Gå til innhold

18,7dB. Er ikke dette høyt på bærbar?

Arve28

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sendte en mail til HP om HP Pavilion dv8231ea/Intel Duo T2300

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65787

Dette var svaret:

Når det kommer til stöynivå, så er det på

denne 18,7 dB så den er veldig stillegående, dette er i "operating mode", og

batterilevetiden er på ca. 3 timer.

Men synes 18,7dB høres mye ut. Har på min stasjonære cpu 19dB og noen 80 vifter på 5V. Bråker jo masse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis cpuviftpe på 19 dB og noen 80 vifter på 5V bråker, er det noe som er galt. Tipper vifta i psu'en din står for støyen.

Jeg er av den formening at 18,7 dB er ganske stille.

Skrevet

Det er stort sett så stille du kan få en vifte av den størrelsen.

Dersom din vifte på "19" dB bråker nå, vil jeg anta støv eller et svidd kulelager. Ingen vifter forblir like stille som de var nye.

Skrevet (endret)

18,7dB er meget stille. Det skal ikke være merkbart ved mindre rommet rundt deg er 100% stille.

Når noen visker i øret ditt er det rundt 22-26 desibel. 18,7 desibel er pga. den logaritmiske skalaen mindre enn en tiendedel så høyt som 22desibel...

Med andre ord: Bråker den viften betydelig, så er det mer sansynligvis fordi den er skadet på en eller annen måte. Enten det, eller så er oppgitt antall desibel på viften bare bogus... (noe som ofte er tilfellet desverre).

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet (endret)

Er en 92mm mist 13-19dB på CPU. 10dB er det øret kan oppfatte. Har en mist 500W PSU. Denne føler jeg er enda mer stille enn 92mm mist 13-19. Hjelper betrakterlig på om jeg skrur ned til ca 15dB. (Mulig jeg er litt var på lyd. Hadde først 3 stk 60 Matrox disker. Noe forferdelig vining. Byttet disse. Da bråke skjermkortet. kastat vifta satte på heatpipe. Da var hovedkort vifta høyest. Heatpie der også. 27dB på cpu ble byttet med mist 13-19dB. Fortsatt hører man viftene godt. Testet en annen maskin her om dagen. Orket ikke sitte i samme rom som den engang. Den bråkte. Sikkert 30dB).

Så andre bærbare har kanskje høyere støynivå?

Har dere erfaring med HP. Er dette en grai maskin. HP Pavilion dv8231ea/Intel Duo T2300. spesifikkasjonene ser ikke så ille ut, men vet ikke om skjermen og byggekvalitet er bra.

Skal brukes hovedsak til fotoredigering og foto fremvisning + noe video + se litt film på hytta.

Endret av Arve28
Skrevet

Vel, jeg regner slike "støyverdier" som like eksakte og troverdige som ms verdiene som oppgis på LCD-skjermer. Det er mer markedsførings "hype" enn det egentlig er av noen nytteverdi.

Se forøvrig den vifte-testen som hw.no gjorde for en tid tilbake.

Skrevet

dB=lydstyrke, Hz=intensitet (om en kan kalle det det). Mulig at din maskin er på 19dB (vet ikke hvordan du har målt dette), men det kan godt hende noen av viftene lager veldig høyfrekvente lyder, hvilket i tur oppfattes som støy. Det er ikke dermed sagt at lydstyrken er så høy.

Skrevet

oki.

Vet ikke hvordan HP har målt denne maskinen til 18,7. Håper den i alle falle ikke bråker for mye. Hadde vært int å fått en test og sammenlignet med DELL sin 9400 maskin.

Skrevet (endret)
For å si det sånn, 18,7 ekte dB er LITE. Dessuten støyer disse laptopene lite. Moren min har en fra Acer, og den er ikke hørbar.

6003408[/snapback]

om man man bruker 4 stk 19 dB vifter samtidig så blir "effekten" firedoblet.. mener på at det da skal bli tilsvarende støynivå som 1 stk 25 dB vifte.. (er litt usikker på dette.. men no ala dette..)

og husk at disse 19 dB er oppgitt når viften står "fritt" i luften uten hinder for gjennomstrømming.. prøv å legge hånden inntil en vifte og hør hva som skjer med støynivået.... (regner med at disse 19 dB på laptop er oppgitt "montert" da.. :) men vifter man kjøper løst er oppgitt dB uten "hinder" fremfor og bak viften...

Dessuten så kommer mye av støyen rett og slett av luften som går gjennom smale åpninger..

Endret av lohelle
Skrevet

For å oppklare litt:

-Det laveste vi kan høre regnes å være 0 db, ikke 10.

-Selv om trykket er mye lavere om man går 3 db ned, så oppfattes det subektivt bare som en såvidt merkbar nedgang. 10 db oppfattes som en subjektiv dobling/halvering. (tommelfingerregler, ingen "hard" sannhet).

- 19 db er en lav lyd så lavt at det er vanskelig å høre i et normalt hjem

- slike vifter bråker nesten konsekvent mer enn hva disse verdiene er oppgitt til.

-Hz er antall svingninger per sekund og sier noe om frekvensen til lyden, ikke intensiteten, intensiteten er et annet begrep innen lyd, og man bør ikke bruke det om frekvens.

- Det er nesten garantert 19dbA som er det oppgitte tallet, en A-vekting er lagd nettopp for å ta hensyn til at enkelte frekvenser høres høere ut enn andre, og dermed er dette antakelig tatt ehensyn til allerede når støynivået er oppgitt.

AtW

Skrevet
For å si det sånn, 18,7 ekte dB er LITE. Dessuten støyer disse laptopene lite. Moren min har en fra Acer, og den er ikke hørbar.

6003408[/snapback]

om man man bruker 4 stk 19 dB vifter samtidig så blir "effekten" firedoblet.. mener på at det da skal bli tilsvarende støynivå som 1 stk 25 dB vifte.. (er litt usikker på dette.. men no ala dette..)

og husk at disse 19 dB er oppgitt når viften står "fritt" i luften uten hinder for gjennomstrømming.. prøv å legge hånden inntil en vifte og hør hva som skjer med støynivået.... (regner med at disse 19 dB på laptop er oppgitt "montert" da.. :) men vifter man kjøper løst er oppgitt dB uten "hinder" fremfor og bak viften...

Dessuten så kommer mye av støyen rett og slett av luften som går gjennom smale åpninger..

6003473[/snapback]

Det stemmer, om det er ukorrelerte signaler, så vil det øke 3db per dobling av antallet støykilder, slik at feks 8 vifter vil lage 28 db.

AtW

Skrevet

Andre som har noen komentarer til denne PC'n? Støyen høres lovende ut etter det dere sier. Da er det bare alt det ande som gjennstår å høre om er ok.

Skrevet

Har hatt den til testing på jobben en god stund nå. Den er veldig stillegående, og ytelsen er meget god. Det som eventuelt trekker ned litt er skjermkortet, som har turbocache, og som ikke helt yter det jeg personlig forventet :)

Skrevet

Om den bråker eller ikke, avhenger av om de oppgitte tallene faktisk stemmer! Vil tro at en gjennomsnittelig pc har et totalt støynivå på omlag 40db!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...