Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stort wifi nettverk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har tengt å sette opp et wifi nettverk på et større område.

Trenger mange sendere for å få god dekning (10+).

Vil også bli mange brukere, så ma ha en grei måte å handle dette på (radius?).

Hvordan gå frem for å få best mulig løsning på dette?.

Takker så meget for tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor stort område er det snakk om da??

er det et åpent område?? Et bygg med flere etg ?

Er lissom litt forskjell på om du skal dekke en åpen gres slette med wifi enn en bunker :tease:

Skrevet

Er det inne i et hus du skal ha dekkning eller ute på en stor plass?

Har du frekvensplanlagt?

Ligger det datakabler frem til der punktene er eller må det legges kabler? (Evt. bruke trådløst matenett også?)

Strøm til punktene? (PoE?)

Skal de stå inne eller ute? (Miljøkasser osv.)

Type antenner du tenker å bruke? Retningsbestemte eller rundstråle.

Andre nettverk i området som kan komme inn og forstyrre?

Som du sikkert skjønner er det mye å ta hensyn til når man skal sette opp et større tråløst nettverk. Men har du svar på de fleste av disse spørsmålene har du kommet langt.

Skrevet

Eg har brukt endel breeze antenner, med PoE, 5.4Ghz, dei fungerer greit. fekk vel en 15-16mbit på en avstand på nokre kilometer, med litt tre i veien, så det er fult mulig å lage til et nett med litt avstand

Skrevet

Var nokk litt lite nøyaktig i beskrivelsen ja...

Skal kjøre på 2.4Ghz, mot vanlige pcmcia kort etc.

Er et stort bygg og enhetene skal være innendørs.

Har mulighet for å bruke trådløst og/eller kablet matenett.

Har ikke poe utstyr så vil unngå det i første omgang (merekostnad).

Må også ha et bra system for godkjenning av brukere, sikkerhet etc.

Tengte muligens å bruke linksys wrt54gl med ddwrt, men er den brukbar for formålet.

Må vel også ha en kasse å sette den i på vegg slik at det ikke blir skjemmende.

Skrevet

du kan jo bruke en brannmur løsning med captive portal. ta en gammel pc, med en disk og cd-rom, og 2 NIC, så installerer du M0n0wall www.m0n0.ch

enkelt å sette opp, da kan du legge begrensninger på mac nivå, eller passord etc, og du kan lage til ei velkomst side, som alle får opp når dei ikkje er godkjent. eg lagde min til sånn at det såg ut som ei fin framside på ei webside, med kontakt admin link til epost etc, og må taste inn brukernavn og passord etc.

eller du kan sette opp et domene=)

Skrevet (endret)

Er det vanlig å kjøre wifi pålogging mot domeneserver?.

Hvordan eventuelt gjøre dette?.

Hvordan koble sammen mange punkt til ett nettverk, må det kjøres programmvare på en server som holder styr på dette?.

Endret av Hagforce
Skrevet

Radius vs WPA2 - er det virkelig nødvendig med Radius (vet at det er sikrere) men er det ikke litt overkill å kjøre radius så lenge det ikke er et sykehus eller regjeringsbygget det er snakk om?

Skrevet
Radius vs WPA2 - er det virkelig nødvendig med Radius (vet at det er sikrere) men er det ikke litt overkill å kjøre radius så lenge det ikke er et sykehus eller regjeringsbygget det er snakk om?

6048874[/snapback]

Man må vell uansett bruke radius ved vanlig WPA2, dersom du ikke snakker om WPA2-PSK.

Skrevet

for å være helt ærlig så tror jeg linksys (selv med tredjepart fw) vil være for ustabile med en så stor løsning.. men er jo ikke umulig...

jeg anbefaler Cisco trådløse accesspunkt med retningsbestemte antenner som dekker hver sine soner.. på denne måten kan man bruke roaming ellom basene med frekvensene 1, 6 og 11 og slippe at flere baser med samme frekvens "overlapper" hverandre (ikke bra). Jeg har prøvd en del linksys, asus osv til "større" oppgaver, og disse har ikke vært gode nok.

Ellers så er radius authentisering mot en domenekontroller ikke så dumt.. da kan du eventuelt tildele tilganger/vlan dynamisk til hver enkelt pålogget bruker..

Om du vil gjøre dette litt "mindre" og billigere så går du for noen 3com-baser og bruker for eks m0n0wall for captive portal.. da er tilgangen til nettverket "åpen", men man får kun kommunisere med m0n0wall frem til at brukernavn og passord er skrevet inn (uansett hvilken nettside man går inn på så kommer man til m0n0wall's radius-pålogging...

Skrevet

En kan vel sette på retningsbestemte antenner på wrt54gl, men mulig den blir for dårlig til oppgaven.

Hvilke 3 com etc anbefaler dere da?.

Alle som skal bruke dette nettet er medlem av et win domene, så da er vel dette veien å gå.

Hvordan blir sikkerheten her?.

Finnes det noe bra gpl software som kan brukes som server og integreres mot domenet på et greit vis?.

Bør også være lett å administrere.

Takker så meget for all tilbakemelding så langt :thumbup:

Skrevet

lohelle kom med et bra forslag som eg syns du bør vurdere sterkt.

Cisco har gode og stabile løsninger, og M0n0wall er enkelt å sette opp med Radius\Captive p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...