6050881[/snapback]

Bastant og ubegrunnet påstand.

 

Takk for at du begrunner påstanden min ved å påpeke at flatfylla eksisterte lenge før avgiftspolitikken.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Ok, hva ønsker man egentlig:

 

1) Helgefyll. Muligens et totalt sett lavere alkoholforbruk enn 2), men til gjengjeld kommer alt på en gang => fyllebråk, og det som hører til. Dagens system.

 

eller

 

2) Jevnt inntak. Litt alkohol om dagen, f.eks. et glass vin til maten. Muligens et totalt høyere inntak enn 1), men til gjengjeld unngår man flatfylla. Systemet hos bl.a. en del middelhavsland.

 

 

Jeg tror en normalisering av forholdet til alkohol hos nordmenn ved nedsettelse av avgifter og avskaffelse av vinmonopolet vil medføre en dreining, hos de som liker å nyte alkohold, fra 1) til 2). For dem som uansett ikke pleier å drikke alkohol tror jeg ikke det vil være noen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg husker for litt siden, da det var priskrig på øl og prisene var nede i mot hva dem burde ha liggi på. Dette likte jo aldeles ikke Høybråten & co, fordi at dette førte jo til at vi "drakk så mye mer". Tull og tøys. Lave priser på alkohol førte bare til at vi handla mer innenriks. Men sånn går det jo, når man kun ser tall og statistikk og er blottet for logikk.

 

Alkohol er nå engang lov, og jeg mener at jo enklere dette er å få tak i, jo mindre er risken for at yngre mennesker tyr til dette istedetfor andre rusmidler. Faktum er at folk flest ruser seg, og vil dem ha rusmidler så får dem tak i. Det være seg heimbrent, smuglersprit eller andre stoffer.

 

Derav mener jeg at lavere avgifter vil ha liten eller ingen innvirking på folks forbruk. Jeg blir like full på 12 øl om dem er kjøpt på Rimi på hjørnet eller om dem er kjøpt på svinesund til halve prisen. Det er bare klart at kan jeg spare penger på å kjøpe ølet mitt i Sverige så gjør jeg heller det.

Lenke til kommentar
Ok, hva ønsker man egentlig:

 

1) Helgefyll. Muligens et totalt sett lavere alkoholforbruk enn 2), men til gjengjeld kommer alt på en gang => fyllebråk, og det som hører til. Dagens system.

 

eller

 

2) Jevnt inntak. Litt alkohol om dagen, f.eks. et glass vin til maten. Muligens et totalt høyere inntak enn 1), men til gjengjeld unngår man flatfylla. Systemet hos bl.a. en del middelhavsland.

 

 

Jeg tror en normalisering av forholdet til alkohol hos nordmenn ved nedsettelse av avgifter og avskaffelse av vinmonopolet vil medføre en dreining, hos de som liker å nyte alkohold, fra 1) til 2). For dem som uansett ikke pleier å drikke alkohol tror jeg ikke det vil være noen merkbar forskjell.

6051168[/snapback]

Ja, det andra alternativet vil nok være bedre med tanke på fyllebråk o.l.

Hvis det fører til at folk drikker mindre på byen. Angående det så er det voerspiel som har skylden. Det meste av kveldens alkoholinntak foregår der.

 

I praksis så drikker men i to omganger, vorespiel og på byen. Lavere priser kunne muligens gjøre voerspiel unødvendig pga. lave priser på byen.

 

Jeg er likevel skeptisk at det hadde skjedd noe forandringer, med det første ihvertfall. Som JBlack skrev flatfylla var her før avgiftspolitikken.

Lenke til kommentar
Ja, det andra alternativet vil nok være bedre med tanke på fyllebråk o.l.

Hvis det fører til at folk drikker mindre på byen. Angående det så er det voerspiel som har skylden. Det meste av kveldens alkoholinntak foregår der.

I praksis så drikker men i to omganger, vorespiel og på byen. Lavere priser kunne muligens gjøre voerspiel unødvendig pga. lave priser på byen.

Ja, folk er jo så og si drita _før_ de drar ut..

 

Jeg er likevel skeptisk at det hadde skjedd noe forandringer, med det første ihvertfall. Som JBlack skrev flatfylla var her før avgiftspolitikken.

6051263[/snapback]

Det var mye rart før i tiden, men det trenger ikke nødvendigvis være slik i dag. :) Jeg tror folk har forandret seg litt siden vikingtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...