Gå til innhold

Firekjerne-Opteron med L3-cache i 2008


Anbefalte innlegg

Oi, spennende :) Noe var forsåvidt forventet, sånn som 0-4, 7 og 16, men det ser ut som AMD tar Conroe på alvor med punkt 5, 8, 9, 10 og 12-15 og lover revansje :)

 

Særlig punkt 3 og 12-15 tror jeg vil øye trådytelsen betraktelig.

0-2 vil nok gjøre mye for flertrådytelsen.

6119652[/snapback]

Ja, spesielt out-of-order loads, 4 DP FLOPS/cycle, 2x128-bit loads/cycle tror jeg vil gi betydelige ytelsesforbedringer. Det står flere detaljer på bildene jeg la ved, legg spesielt merke til at AMD antyder over 2 ganger bedre flytetallsytelse (mot 50% som tidligere har vært antydet).

 

Jeg er fortsatt spent på størrelsen på L3 cachen. Den skal jo trolig lages med en "ny" type minneceller: ZRAM, noe som trolig vil gi uvanlig høy kapasitet, og trolig kombineres med høy båndbredde og middelmålig latency.

6119652[/snapback]

Ja, men så lenge cachen gir betydelig lavere tilgangstid og høyere båndbredde enn minnet så vil det alene gi en pen ytelsesforbedring over hele linja.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11, 12, og 13 var spennende. resten var vel rimelig opplagt/forventet. Er litt skeptisk til FP ytelsen de skryter på seg. Tror den er litt oppblåst. Det skal vel godt gjøres om de klarer å generere nok load/stores og om ikke FP execute-latency ofte vil være med å redusere faktisk oppnådd FP ytelse i forhold til den teoretiske nokså betraktelig. Ser jo at IBM Power 5 sliter med dette allerede i dag.

 

Dedikert L2 og delt L3 virker forresten som en fornuftig løsning for den perioden vi går inn i nå. Intels versjon med stor delt L2 cache (om dette er tilfelle for "core 2" Xeon) er nokså suboptimal. Funker nok fett for bærbare og desktop, men for servere/HPTC blir det bare helt feil.

 

edit: stavelse.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...