Gå til innhold

Totalt blankt .. kan noen hjelpe meg i gang?


Anbefalte innlegg

Vel, rett på sak; Jeg vil lære meg å kode VB! Men hva trenger jeg, er det nok med notepad eller må jeg ha no compiler og styr som i C++?

 

//*TiTaN*\\

 

EDIT: Joa, jeg har prøvd å søke, men det var ikke så lett å finne noe.. Hvis noen finner en gammel post om det samme spørsmålet må jeg bare beklage!

Endret av *Titan*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst bør du velge deg hvilket språkdialekt innenfor Visual Basic du vil velge. De to hovedformene er nok Visual Basic 6 og Visual_Basic .NET (VB7), skjønt det finnes alternativer foruten disse (så som RealBasic, DarkBasic, osv.). Dersom du går for Microsofts produkter, er det nok muligens mest fremtidsrettet å velge .NET-dialekten (hw-forum her), ettersom de forrige språket vil etter hvert bli utrangert og erstattet med .NET. Ennvidere er nok VB.NET overlegent i forhold, men i prinsippet er det ingen egentlig differanse på hva du kan utvikle i de to språkene.

 

Dersom du mot formodning skulle velge deg VB6, må du muligens ut med noen kroner for å skaffe deg en lovlig kompilator, om du så greier å få tak i det. Kanskje finnes det en eller annen bok på biblioteket/brukhandler/bokhandler med VB interigert. Hva gratisguider angår, finner du nok noen relevante på Wikibooks, herunder eksempelvis Visual Basic (no), Visual Basic Classic (en). Til .NET kan du i bunn og grunn bruke notepad til å kompilere programmene, såfremt du har .NET-rammeverket (v.1.1 eller v.2.0) installert. Det letteste er imidlertid å benytte en såkalt IDE (Integrated Development Environment), et program som automatiserer mye av arbeidet og gjør programmeringen mye enklere. Microsoft tilbyr et slik verktøy - Microsoft Visual Studio 2005, men dette behøver sågar ikke koste penger. SharpDevelop er et open-source-alternativ som burde være tilfredstillende for de fleste. Sluttresultatet blir ikke nevneverdig annerledes av den grunn. Du vil sikkert finne en mengde .NET-relaterte programmeringsbøker rundtom de fleste bokhandlere/biblioteker, men du kan jo alltids ta en titt på Wikibooks. Der skulle du finne en god del knyttet til emnet.

 

Og, til sist, et par tips på veien: Hva enn du velger er det viktig å ta seg god tid til opplæringen. Å lære å programmere et språk er ikke noe en fullfører over natten, især ikke om det er det første språket - gjerne kan det ta opptil flere år å bli fullstendig opplært. Dessuten, det er òg viktig å forstå eksempelkoden du benytter, ikke bare kopiere det rett over i programmet. Vær positivt innstilt og, ikke minst:

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Tillat meg å supplere litt. Det finnes gratisversjoner av Visual Studio-moduler, og de påstås å være veldig bra. Se

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/

og for C#

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualcsharp/

 

VB6 er fremdeles utbredt og ikke kompatibelt med .net, såpass at det er synd de har like navn. Hovedgrunnen til at undertegnede bruker 6 fremdeles, er at VB6 i overskuelig fremtid er makrospråket i Office, kjent som VBA. Skal du drive med Office-integrasjon så er det uslåelig. Skal du derimot lage frittstående programmer eller web-greier så har du det sannsynligvis bedre med .net.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...