Gå til innhold

- Nokia har bommet igjen


Anbefalte innlegg

"De små datamaskinene" som de kaller de passer meg veldig bra. Jeg hadde en n-gage med s60 engang ,det var rått , kunne "tweake" og ha orntlige progs. N70 serien er jo ikke i nærheten av klumpete i forhold til n-gage og den holdt jeg ut med i 2år. Så når bindingstiden går ut ser disse intresange ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var absolutt ikke en unødvendig artikkel. Merkelig å lese argumenter som: "Nokia er jo størst, unødvendig artikkel", "Nokia er og blir best", "Hvordan kan noen som bommer på trenden øke omsetningen?"

 

Jo, de kan øke omsetningen fordi Nokia er mobilverdenens

PS2/Sony. Det finnes titall millioner mennesker der ute om sluker alt Nokia serverer uansett hva det er. Nokia trenger ikke å følge trender for de har en en fanskare som er så stor at den kan skape trender. Er dette positivt? For Nokia er det det. Til dels også for mobilindustrien for Nokia er fordømt flinke til det meste innen mobiltelefoni, og disse har sammen med Motorola oppgjennom årene definert måten vi ringer på.

 

Flere her argumenterer med at Nokia ikke kan kritiseres siden de øker omsetningen...tenker dere slik om Microsoft også? Eller hvilke som helst annen bedrift? Hva slags tankegang er det?

 

Nokia er fullstendig fraværende på markedet som innbefatter tynne og minimalistiske mobiler. Istedet har de lansert sine helt egne smykker, dette, vil jeg tro, er for å fortsette å gå sine egne veier. Dette er forsåvidt positivt, men Nokia bør samtidig befeste sin stilling som verdens største ved å være med på konkurransen. Tror Nokia kunne levert noen flotte minimalistiske mobiler.

 

At noen blir så store og dominerende at de kan gi beng i hva folk vil ha er ikke bra, og der er Nokia, og det kan man kritisere med rette. Nokia er iferd med å bli innhentet på designsiden og det kan på lang sikt ha noe å si for dem. Derfor tror jeg Nokia har ess i ermet og vil bruke disse i årene som kommer. Menysiden er fremdeles deres sterkeste kort selv om SE de siste årene har pustet dem i nakken.

 

Mannen i gata vil ikke ha "små datamaskiner". Vi som er her inne er ikke mannen i gata, så ikke prøv en gang. Spør mannen i gata om denne vil ha ha en kombinert video/kamera/pc/mp3-mobil som veier 200 gram og koster 5000,-. Denne vil med stor sikkerhet svare at det ikke er interessant og heller velge en mindre og slankere modell. Men for all del, Nokia har det også selv om disse ikke blir like hypet i media eller av Nokia selv.

 

Nokia bør finne fram den minimalistiske industridesigneren sin og presentere noen Razr/EF81-knusere. Tror det kunne blitt bra.

Lenke til kommentar

Må først si jeg forstår klart argumentene dine, selv om jeg ikke er helt enig eller ser viktigheten i noe av det.

 

Nokia trenger ikke å følge trender for de har en en fanskare som er så stor at den kan skape trender.

Det er vel langt fra bare Nokia som har fanskarer. Ser vi to-tre år tilbake var det jo "inn" og hate Nokia for alle deres feil, og vi ser jo, med Norge som utrolig godt eksempler, at SE har blitt mote enkelte steder. Føler også fra utvalgtet av fansider at SE stiller ganske sterkt her og.

 

Flere her argumenterer med at Nokia ikke kan kritiseres siden de øker omsetningen...tenker dere slik om Microsoft også? Eller hvilke som helst annen bedrift? Hva slags tankegang er det?

Formulerte meg sannsynligvis litt feil i første innlegg. Det er selvfølgelig ikke sånn at Nokia ikke kan kritiseres, men vi må forstå at deres mål er å kontinuerlig øke overskuddet sitt. Om de gjør dette uten å følge trender synes jeg selv det blir enda mer imponerende. Jeg mener det blir feil å si at Nokia bommer helt, når de faktisk klarer det som uten tvil er deres eget mål.

 

At noen blir så store og dominerende at de kan gi beng i hva folk vil ha er ikke bra, og der er Nokia, og det kan man kritisere med rette.

Sier igjen at de må jo tydeligvis levere det folket vil ha. Jeg tviler på at det er en fanskare som står for at Nokia er verdens største. De er/var svært upopulære i en god periode.

 

Mannen i gata vil ikke ha "små datamaskiner". Vi som er her inne er ikke mannen i gata, så ikke prøv en gang. Spør mannen i gata om denne vil ha ha en kombinert video/kamera/pc/mp3-mobil som veier 200 gram og koster 5000,-. Denne vil med stor sikkerhet svare at det ikke er interessant og heller velge en mindre og slankere modell. Men for all del, Nokia har det også selv om disse ikke blir like hypet i media eller av Nokia selv.

Men er det ikke en positiv ting at de leverer også produkter som mannen i gata ikke har bruk for? Det at de er så store som de er tillater de å satse mye større enn f.eks. SE. Nokia kan _både_ dekke mannen i gata (6233, N73, 6280, og diverse billigere mobiler for menn i utenlandske gater), i tillegg til å satse på mindre områder, med f.eks. N93. Andre har ikke muligheten til dette. Ser ikke hvordan dette kan være et minus for Nokia.

 

Nokia bør finne fram den minimalistiske industridesigneren sin og presentere noen Razr/EF81-knusere. Tror det kunne blitt bra.

Helt enig. Ikke nødvendigvis en ny utrolig tynn mobil, men om de kunne klart å definere en liten del av fremtiden, som Motorola gjorde med Razr, hadde det utvilsomt vært bra for Nokia.

 

Liten konklusjon: Føler det blir feil å si at Nokia bommer. Helt enig i at Nokia mangler skikkelig trend-mobiler, men mener likevel at de leverer best produkt alt i alt.

 

Beklager som vanlig om det kom rotete frem :)

Lenke til kommentar

Artikkelen var ikke veldig bra fordi den kun siterer hva designeksperter sier. De sier at Nokia bommer, og det er jeg heller ikke enig i. Men de setter fingeren på noe.

 

Nokia er størst fordi de gjorde noe veldig riktig for en ti års tid siden, ingen kan bestride det. Og de har fortsatt å gjøre ting riktig. At de er desidert størst plikter, på samme måte som f.eks Telenor. Jeg vet at det kan høres merkelig ut, men se på MS, de kan dominere markedet hvis de vil og derfor blir de regulert. Nokia er riktignok ikke så svær, men de dominerer såpass at de må ta hensyn, noe jeg syntes de i det store og hele gjør.

 

Så jeg er altså ikke enig i at Nokia bommer, men det var ikke en unødvendig artikkel av den grunn.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...