Gå til innhold

Ultraportabel med stil


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kommer til å begynne å studere til høsten og trenger dermed en laptop. I tillegg er jeg vant med god spillytelse fra min gamle traver av en desktop, så jeg ønsker selvsagt å kunne spille på den kommende maskinen min (ikke en prioritet). Videre ønsker jeg en Pc som er i enten metall eller pianolakert utførelse, og mitt tidligere liv med PCer tilsier at jeg vil ha minst 1 gig ram, men ikke nødvendigvis så høyt klokket prosessor.

 

Spesifikasjonslisten blir da som følger:

 

Skjermstørrelse: Så liten som mulig, maks 14".

Prosessor: Intel Core Duo 1,6 ghz+

Ram: 1 gigabyte ddr2 (500-600 mhz)

GPU: x1600 (kan senkes ned til X1300, eller 7300)

Tilkobling: 2 * USB, 1 * Firewire, SD-multimediacard-leser,

Vekt: Maks 3 kg

Baterilevetid: Lengst mulig, er en prioritet.

 

Pris: Vi får se, jeg er mest spent på å se om noen finner noe jeg liker. Selv syns jeg det er vanskelig å finne en laptop med så lavt klokket CPU kombinert med så mye ram. Jo bedre Pc, jo mer kan jeg betale :)

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du vurdert denne?

6010951[/snapback]

Gå for Asus W3J!! Den veier 2,2kg! (har hørt at den veier 2,4kg også). Den passer perfekt til dine behov samt ønsker. Det er en tråd om W3J her inne på forumet, men det kan være du må bla noen sider bak. Her står det en del. Etter å ha lest et review om denne på notebookforums.com ble jeg svært gira på denne. Jeg er ganske sikker på at pengene går den veien!! :D

Den ser utrolig bra ut også!

 

 

1. Hvis du ønsker å ha et x1600 eller lignende kort i maskinen, kan du glemme noe mindre en 14"

 

2. x1300 er ikke et kort for spilling!

 

3. 3kg for en 14" er mye. Det er ganske mye uansett egentlig. 14" ligger på 2 til 2,5kg.

 

4. Bærbare pc'er under 2 kg blir kalt ultraportable.

 

 

|mEg|

Endret av Torland
Lenke til kommentar
3 kg er jo ikke mye ultraportabel da. Da begynner vi i mine oeyne aa snakke litt for tungt til aa kunne bli med over alt.

 

Jeg leter forsaavidt etter en lignende sak, men baerbare koster saa mye naar de skal vaere litt mindre enn gjennomsnittet.

6011820[/snapback]

 

 

true words...

 

 

Edit: W3J kan sammenliknes med den oppgraderte versjonen av asus a6ja spesifikasjonsmessig. W3J har en bedre harddisk, bedre vekt, bedre utseende, bedre kvalitet, men koster også 4000 - 5000 kr dyrere en A6Ja.

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Se på LG TX Express - 12 tommer, 1,1kg, Pentium M ULV 773 1,3 Ghz, 1024 minne (støtte for 2 gb), NVIDIA Geforce 7400 m/ Turbo Cache (256 mb), 945 PM brikkesett..... Har ikke innebygget optisk drev, men ellers alt man kan drømme om.

6011701[/snapback]

 

 

Er dette en rimelig ny pc?? Er ikke denne prosessoren rævatreig??

 

|mEg|

Lenke til kommentar
Se på LG TX Express - 12 tommer, 1,1kg, Pentium M ULV 773 1,3 Ghz, 1024 minne (støtte for 2 gb), NVIDIA Geforce 7400 m/ Turbo Cache (256 mb), 945 PM brikkesett..... Har ikke innebygget optisk drev, men ellers alt man kan drømme om.

6011701[/snapback]

 

 

Er dette en rimelig ny pc?? Er ikke denne prosessoren rævatreig??

 

|mEg|

6012428[/snapback]

Hvis du sammenligner med toppmodellene for stasjonaere pcer, jo, men det er ikke alle som ser etter en desktoperstatter naar de vil ha baerbar. Den er kraftig nok til enkle programmer, det som er viktig med den er at den nesten ikke produserer varme, hvilket gjoer pcen stillere, lettere og mindre varm. :)

Lenke til kommentar
Se på LG TX Express - 12 tommer, 1,1kg, Pentium M ULV 773 1,3 Ghz, 1024 minne (støtte for 2 gb), NVIDIA Geforce 7400 m/ Turbo Cache (256 mb), 945 PM brikkesett..... Har ikke innebygget optisk drev, men ellers alt man kan drømme om.

6011701[/snapback]

 

Er det mulig å erstatte en ULV med en vanlig Pentium M? Jeg er klar over at ULV er valgt for å minske varmeutvikling osv, men lar det seg gjøre? I så fall kan man jo undervolte denne, slik at man har en maskin på 1.1 kg med en god prossessor og godt (til å være en så lett maskin) skjermkort.

Du har jo alltid denne da , fin maskin , 14" skjerm å under 2 kg.....

6017622[/snapback]

14" med 1024 x 768 oppløsning? ough! ellers fin

Lenke til kommentar

Pussig. På Komplett sine sider er maskina oppført med Intel 945PM Express brikkesett. Derimot er maskina oppført med Intel 915PM brikkesett på LG sine svenske sider. Siden 945PM iht Intels produktinformasjon ikke skal være kompatibel med PM 773 antar jeg at Komplett har feil spesifikasjoner, slik at 915PM er riktig brikkesett. Dette brikkesetter er kompatibelt med "vanlig" Pentium M (også de som ikke er ULV). Hadde allikevel tenkt meg om flere ganger før jeg hadde forsøkt å bytte prosessor. I utgangspunktet skulle kombinasjonen mellom dette grafikkortet og denne prosessoren i en liten maskin på 1,1 kg føre til at maskina blir for varm. LG har imidlertid laget en vifte med carbon nano tubes, noe som visstnok reduserer temperaturen. Kan godt tenkes at en annen prosessor fører til at masnkina blir for varm.

Endret av fose
Lenke til kommentar
Pussig. På Komplett sine sider er maskina oppført med Intel 945PM Express brikkesett. Derimot er maskina oppført med Intel 915PM brikkesett på LG sine svenske sider. Siden 945PM iht Intels produktinformasjon ikke skal være kompatibel med PM 773 antar jeg at Komplett har feil spesifikasjoner, slik at 915PM er riktig brikkesett. Dette brikkesetter er kompatibelt med "vanlig" Pentium M (også de som ikke er ULV). Hadde allikevel tenkt meg om flere ganger før jeg hadde forsøkt å bytte prosessor. I utgangspunktet skulle kombinasjonen mellom dette grafikkortet og denne prosessoren i en liten maskin på 1,1 kg føre til at maskina blir for varm. LG har imidlertid laget en vifte med carbon nano tubes, noe som visstnok reduserer temperaturen. Kan godt tenkes at en annen prosessor fører til at masnkina blir for varm.

6030308[/snapback]

klar over det, og det nevnte jeg også i posten min. men jeg har sett at folk har voltet sin vanlige pentium M til spenninger under standard ULVspenning. skulle ikke dette bety at man også får samme/lavere varmeutvikling med en undervolta pentium M sammenlignet med en ULV på standard innstillinger?

Lenke til kommentar

Mulig det. Jeg kan se poenget med å undervolte en kraftigere prosessor når maskina går på batteri (for strømsparing), samtidig som man har muligheten til å kjøre på normal klokkefrekvens for (høyere ytelse) når den er tilknyttet strømkabelen. Men jeg ser ikke helt poenget hvis maskinen ikke vil tåle å kjøre på en høyere klokkefrekvens. Med andre ord vil man vel adri kunne utnytte det at man har en kraftigere prosessor. Blir ikke dette som å putte en Ferrarimotor inn i ei folkevognboble? Ytelsesmessig vil bobla kunne kjøre i 300km/t, men dekka vil mest sannsynlig eksplodere når du kommer opp i 100km/t. (Kanskje ikke det beste eksempelet men..)

Lenke til kommentar
Mulig det. Jeg kan se poenget med å undervolte en kraftigere prosessor når maskina går på batteri (for strømsparing), samtidig som man har muligheten til å kjøre på normal klokkefrekvens for (høyere ytelse) når den er tilknyttet strømkabelen. Men jeg ser ikke helt poenget hvis maskinen ikke vil tåle å kjøre på en høyere klokkefrekvens. Med andre ord vil man vel adri kunne utnytte det at man har en kraftigere prosessor. Blir ikke dette som å putte en Ferrarimotor inn i ei folkevognboble? Ytelsesmessig vil bobla kunne kjøre i 300km/t, men dekka vil mest sannsynlig eksplodere når du kommer opp i 100km/t. (Kanskje ikke det beste eksempelet men..)

6031497[/snapback]

forskjell på undervolting og underklokking! når man undervolter, kjører man fortsatt på samme frekvens, og det går ikke ut over ytelsen. altså ingen drawbacks med å undervolte, så fremt man ikke undervolter utover det punktet hvor maskinen blir ustabil

Lenke til kommentar

forskjell på undervolting og underklokking! når man undervolter, kjører man fortsatt på samme frekvens, og det går ikke ut over ytelsen. altså ingen drawbacks med å undervolte, så fremt man ikke undervolter utover det punktet hvor maskinen blir ustabil

6031740[/snapback]

 

Beklager, men jeg trodde at det ikke var mulig å undervolte en Pentium M til samme spenningsnivå som en ULV-prosessor uten samtidig å redusere klokkefrekvensen. Med andre ord ville jeg tro at systemet vil bli ustabilt....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...