Gå til innhold

Hvorfor Linux og hva skal til?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Linux fordi jeg rett og slett er redd for den utviklingen MS har! Jeg er redd man kan stryke flere og flere programmer fra lista til større programmer til Windows og tviler på at MS kommer til å gjøre det enklere for andre programutviklere i fremtiden, ikke minst vanskeligere for brukere av andre os.

 

Jeg hadde forestilt meg et tekstbasert os, var villig til å lære og var ikke redd for en stor utfordring for å lære meg et nytt os etter en del nyheter om MS, fra objektive og sikre nyhetsskilder, som strider relativt godt imot hva jeg mener er sunn konkurranse og moralsk.

 

Når jeg testet ut Linux ble jeg litt overasket over hvor bra det var i forhold til forventningene mine, og selv om jeg støtte på noen problemer i ny og ne var dette mindre problemer enn hva jeg hadde forestilt meg.

 

-------------------------------------

 

Nå i dag så er mange av de problemene brukere som tester ut et open source os relatert til MS sine patenter eller manglende/dårlige drivere til os'et. Open source os'er får en del av skylden for dette.

 

Mange er også uvitne om de forretningsmetodene MS bruker og hvilken fremtid datamarkedet kan føre til hvis dominansen til MS blir enda større. Det er kun de som er spesielt intressert som oppsøker disse nyhetene som leser dem og de som hører det fra venner osv. synes det er forkastelig, men orker ikke å prøve noe nytt... mange tror nesten ikke på deg når du forteller nyheter som f.eks nyheten om MS sin avtale med skolen i diverse fylker i Norge.

 

(Det samme gjelder masse nyheter som er relativt viktig å få ut i samfunnet så forbrukerne blir klar over problemet og gi dem et valg om å velge å gjøre noe med det, som f.eks Sony sin root-kit sak eller iTunes sine metoder å operere på, de fleste har ikke hørt om det, tror ikke på det, det blir ikke satt i fokus og da gir de fleste F)

 

-----------------------------------------------------

 

Men nå står jeg igjen med "hva som skal til"... Hjelpe nye brukere av et open source os så godt jeg kan. (Skulle ønske jeg kunne) lage noen videotutorials for vise hvordan os'et ser ut og fungerer. Hva med reklameplakater alla de vi så av Firefox rundt omkring i byen som var laget på eget initiativ bare på forskjellige distroer, grensesnitt, osv. eller trykke opp gratis-blader som forteller det mest fundamentale om hvordan Linux og MS virker, henvise til nyheter på en så objektiv mulig, selvfølgelig med en medfølgene Live-CD?

 

Dett er et stort irritasjonsproblem og en av noen ting jeg brenner for som jeg ikke ønsker å ha noen som helst økonomisk fortjeneste på hvor, og hvor jeg også er villig til å legge en del arbeid i.... Hva kan jeg si? Noen ganger blir jeg litt vel engasjert! :p

 

Jeg er intressert i å høre andres synspunkter, ideer og hva som kan la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er enig med deg. Jeg har selv bestillt Ubuntu-cder og skal nå dele ut til venner og kjente. Jeg har i lengre tid forklart om Linux til medelever på skolen.

 

Plakater og slikt hadde vært en god idé.

 

Min plan er å skaffe en bærbar pc og vise frem Linux til folket.

 

Selv var jeg overrasket over hvor enkelt Linux egentlig er.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Så langt gjør jeg faktisk en del av det :)

 

Bestilte opp en stor bunke cd'er av nåverende version av Ubuntu som jeg klarte å kvitte meg med.

 

Har installert Linux (Mepis på den) på en gammel bærbar som står konstant på jobben hvor vi spiller musikk via Streamtuner, først og fremst fordi det funker helt genialt, men er en del som trykker på den.

 

Har selv en bærbar som jeg bruker med Ubuntu og en anne PC hjemme med Mepis, alle som låner disse PC'ene blir nødt til å benytte seg av Linux fordi jeg ikke har Windows installert, men det har også gått helt smertefritt :)

 

Prøver så godt jeg kan å hjelpe nye brukere, selv om ikke kunnskapene mine om Linux er på det beste... men jeg har faktisk klart å hjelpe et par :D

 

Selv om alt går smertefritt, virusfritt og enkelt er det få som gidder å bytte til tross for at mange ikke "liker" MS, men de har iallefall testet et open source os, de kan gjøre opp sin egen mening om det og vet at det kan være et potensielt alternativ til Windows.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Den aller største grunnen til at jeg ikke orket å bytte før maskina tok kvelden, er at filsystemene passer like godt overens som hummer og kanari. Er alt for mye jobb for den som har litt dokumenter liggende å faktisk dra dette med seg. Eineste grunnen til at jeg bruker linux nå er at jeg begynte fresh på maskina, og blir ikke bytte tilbake, selv om jeg fortsatt meiner signaturen min enda forklarer min erfaring av linux :)

 

Edit: har tidligere sett en del på diverse distroer, har prøvd Yoper, mandriva, fedora og kubuntu/ubuntu. Så også at å legge inn apache og liknende var litt knotete, og når jeg spurte kompiser hvordan det da skulle settes opp var svaret: "veit ikke, du kjører annen distro enn meg, og det blir da annerledes."

Javel... ikke at jeg har satt meg veldig inn i det, men det blir litt dumt at "linux" ikke er det samme på alle maskiner/distroer.

 

Når nå ubuntu kommer i ny versjon må det selvfølgelig bestilles cd'er, som da fort skal få skifte eier!

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Her er et skremmende eksempel som understreker poenget mitt:

-----------------------------------------------

"Vista stopper Linux-boot

Trøblete sikkerhetsprogrammer

 

Av Ida Oftebro, fre 28. apr 2006 kl. 12:53

 

Sikkerhetsfunksjonen BitLocker, som vil komme med de mest sofistikerte versjonene av Windows Vista, vil gjøre det svært vankelig å kjøre Linux på den samme PC-en."

-----------------------------------------------

Les hele artikkelen her:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=301485

 

Er det flere som har linker til:

*avtaler MS har inngått for å ødelegge konkurranse (alla avtalen MS gikk inn med i Skole-Norge)

*oppkjøp av andre programvarer for å kvitte seg med potensielle konkurrenter

*støtte til andre land som har kapitalisteske grunnlag og er en del av MS sin fremtidige markedsføring (har ikke link og håper noen kan finne en, men har hørt at MS bygde ut en skole i Kina på de premisser at skolene måtte kjøpe og bruke Linux på PC'ene i en viss periode, da vil en ung generasjon vende seg til MS samtidig som MS allerede har tjent en del penger på lisenser)

*nyheter som dette hvor MS ødelegger for andre og kommer med idiotiske unskyldninger for å hjernevaske andre

Lenke til kommentar

Syns det er et kjempeflott initiativ OP ønsker å ta seg til, jeg er bekjent med begge verdene og liker Linux veldig godt. Tenkes det bedriftsmessig eller evt. den vanlige mannen i gata?

 

Ang. desktopbruk kan det være diverse problemer, eller ting man må tenke på:

 

Det er viktig å tenke på hva man ønsker å formidle, og gi mottakergruppen den informasjonen som relevant for dem, f.eks de som jobber med Office osv. kan få vite om OpenOffice og dets muligheter.

 

Formidle at Linux er gratis og gi linker til sider / distroer med LiveCD slik at de kan få teste selv uten behovet for å installere, kanskje en liten guide til LiveCD og deretter informasjon om installering. I tillegg til at man holder seg innenfor loven når man velger å bygge maskinen selv, man slipper å tenke på lisenser på programvaren.

 

Rett og slett gjør det enkelt for brukere og gi gode kommentarer eller poenger som gjør at folk ønsker å prøve det. Det kan være lurt å la folk prøve programmer som finnes i både Windows og Linux slik de kan begynne smått med det. Finner sikkert på mer senere, mens syns det er et flott initiativ.

Lenke til kommentar

Hva som må til? Problemet slik jeg ser det er ikke selve operativsystemet, det er enkelt nok. Men tredjepartsleverandører gjør det ofte vanskeligere. Et eksempel er java VM for Ubuntu/debian.

1. Windows: Dobbelklikker på fila, får spørsmål om å legge til java i diverse browsere. Den setter opp riktige pather til java VM.

2. Bin-pakke for Linux: Man må dette for å få legge det inn i pakkesystemet, velge sette opp med riktig java VM og installere i browserene:

sudo apt-get install fakeroot make-java-something

fakeroot make-java-something.

Dobbelklikke på java.deb (i ubuntu dapper) eller installere i konsollet.

ln -s /usr/lib/j2re1.5-sun/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so ~/.mozilla/plugins

sudo update-alternatives --config java

 

Hvorfor kan man ikke bare lage en debian-pakke som ordner slike ting under installasjonen? SUN skal jo liksom være en motpol til MS, men er med på å gjør det slik at Linux virker vanskeligere.

 

Opera er også et eksempel. En operabruker som skal begynne å bruke Linux vil komme foran store hinder, hvor plugins i windows-versjonen bare virker.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke bare lage en debian-pakke som ordner slike ting under installasjonen? SUN skal jo liksom være en motpol til MS, men er med på å gjør det slik at Linux virker vanskeligere.

 

 

Suns forhold til GNU/Linux er jo på det beste ganske schizofrent.

 

Akkurat nå ser jeg på ting som programvarepatenter, skjulte specs og vanskelige hardwareprodusenter som store hindre. (Bare se på tilstanden til wlan).

Lenke til kommentar
Her er et skremmende eksempel som understreker poenget mitt:

-----------------------------------------------

"Vista stopper Linux-boot

Trøblete sikkerhetsprogrammer

 

Av Ida Oftebro, fre 28. apr 2006 kl. 12:53

 

Sikkerhetsfunksjonen BitLocker, som vil komme med de mest sofistikerte versjonene av Windows Vista, vil gjøre det svært vankelig å kjøre Linux på den samme PC-en."

-----------------------------------------------

Les hele artikkelen her:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=301485

 

Er det flere som har linker til:

*avtaler MS har inngått for å ødelegge konkurranse (alla avtalen MS gikk inn med i Skole-Norge)

*oppkjøp av andre programvarer for å kvitte seg med potensielle konkurrenter

*støtte til andre land som har kapitalisteske grunnlag og er en del av MS sin fremtidige markedsføring (har ikke link og håper noen kan finne en, men har hørt at MS bygde ut en skole i Kina på de premisser at skolene måtte kjøpe og bruke Linux på PC'ene i en viss periode, da vil en ung generasjon vende seg til MS samtidig som MS allerede har tjent en del penger på lisenser)

*nyheter som dette hvor MS ødelegger for andre og kommer med idiotiske unskyldninger for å hjernevaske andre

6003629[/snapback]

Det er akkurat den veien der M$ går. Det er ikke uten grunn at jeg ikke kan fordra M$. Jeg får se om jeg finner noen linker.
Lenke til kommentar

Hvorfor har egentlig enkeltpersoner/privatpersoner en slik holdning til MS? Jeg synes ikke MS gjør noe galt når de legger mediespiller og nettleser i sin egen windowspakke, da de visserligen mener det er en "pakke". Det tror jeg de aller fleste brukere er glade for. At de kjøper opp konkurrenter, vel, det gjør jo de fleste som har råd, og dessuten gir jo dette muligheter til å utvikle videre den teknologi evt konkurrent satt på.

 

De er heller ikke "open", og det skulle bare mangle at de da beskytter sin kode. At det blir verre for brukerne å bruke 2 os'er samtidig... har egentlig ikke noen formening om akkurat det. Dessuten gjelder dette neppe hjemmeversjonene av Vista.

 

Er vel heller ikke noe nytt at man yter tjenester for å få noe tilbake. Veit ikke om så mange andre firma som bygger skoler uten å forvente noe tilbake.

 

Mulig jeg er vanskelig, men ser ikke at det er mye der som taler MOT microsoft. Ikke at det taler FOR linux heller da :)

 

For å avslutte synes jeg ikke ms hjernevasker noen i det hele tatt. De som hjernevasker er de som sier linux er på høyde med ms, for det er bull. Linux holder for mange, inkludert meg selv.

Lenke til kommentar

Her har vi en del delte meninger!

 

Jeg synes ikke MS gjør noe galt når de legger mediespiller og nettleser i sin egen windowspakke, da de visserligen mener det er en "pakke". Det tror jeg de aller fleste brukere er glade for. At de kjøper opp konkurrenter, vel, det gjør jo de fleste som har råd, og dessuten gir jo dette muligheter til å utvikle videre den teknologi evt konkurrent satt på.

Det ser heller ikke jeg noe galt i, men den tette integreringen, at ting kan ende med å ikke funke helt som det skal uten og at det skal være så vanskelig å avinstallere noen programmer er jeg imot. Også det at brukere ikke blir opplyst om ting eller blir gitt et valg under installasjonen, at man må betale for det om man ikke vil bruke det. At MS kun passer på å oppgradere sin egen programvare fra MS update. Om MS ikke har monopol på datamarkedet helt 100% så har de 100% monopol på Windows! Det at de kjøper opp gjør det på ingen måte noe mer moralsk av den grunn, når det blir kjøpt opp av MS får MS betalt for mer som noen kanskje ikke velger å bruke, og utviklingen for MANGE ANDRE blir vanskeligere og fortsette og hvis en aktør får full fominans så tror jeg vi stopper opp enda mer i utviklingen.

 

De er heller ikke "open", og det skulle bare mangle at de da beskytter sin kode. At det blir verre for brukerne å bruke 2 os'er samtidig... har egentlig ikke noen formening om akkurat det. Dessuten gjelder dette neppe hjemmeversjonene av Vista.

Det er helt klart, selv om jeg tror at man ville fått det bedre om alt var open source, men formater, protokoller og kodekker burde vært tilgjengelig for alle, det er ikke en del av "systemet" og det er dette som byr på masse problemer for brukere som benytter seg av andre alternativer.

 

Er vel heller ikke noe nytt at man yter tjenester for å få noe tilbake. Veit ikke om så mange andre firma som bygger skoler uten å forvente noe tilbake.

Men da går det under billig PR og markeds-strategi (det var forsovidt dama til Gates som startet dette fondet og delte ut penger til andre). Hvis vi skal se på hvordan dette fåregår i open source miljøet så må vi se på hele miljøet som en enhet som MS er i dag... alle som utvikler er en del av det. IBM, Red Hat, Ubuntu, jeg, osv. Som takk for at jeg ikke trenger å tenke på lisener å bekymre meg får å måtte betale for noe så kan jeg støtte både deler av miljøet jeg er avhengig av på forskjellige måter og gi mer penger til dem som trenger det, jeg får ikke mye igjen for det (pengestøtte til fattige), jeg føler at det er min plikt fordi jeg kan (selv om lappen og litt manglede ting etter flytting har gått ut over dette så langt i år). Det fattige får også mulighet til å bruke et helt fritt og gratis os enn å bruke masse penger på lisenser fra grådige selskaper.

 

Mulig jeg er vanskelig, men ser ikke at det er mye der som taler MOT microsoft. Ikke at det taler FOR linux heller da  :)

Iallefall ikke når det gjelder brukervennlighet og selve programvaren, men det er ikke det som jeg ser på som problemet heller, det er utviklingen vi har. Jo flere brukere open source har desto mer brukervennlighet og raskere utvikling, utviklingen er raskere i dag enn på Windows og hvor mange er det som benytter seg av open source? Og hva er det som er problemet open source ofte må bøte med? Drivere, programmer, kodekker, formater og protokoller.

 

For å avslutte synes jeg ikke ms hjernevasker noen i det hele tatt. De som hjernevasker er de som sier linux er på høyde med ms, for det er bull. Linux holder for mange, inkludert meg selv.

Jeg snakker ikke her om at Linux er bedre eller dårligere, det er en smaksak, men blir ofte provosert til å si det... Men de fleste vet at Firefox er sikrere enn IE, for lenge siden så sa MS at det var pga færre brukere og masse tull som de ikke kunne gjøre et reelt grunnlag for. MS sin anti-Linux side, ikke prøv å si at MS er sikrere enn Linux, ikke en gang med alt av anti-drit og pop-upp h*lv*t*. Jeg leser masse om dette, en av en del ting jeg engasjerer meg i og jeg oppsøker en del nyheter om emnet. Synd jeg ikke har tatt vare på linker! Dessuten så er det ikke bare snakk om hjernevasking, det er en liten del om det, noen som har hørt MS skryte av Linux? Fakta er at Windows er bra og det er også Linux, MS er ikke bra, men også de eneste som kan lage Windows, en del Linux-distroutviklere kan velge å oppføre seg som MS, men da kan man lettere velge om man vil bruke en annen Linux-distro eller et annet os basert på noe annet en Linux uten å måtte støtte på enorme problemer.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Hvorfor har egentlig enkeltpersoner/privatpersoner en slik holdning til MS? Jeg synes ikke MS gjør noe galt når de legger mediespiller og nettleser i sin egen windowspakke, da de visserligen mener det er en "pakke". Det tror jeg de aller fleste brukere er glade for. At de kjøper opp konkurrenter, vel, det gjør jo de fleste som har råd, og dessuten gir jo dette muligheter til å utvikle videre den teknologi evt konkurrent satt på.

 

De er heller ikke "open", og det skulle bare mangle at de da beskytter sin kode. At det blir verre for brukerne å bruke 2 os'er samtidig... har egentlig ikke noen formening om akkurat det. Dessuten gjelder dette neppe hjemmeversjonene av Vista.

 

Er vel heller ikke noe nytt at man yter tjenester for å få noe tilbake. Veit ikke om så mange andre firma som bygger skoler uten å forvente noe tilbake.

 

Mulig jeg er vanskelig, men ser ikke at det er mye der som taler MOT microsoft. Ikke at det taler FOR linux heller da  :)

 

For å avslutte synes jeg ikke ms hjernevasker noen i det hele tatt. De som hjernevasker er de som sier linux er på høyde med ms, for det er bull. Linux holder for mange, inkludert meg selv.

6006483[/snapback]

 

Personlig hadde jeg gitt langt f. i windows om de ikke hadde tukla til alt som var av formater. Følg standardene, så skal ikke vi slemme ekle F/OSS-folk plage stakars Bill!

 

Bryr ikke meg om noen på død og liv skal sitte med en videreutviklet versjon av DOS (så lenge de ikke jobber for eller med meg da...).

Lenke til kommentar

Nå er det vel mange som bruker windows med lisenser de overhodet ikke har rett til. Mange veit det jo ikke selv en gang. Med prisene en ser på MS sine produkter, som Office til 3700 (meiner jeg så det på vg eller db i dag), så burde Linux ha en real sjanse nå. Spesielt med tanke på at ms skal "påminne" folk ikke bare dersom de bruker selve windows, men også office.

 

Tror faktisk jeg skulle kunne pakke på ganske mange ei linuxløsning hvis de:

1. var litt oppdaterte på hva som er lov/ikke lov

2. så alternativet i en linux, hvor brukervennligheten enda står litt tilbake

3. ikke har brukt windows før, for da kan det jo være ett fett hva man begynner med

 

Det er ihvertfall det jeg har planer om. Skal sette opp maskin hos mutter, og da skal selv hu bli linuxbruker, om hu vil det eller ikke :)

 

Beklageligvis synes jeg support/hjelp rundt omkring (eks irc) ikke bestandig er på topp. De fleste er enten likegyldige, eller så forventer de at man skal kunne det meste. På forumet her er det heldigvis bedre, og man risikerer ikke bli kalt idiot for den minste ting! Hvis voksne folk møter linux, og samtidig blir kalt for idiot hvis de oppsøker feil kilde til hjelp, så er det ikke rart hvis linux da får et noe frynsete rykte.

Lenke til kommentar
Om Linux er på høyde med Windows? Jeg mener Linux er langt høyere.

6007067[/snapback]

Det eneste som holder Linux tilbake for mange er programmer og spill man er avhengig av (samt problemer med formater, drivere, osv. som nevnt tidligere). Det er vel et tidsspørsmål om når utviklere får øynene opp for open source håper jeg!

 

Når jeg prøver å hvise Linux til venner og kjente får jeg bare "Nerd ass.. herregud.." når jeg kjører cowsay `uname -a` i en terminal :p Men jeg har i allefall fått 2 andre kompiser av meg til og bruke Linux ofte, og rett som det er kjører jeg opp en Live CD når vi har PC'er på skolen ;)

6007266[/snapback]

Hehe, mange ganger synes jeg det er lettere å bruke terminal når jeg skal ting (f.eks installere) og hvis noen står ved siden av hører jeg ofte "Det Linux-greiene ser vanskelig ut altså", også må jeg forklare og vise Add Programs og Synaptic Package Manager, da blir saken en helt annen :p Men det virker som om mange har problemer med å skjønne det med å ikke trenge og lete eter .exe-filer på internet.

 

Nå er det vel mange som bruker windows med lisenser de overhodet ikke har rett til. Mange veit det jo ikke selv en gang. Med prisene en ser på MS sine produkter, som Office til 3700 (meiner jeg så det på vg eller db i dag), så burde Linux ha en real sjanse nå. Spesielt med tanke på at ms skal "påminne" folk ikke bare dersom de bruker selve windows, men også office.

 

Tror faktisk jeg skulle kunne pakke på ganske mange ei linuxløsning hvis de:

1. var litt oppdaterte på hva som er lov/ikke lov

2. så alternativet i en linux, hvor brukervennligheten enda står litt tilbake

3. ikke har brukt windows før, for da kan det jo være ett fett hva man begynner med

 

Det er ihvertfall det jeg har planer om. Skal sette opp maskin hos mutter, og da skal selv hu bli linuxbruker, om hu vil det eller ikke  :)

 

Beklageligvis synes jeg support/hjelp rundt omkring (eks irc) ikke bestandig er på topp. De fleste er enten likegyldige, eller så forventer de at man skal kunne det meste. På forumet her er det heldigvis bedre, og man risikerer ikke bli kalt idiot for den minste ting! Hvis voksne folk møter linux, og samtidig blir kalt for idiot hvis de oppsøker feil kilde til hjelp, så er det ikke rart hvis linux da får et noe frynsete rykte.

6007508[/snapback]

Det at mange bruker ulovlige versoner av MS fordi de ikke har råd til å kjøpe er å gjøre MS en STOOOR bjørnetjeneste! Har de ikke råd så ville f.eks Linux vært et bra alternativ og det er det siste MS vil tror jeg. Men nå som de blir enda strengere mot piratkopier av Windows så kan det ende opp i at en del flere ender opp med å bytte til Linux (eller selvfølgelig også kjøpe Windows...).

 

Når det gjelder MS Office, for vanlige brukere holder det med OOo. Det har vært diskusjoner om open source programmer på Windows ødelegger sjansen for at andre skal bytte til f.eks Linux når det de trenger allerede finnes på Windows, men det går begge veier. Jeg synes det er utrolig bra at flere programmer blir portet til Windows så brukere selv kan se hvordan programmene funker, hvor bra de faktisk er i tillegg til å være gratis. Og det kan ende opp i, hvis man kun benytter seg av open source samt programvare som er tilgjengelig med Linux, at man bytter ved neste utgave av Windows. Hvis open source programmer blir utbredt på Windows så blir også MS nødt til å sammarbeide mer.

 

Argument "1." har jeg faktisk ikke tenkt på, å skrive om hva som er lov å konsekvenser kan være en ide.

 

Forum og venner/fanmilie er vel den kilden som er viktigst for de fleste også :) Kommersielle Linux-distroer har som regel kundestøtte også.

Lenke til kommentar

Hei. Det med å vise Linux til venner og kjente er vel og bra, men det å tro at alle venner og kjente deretter skal gå over til Linux etter å ha sett/prøvd det blir som å tro på julenissen. Å jeg håper ikke dere prakker på venner og kjente Linux.

For da tror jeg det blir for mye press ut av det.

Det som er viktig er at de må ville det selv. Å gå over til Linux mener jeg.

 

Har en kompis som driver med Linux, resten driver med Windows XP. Jeg synes det er helt greit.

 

Tror det er viktig at dere tenker igjennom litt før dere viser fram og forteller folk om Linux. Det er på langt nær alle som ikke vet hva Linux er en gang.

Mange av vennene mine, tror jeg ikke kunne brukt Linux iallefall.

Lenke til kommentar
Å jeg håper ikke dere prakker på venner og kjente Linux.

 

Det som er viktig er at de må ville det selv.

 

Har en kompis som driver med Linux, resten driver med Windows XP. Jeg synes det er helt greit.

6008170[/snapback]

Prakker ikke Linux på dems PC, men hvis de vil låne en PC her har de ikke noe valg :p

 

Jeg prakker derimot på dem en Ubuntu Live/Install-CD, men da er det jo dem som tar avgjørelsen, og en Live-CD er det fleste takknemlige for hvis ting skulle gått galt og man trenger PC'en der og da :)

 

Jeg har mange venner som driver med Windows, så og si alle nesten! Det at de driter i nyheter kan være litt provoserende (det gjelder også andre ting som jeg nevnte der oppe som ikke er relatert til MS), de liker ikke det de hører, men gjør ingenting med det fordi de skjønner ikke hvordan en person skal ha noe å si.

 

Selv har jeg ingenting imot å bruke Windows, men liker ikke MS og valgt å kun bruke Linux til privat bruk.

Lenke til kommentar
Om Linux er på høyde med Windows? Jeg mener Linux er langt høyere.

6007067[/snapback]

Det eneste som holder Linux tilbake for mange er programmer og spill man er avhengig av (samt problemer med formater, drivere, osv. som nevnt tidligere). Det er vel et tidsspørsmål om når utviklere får øynene opp for open source håper jeg!

 

Når jeg prøver å hvise Linux til venner og kjente får jeg bare "Nerd ass.. herregud.." når jeg kjører cowsay `uname -a` i en terminal :p Men jeg har i allefall fått 2 andre kompiser av meg til og bruke Linux ofte, og rett som det er kjører jeg opp en Live CD når vi har PC'er på skolen ;)

6007266[/snapback]

Hehe, mange ganger synes jeg det er lettere å bruke terminal når jeg skal ting (f.eks installere) og hvis noen står ved siden av hører jeg ofte "Det Linux-greiene ser vanskelig ut altså", også må jeg forklare og vise Add Programs og Synaptic Package Manager, da blir saken en helt annen :p Men det virker som om mange har problemer med å skjønne det med å ikke trenge og lete eter .exe-filer på internet.

 

Nå er det vel mange som bruker windows med lisenser de overhodet ikke har rett til. Mange veit det jo ikke selv en gang. Med prisene en ser på MS sine produkter, som Office til 3700 (meiner jeg så det på vg eller db i dag), så burde Linux ha en real sjanse nå. Spesielt med tanke på at ms skal "påminne" folk ikke bare dersom de bruker selve windows, men også office.

 

Tror faktisk jeg skulle kunne pakke på ganske mange ei linuxløsning hvis de:

1. var litt oppdaterte på hva som er lov/ikke lov

2. så alternativet i en linux, hvor brukervennligheten enda står litt tilbake

3. ikke har brukt windows før, for da kan det jo være ett fett hva man begynner med

 

Det er ihvertfall det jeg har planer om. Skal sette opp maskin hos mutter, og da skal selv hu bli linuxbruker, om hu vil det eller ikke  :)

 

Beklageligvis synes jeg support/hjelp rundt omkring (eks irc) ikke bestandig er på topp. De fleste er enten likegyldige, eller så forventer de at man skal kunne det meste. På forumet her er det heldigvis bedre, og man risikerer ikke bli kalt idiot for den minste ting! Hvis voksne folk møter linux, og samtidig blir kalt for idiot hvis de oppsøker feil kilde til hjelp, så er det ikke rart hvis linux da får et noe frynsete rykte.

6007508[/snapback]

Det at mange bruker ulovlige versoner av MS fordi de ikke har råd til å kjøpe er å gjøre MS en STOOOR bjørnetjeneste! Har de ikke råd så ville f.eks Linux vært et bra alternativ og det er det siste MS vil tror jeg. Men nå som de blir enda strengere mot piratkopier av Windows så kan det ende opp i at en del flere ender opp med å bytte til Linux (eller selvfølgelig også kjøpe Windows...).

 

Når det gjelder MS Office, for vanlige brukere holder det med OOo. Det har vært diskusjoner om open source programmer på Windows ødelegger sjansen for at andre skal bytte til f.eks Linux når det de trenger allerede finnes på Windows, men det går begge veier. Jeg synes det er utrolig bra at flere programmer blir portet til Windows så brukere selv kan se hvordan programmene funker, hvor bra de faktisk er i tillegg til å være gratis. Og det kan ende opp i, hvis man kun benytter seg av open source samt programvare som er tilgjengelig med Linux, at man bytter ved neste utgave av Windows. Hvis open source programmer blir utbredt på Windows så blir også MS nødt til å sammarbeide mer.

 

Argument "1." har jeg faktisk ikke tenkt på, å skrive om hva som er lov å konsekvenser kan være en ide.

 

Forum og venner/fanmilie er vel den kilden som er viktigst for de fleste også :) Kommersielle Linux-distroer har som regel kundestøtte også.

6008156[/snapback]

 

Dersom du betaler for f.eks. novel, så skulle vel ikke kundestøtte være noe problem. Forøvrig har jeg fått mer nyttig "support" av RedHat for fedora enn for de proprietære programmene jeg har... Skulle gjerne vridd hue om på mathworks. Men om de kommer med en litt mindre buggy versjon, så kommer jeg vel til å gi dem penger nok en gang... Etter x ant. servicepacks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...