Gå til innhold

Tips til oppdatering av PC for spilling.


Anbefalte innlegg

*LES POST NR. 8 I STEDET FOR FØRSTE POSTEN*

 

 

Nå for tiden får jeg fysisk vondt inni meg av å spille World of Warcraft med PC-en min. Hun er snart 2,5 år gammel, og det er nesten som jeg ser håret hennes begynner å bli grått. Så jeg trenger noe nytt.

 

Abit NF7-S V2.0

AMD Athlon XP 2800+

2x TwinMos 256 MB PC3200

Sapphire Radeon 9600XT

 

Uansett skal jeg få WoW til å gå knirkefritt med optimal grafikk, men håpet er en PC som klarer å kjøre f.eks Oblivion på samme måte. Fordi da slipper jeg å bekymre meg for ny PC en stund framover. Problemet er såklart penger. Jævla Aetat... 33 kr timen er ikke kult, selv om jeg jobber 8 timer dagen, 5 dager i uken (og det er spesielt kjipt når man har ukelige møter med Mr. Alkohol).

 

Hvis det er mulig, så vil jeg beholde så mye som mulig av den gamle. Skjerm, mus, tastatur, høytalere og kabinett beholder jeg uansett. Er hovedkortet kompatibelt med oppgraderingene (jeg har ikke peiling på hvor fort HW verdenen utvikler seg), så hadde det vært flott. Det har fremdeles 1 ledig slott til RAM (f.eks 1024?), og jeg kan alltids ta ut den ene 256 brikken og sette i en enda bedre hvis jeg trenger mer. Om strømforsyningen min er god nok til en oppgradering vet jeg ikke. Slikt er jeg ikke flink på. Men dere klarer kanskje å forestille dere hvor god strømforsyning jeg har basert på innholdet og alderen og om det er godt nok til... Hva enn dere anbefaler meg å kjøpe.

 

Ettersom WoW er førsteprioritet, er jeg åpen for en slags oppgraderingsplan. Slik at WoW kommer fort i gang, så får jeg spare litt videre til resten av sakene. Jeg skal ha god nok PC til Age of Conan når det kommer. Så hvis f.eks hovedkortet mitt er brukenes, kan jeg kanskje bytte ut prosessor og/eller ram nå i første omgang. Eller vice versa. Det avhenger av hva som passer.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke satt noe budsjett, men ser at du gjerne vil ut med minst mulig samtidig som du får en PC som holder i en god stund. Du vil måtte bytte ut hele "core-hardwaren" i pcen for å få en forsvarlig oppgradering.

Men om du vil, kan du dra nytte av: strømforsyning, skjerm, tastatur, mus, cd\dvd-rom, harddisk og viktigst av alt 1,44mb floppy :p

 

Oppsett jeg foreslår du kjøper finner du i min handlekurv, med tanken at du kjøper det fra shg.no. Til den nette sum av 5390,-

Lenke til kommentar
Du har ikke satt noe budsjett, men ser at du gjerne vil ut med minst mulig samtidig som du får en PC som holder i en god stund. Du vil måtte bytte ut hele "core-hardwaren" i pcen for å få en forsvarlig oppgradering.

Men om du vil, kan du dra nytte av: strømforsyning, skjerm, tastatur, mus, cd\dvd-rom, harddisk og viktigst av alt 1,44mb floppy :p

 

Oppsett jeg foreslår du kjøper finner du i min handlekurv,  med tanken at du kjøper det fra shg.no. Til den nette sum av 5390,-

5987745[/snapback]

Ville gått for et nytt skjermkort, Feks Geforce 7600gt som du får til 1500kr.Dette yter kjempe bra, og har en veldig hyggelig pris!

Lenke til kommentar
Du har ikke satt noe budsjett, men ser at du gjerne vil ut med minst mulig samtidig som du får en PC som holder i en god stund. Du vil måtte bytte ut hele "core-hardwaren" i pcen for å få en forsvarlig oppgradering.

Men om du vil, kan du dra nytte av: strømforsyning, skjerm, tastatur, mus, cd\dvd-rom, harddisk og viktigst av alt 1,44mb floppy :p

 

Oppsett jeg foreslår du kjøper finner du i min handlekurv,  med tanken at du kjøper det fra shg.no. Til den nette sum av 5390,-

5987745[/snapback]

Ville gått for et nytt skjermkort, Feks Geforce 7600gt som du får til 1500kr.Dette yter kjempe bra, og har en veldig hyggelig pris!

5987902[/snapback]

Jupp, noe han også må, da det nye hovedkortet ikke har AGP; men PCI-Express.

Og der er vi enige, for under handlekurven, står skjermkortet som tilleggsinformasjon, da det ikke er oppført i prisguide ;)

"I tillegg til det som står oppgitt under, kommer; skjermkort Asus EN7600GT 1560,-"

 

Lykke til med ny PC da!

Lenke til kommentar

Ja jeg er også litt skeptisk til det skjermkortet (Edit: se der ja :)) Men vurdere å spare litt på det gamle i første omgang. Fikser jeg opp til 2048 RAM, og bruker enda litt mer på CPU i begynnelsen burde vel det egentlig fikse WoW ganske så godt. Tror det er de to som gir meg mest hakking. Eller hva?

Så kan jeg heller tenke på skjermkort litt senere.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Ok nå har jeg bestemt meg for å kjøpe hovedkort, RAM (2 GB), CPU, harddisk (250 GB) og strømforsyning. Jeg er villig for å bruke opptil 6000,- (kanskje enda mer hvis litt ekstra virkelig hjelper). Så blir det skjermkort i Juni hvis jeg er heldig. Overklokkings muligheter er alltids kjekke å ha, så lenge overklokkingen ikke blir for teknisk. Men det er ikke nødvendig.

 

Disse skal jeg beholde:

-Seagate Barracuda 7200.7 120 GB (Det står Ultra ATA på den, som jeg orginalt antok var ATA/IDE. Men ettersom hovedkortet mitt er Abit NF7-S er jeg litt skeptisk. Fordi i følge Prisguiden står det "PATA og/el. SATA RAID" på det. Men dere forstår vel hva slags type harddisk jeg har basert på denne informasjonen).

-Sony 48x/24x/48x/16 Combo CD-ROM/CD-Brenner (Skal vist være IDE denne også)

-Sapphire Radeon 9600XT skjermkort med AGP grensesnitt.

 

Så det nye hovedkortet må passe sammen med alle disse.

 

Tusen takk for all hjelpen sålangt, men jeg trenger tips av dere en gang til. Skal nok klare å lese meg fram til et godt skjermkort selv når tiden er inne. Men å finne ut hvilken løsning som er best av hovedkort, prosessorer og minne etc blir rett og slett litt for vanskelig :)

Lenke til kommentar

Her har du mitt forslag:

 

Hovedkort: ASRock 939DUAL-SATA2. Dette hovedkortet er egentlig ditt eneste alternativ hvis du skal kjøpe deg et Geforce 7900 eller Radeon X1900 senere. Disse kortene finnes bare i PCIe versjon.

Asrock kortet støtter både AGP og PCIe skjermkort.

 

CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+.

Minne:A-Data 2048MB DDR PC3200 Dual kit.

PSU:Tagan Black 480W.

 

Pris:4782 kr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Særlig at du tjener 33kr timen!

31 mener jeg :) Det er fakta. Aetat tilbyr det for å hjelpe folk med å få jobb. Er lettere å bli ansatt hvis sjefen ikke trenger å betale noe (han får faktisk litt over 1000 kr i måneden for å ha meg som gratis arbeidskraft) :p Fant nylig ut at sjefen har planer om å fortsette med dette i 1 år :no: Jeg trodde det bare var de første 3 månedene.

 

 

Her har du mitt forslag:

Hovedkort: ASRock 939DUAL-SATA2.CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+.

Minne:A-Data 2048MB DDR PC3200 Dual kit.

PSU:Tagan Black 480W.

 

Pris:4782 kr.

Tusen takk. Det høres bra ut. Vil Seagate Barracuda 7200.9 250GB passe med hovedkortet?

 

Og har dere et tips til PCU som kan kjøpes fra shg.no?

Lenke til kommentar
Flotters. Men nå må du nesten forklarer litt her. Tar hovedkortet både SATA og IDE? Og hvorfor skal jeg kjøpe SATA i stedet for IDE?

6008742[/snapback]

Hovedkortet tar både ide og sata, ja. Den tynnere og mer sexy sata koblingen har en høyere teoretisk overføringshastighet enn IDE. Men overføringshastighet til ATA133 (ide) koblingen har enda ikke blitt en flaskehals, så det har lite å bety.

Så gå etter pris, men koster de like mye går du for sata.

Lenke til kommentar

Begynner å nærme meg noe.

 

Hovedkort: ASRock 939DUAL-SATA2.

CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+.

Minne:A-Data 2048MB DDR PC3200 Dual kit.

PSU:Tagan Black 480W.

Harddisk:Seagate 250GB Barracuda 7200.9 SATA2 NCQ

Totalt: 5 635,- (ink. porto)

 

Får jeg alt jeg trenger her? Alle ledninger og kjølepasta etc følger med? Jeg har en Papst 8412 NGLE og sliter litt med høye temperaturer fra før. Så kanskje en ny vifte bør kjøpes inn? Jeg har lest litt om brikkesett og hovedkort, men forstår fremdeles ikke helt hvordan alt funker. Vil dette nye hovedkortet funke bra med et godt skjermkort (er mange som sier de bare bruker det i "den stillegående surfe/word/serverboksen")? Er forresten litt skeptisk til hovedkortet pga den høye stressfaktoren rundt å få alt til å funke. Spesielt siden jeg ikke har peiling på slikt. Ser ikke akkurat fram til å sitte i 12 timer i strekk for å få dritten til å funke. Vurderer nesten å låne litt peng av gamlingene og bare kjøpe skjermkort nå :hmm:

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser bra ut det. Alt det du trenger følger med.

Skal si meg litt enig angående det hovedkortet. Virker som det er mange som sliter litt med å få det til å fungere. Flere som har fått DOA kort også.

 

Når det gjelder varme,så tror jeg ikke det vil bli et problem.

En Socket 939 cpu er mye kaldere enn en Socket A.

 

Edit:Sjekk forresten ut Asrock 939DUAL-SATAII tråden.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...