Gå til innhold

Forklarings tråd for RP-server!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Etter å ha lest litt rundt om kring ser det ut som RP på wow kanskje kan se litt spennende ut, litt annerledes, men jeg forstår fortsatt egentli absolutt ingenting om hvordan det hele fungerer!

 

Derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle lage en slik tråd, her folk kan spørre om forskjellige ting om RP, og de som spiller RP kan forklare, og dere som ikke spiller RP men alikavel kan om det, er også velkommen til å hjelpe til :)

 

Så, når man RP, hvordan "prater" man? Er det noe ofte man fks. ser: Onyx raid today 21.00, sign up osvosv?

 

Hva er slike "RP-eventes"? Leste vell her i en tråd en plass at "gode" RP guild lager man visse "selvlagete" ting inne i spillet, liksom alle møtes en plass og gjør ditt og datt, er dette gøy?

 

Men det er mye lettere å få innpass i RP, og ikke lukkede sirkler som i ER. Desverre er AD også kjent for en større dose power-RP'ers, god-RP'ers eller hva man vil kalle dem. Folk som gjør sin egen RP'ing riktig og det du RP'er bare ignoreres slik at de "vinner".

 

Hva mener han som skrev dette? Kan man "vinne" RP?

 

Jeg er 100% sikker på at her vil komme mange spørsmål (sikkert fler av meg) og det er sikkert en del som er interisert i hvordan det hele fungerer. Hva gjør man på level 60 på en RP server? Går man bare ut i skogen og later som man er full og slakte ett dyr for å lage seg noe man griller på ett bål og prater om historier man finner opp selv?

 

Håper dette blir en bra tråd med mange gode svar og spørsmål! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lite og gjøre så kan skrive ned litt som jeg kommer på.

 

Har alldrig spilt på en normal eller pvp server, untatt opp til lvl 7 en gang.. :whistle: så vet ikke så mye om de. Men kan tenke meg at det meste er ganske likt. Vi quester, pvp'er og Raider som vanlig. Er ikke så mange hardcore spillere der som det nok er på mange av det andre "store" serverene, men vi har iallefall 3-4 grupper som farmer BWL og sikkert er godt på veg i AQ. Guilds på RP servere er nok mindre enn på andre servere, De fleste som raider er samensatte grupper av flere guilds og venner. Det er og her i guildsa at det meste av RP'en foregår. Da det er mange tullinger også på vår server. Som bare griefer de som RP'er.

 

Og det å RPe er ikke akuratt og ta seg en tur i skogen og drepe en hjort (selv om det kan vere det) Men vi har noen ildsjeler som lager plot som andre deltar i. Et godt eksempel er Vile intentions som pågår nå. og som har pågått i ganske lang tid nå. Dette er link til kapittel 3.

 

Det kan og dreie seg om mindre ting. For å ta et eksempel, så såg jeg en kveld to som hadde fått det for seg at den ene var besatt av noe og kjørte en ganske så artig IC duell. (IC = in charecter ( OOC = out of charecter))

 

Ellers så er det noen uskrevende regler som burde bli fulgt på en RP server:

/s og /y burde bli holdt IC. dvs at man ikke roper /y Gief muny 4 munt plx!!11.

Men prøver og si (og rope) det som eventuelt charectern din ville gjordt. Man prater altså ikke meta data i /s eks: With this new enchant I totaly pwn casters with my 1337 1k AP. Men sier heller. I got this mage to enchant my gloves. And now i realy rock! eller noe i den duren. You get the point. Navn som gankhore, backstabber osv blir og lite likt.

 

Det var det jeg kom på nå..

 

edit: Og ja så har vi jo og vår egen avis. www.theallianceherald.co.uk

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med RP, derfor må jeg spørre litt.

 

Hva med om man har bestemt seg for at char'en skal være sur og grinete hele dagen fordi feks en eller annen har drept kua hans (ja dårlig eksempel :roll: )

Forklarer man da de andre hvorfor man er det eller bare er man det hele dagen?

 

Eller at man må snakke utydelig fordi man har blitt brannskadet på tunga når man angrep en kjempedrage? Folk kan jo kanskje tro at man ikke kan skrive, men så lever man seg bare inn i char'en.

 

Er det sånn at man lager og forteller alle om historien sin først for så å leve den ut i spillet?

Lenke til kommentar

Slik som jeg har gjort:

Når jeg startet å tenkte jeg meg ut en historie og har finpusset på den underveis.

Jeg har gjort mye rart. Eks skader i foten slik at jeg kunne kun gå (ikkje springe)

Mounten min har våre på service (er gnome så jeg har den mekaniske)

Jeg har opplevd en dårlig dag og er frekk mot alle osv.

viss folk spør hvorfor jeg oppfører meg frekk så forklarer jeg hvorfor.

Ranet banken i Stormwind har jeg og prøvd.

 

Så det er egentlig bare fantasien som setter begrensninger hva du vil gjøre i rp

 

edit: historien som man har pleier jeg å fortelle til guilden og for folk som jeg møter som spør meg.

Endret av XeLix
Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med RP, derfor må jeg spørre litt.

 

Hva med om man har bestemt seg for at char'en skal være sur og grinete hele dagen fordi feks en eller annen har drept kua hans (ja dårlig eksempel :roll: )

Forklarer man da de andre hvorfor man er det eller bare er man det hele dagen?

 

Eller at man må snakke utydelig fordi man har blitt brannskadet på tunga når man angrep en kjempedrage? Folk kan jo kanskje tro at man ikke kan skrive, men så lever man seg bare inn i char'en.

 

5983830[/snapback]

 

ja klart man kan det. Men er nok en god ide og prøve og forklare folk du er grinete mot hvorfor. sånn at de skjønner at det er IC.

Lenke til kommentar
Så, når man RP, hvordan "prater" man? Er det noe ofte man fks. ser: Onyx raid today 21.00, sign up osvosv?

Som Ku sier så prater man IC (in Character) i /s og /y. Det vil si at man bare sier ting personen i denen verdenen ville sagt om han ikke ble styrt av en fra vår. I andre kanaler snakker man ofteere OOC, og kan altså si det eksemepelet ditt i LFG-chat. Man mange tar rollespillinga helt ut og snakker IC i alle kanaler. Særlig utbredt er dette da i /p , /g og /w.

 

Hva er slike "RP-eventes"? Leste vell her i en tråd en plass at "gode" RP guild lager man visse "selvlagete" ting inne i spillet, liksom alle møtes en plass og gjør ditt og datt, er dette gøy?

Dette er arrangement og hendelser spillerene og guild arrangerer selv på serveren. Det kan være svære ting der alle er invitert eller mindre private greier. Alt fra sermonier i kriken, til pikniker, til demonutdrivelser, bankran og rettsaker. Det er bare fantasien som setter grenser. Eller... egnetlig setter spillet også en del grenser for RP desverre... Er konkret eksempel på en stor RP-event er Fashion show på ER i høst.

 

Men det er mye lettere å få innpass i RP, og ikke lukkede sirkler som i ER. Desverre er AD også kjent for en større dose power-RP'ers, god-RP'ers eller hva man vil kalle dem. Folk som gjør sin egen RP'ing riktig og det du RP'er bare ignoreres slik at de "vinner".

Ja dette var det vel jeg som skrev. Det jeg mener er at det ofte utvikler dette seg vennekretser som rollespiller sammen. Gjerne fordi de liker hverandres spillestill. Dermed rollespiller slik gjener ofte sammen men lukker seg litt for omverdenen. Jeg syntes det er et problem på ER. Andre er uenige med meg at situasjonen en gang er slik.

 

"Power-RP" er folk som bruker emotes på en måte som ignorerer andre spillere og at de selv kommer godt ut av situasjoner.

Eksempel:

Paladin /me starts to chant a prayer to drive the evil out of the Warlock

Warlock /me runs up the the Paladin, and wields terrible nether magic in his body and drives the dark magic out trough his arm wich he touches the Paladin with os he dies.

Her legger Paladinen opp til en lengere "kamp" og gir Warlcoken muligheten for sitt motrekk. Warlocken utnytter dette til å gjøre en haug med ting så ikke Paladinen får gjort noe mer før Warlcoken sier han er død. Noe som er strengt fyfy. Slik "vant" warlcoken denne RP-kampen. Når slike emotes kommer har man ikek mange valg, eneten /ignore, finne seg i å dø! eller Power-RP tilbake...

 

Hva gjør man på level 60 på en RP server? Går man bare ut i skogen og later som man er full og slakte ett dyr for å lage seg noe man griller på ett bål og prater om historier man finner opp selv?

5981783[/snapback]

hehe, for eksempel. Man gjør vel egentlig det samme på level 60 som på andre level. RP er som oftest ikke så betont av levelet enekelte karakterene er på. Men at 60s er fote bundet opp til å reise i instances for flere timer i strekk setter ofte en demper på RP-nivået for dem imho. Dersom du har lyst til å være jeger å slakte dyr RP'er du slik. RP er mest moro med andre kule folk og ikke å sulle for seg selv da.. :) Men altså om man får med et jaktlag, noe å drikke og kanskje noen fortellinger rundt leirbålet om kvelden så kan det bli rikktig så hyggelig RP det. Noen foretrekker RPe de dagligdagse ting, men andre skal gjøre de store ting som fjerne alle tjuvbandene fra Stormwind, brenne ned Katedralen eller drive ut demoner fra her og der. Ja det er urovekkende mange demoner som tar kontroll over folk på RP-servere..

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med RP, derfor må jeg spørre litt.

 

Hva med om man har bestemt seg for at char'en skal være sur og grinete hele dagen fordi feks en eller annen har drept kua hans (ja dårlig eksempel :roll: )

Forklarer man da de andre hvorfor man er det eller bare er man det hele dagen?

 

Eller at man må snakke utydelig fordi man har blitt brannskadet på tunga når man angrep en kjempedrage? Folk kan jo kanskje tro at man ikke kan skrive, men så lever man seg bare inn i char'en.

 

5983830[/snapback]

 

ja klart man kan det. Men er nok en god ide og prøve og forklare folk du er grinete mot hvorfor. sånn at de skjønner at det er IC.

5984154[/snapback]

Det finnes en addon som heter FlagRSP som er ultimat for alle RP'ere :p Du kan legge til etternavn, beskrivelse av utseende etc. Dette med talefeil/oppførsel og slikt kan man velge å skrive der. Om ikke, si til de du spiller med i /w eller også /s ( f.eks. "ooc: I am RP'ing a bitter mood today, so don't get ooc screwed at me" eller i stedet for ooc: kan man bruke ((I am RP'ing a bitter mood today, so don't get ooc screwed at me))... jeg for min del liker den delen me (( )) best, fordi det da er enklere å se når man slutter med sin ooc-sesjon :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...