Gå til innhold

Bygge "elegant" dings for regulering av vifte RPM


Sevald

Anbefalte innlegg

Hei, eg har planer om å enten bygge ei slik løysing for å kunne regulere farten på vifter: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html.

Eller eventuelt ei meir trinnlaus løysing.

 

Planen er i utganspunktet å montere dei fast på ein braket som dekker eit ledig PCI spor, eller eventuelt på f.eks ein med ekstra USB/Firewire utgang.

 

Skjønnar dykk kva eg meiner da?

 

Problemet mitt er at eg ikkje klarer å spore opp slike brytare som er nevnt i den artikkelen. er det nokon som har noko gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det såg ikkje ille ut. Dersom det ikkje dukkar opp noko betre trur eg kanskje eg kan klare meg med den dyraste på den sida. Dersom dei er sterke nok til å drive ei vifte da... Kor mykje straum er det ei standard 12cm vifte treng eigentleg?

Lenke til kommentar

Til den forrige maskinen min trengte jeg en trinnløs vifteregulator.

Dro på billopphuggeriet, og skrudde ut en instrumentlysregulator fra en Volvo 240.

Boret et hull på baksiden av kabinettet, og koblet bryteren i serie med vifta.

En 120mm vifte trekker vel langt under en ampere ved 12v, så tror ikke en regulator av billig slag vil knekkes av den grunn.

Lenke til kommentar

Det ser ganske identisk ut som det som var utgangspunktet for min viftestyring to år siden.

 

DSCN9294-small.jpg

 

Bryterene plukket jeg opp på CO og dersom jeg husker rett var de svindyre. Jeg ville derimot ha flere valg, så ved å kombinere to stk fikk jeg AV-5V-7V-12V og senere seriell-parallell (kobling av to vifter).

 

Det viktige er på forhånd bestemme deg for om du vil ha to- eller tre-posisjonsbryter og et eller to par tilkoblinger.

 

0.1 A på 12V er omtrent hva en stille 120mm vifte trekker, så du kan nok godt koble flere til.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Eg tenkte kanskje ein bryter med tre posisjoner. Slik at eg f.eks kan velge 5V - AV - 12V. Det skuklle klare seg. Eg skal i vertfall regulere eit par vifter, og trur eg vil regulere dei kvar for seg.

 

Når det står "2-polet veksling til-fra-til", vil det vere det eg er ute etter da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...