Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har eg og lurt på.

 

Og eg meinar ikkje å bruke ein CD til vcd eller svcd.

Men om det går an å bruke ei cd-plate til å lagre ein film i DVD-format på. Vis den er kort nok til å ikkje bruke større plass enn 700 Mb.

Vil ein dvd-spelar takle å lese det? Eller er ein dvd-spelar avhengig av dvd-plater til dvd-format og leser bare cd-plater med svcd, vcd, mp3, etc?

Lenke til kommentar

Svaret er NEI!

Det blir som å fylle bensin på en dieselbil, det går bare rett og slett ikke. DVDen leses av i en helt annen hastighet enn CD og har "sporene" oppbygd på en annen måte. To vidt forkjellige formater det snakkes om her.

 

Edit: En DVDspiller er avhengig av DVDformatet når det gjelder DVD og leser CDer som du sier. Du kan med andre org ikke spille morgendagens BlueRay eller HDplater på dagens DVDspiller, litt av den samme problemstillingen.

Endret av BMP
Lenke til kommentar

Ok, den er eg med på.

 

Men om du for eksempel lager ein video på 15 minutt, og legger filene på ein cd på samme måte som du hadde gjort på ein dvd (vob-filer, rett fil- og katalogstruktur), vil ein dvds-spelar kunne spille det som ein dvd-film då?

 

Dvd-spelaren kan uansett lese cd-plater...i og med at dei kan finne mp3, bilder, etc...så kan den lese fil- og katalog strukturen på plata.

 

Vil den då skille mellom dvd og cd plater....når dataoppsettet (nok ein gong fil- og katalogstrukturen) er lik på begge...?

Lenke til kommentar
...så kan den lese fil- og katalog strukturen på plata.

 

Vil den då skille mellom dvd og cd plater....når dataoppsettet (nok ein gong fil- og katalogstrukturen) er lik på begge...?

6003485[/snapback]

 

Problemet er at en DVD-spiller ikke forventer å finne DVD-data på en CD-plate. Du må bruke et format som heter VCD (eller S-VCD hvis spilleren støtter det). Dette er forløperen til DVD-formatet, og er lagd for å kjøre film fra CD. Kvaliteten er riktignok dårligere enn DVD (særlig VCD-formatet).

 

Mvh.

NAB.

Lenke til kommentar

En kan uansett ikke lure en spiller til å lese et annet format enn det den skal. Du får jo ikke diesel på bilen bare ved å kalle bensispunpen for dieselpunpe for en dag. DVD og CD spor lagres på vidt forskjellige måter dette for å kunne lagre mer / få mer plass på en disk som er like stor i diameter som en cdplate. Jeg tror personlig at vi aldri vil se DVDbrennere med 52X speed feks, hastigheten på DVD er enorm i lese og skriveøyeblikket i forhold til CD. Derfor er det bla. ikke anbefalt å bruke labels som klistermerker på DVD mens på CD er det mere stuerent. Hvis en slik etikett sitter litt for skjevt på kan det gå riktig galt.

Vet ikke helt om jeg bare tørrsnakker uten noe poeng men det jeg mener er et uansett hva du kaller filene for så er CD og DVD to formater som du ikke kan blande.

Lenke til kommentar
En kan uansett ikke lure en spiller til å lese et annet format enn det den skal. Du får jo ikke diesel på bilen bare ved å kalle bensispunpen for dieselpunpe for en dag. DVD og CD spor lagres på vidt forskjellige måter dette for å kunne lagre mer / få mer plass på en disk som er like stor i diameter som en cdplate. Jeg tror personlig at vi aldri vil se DVDbrennere med 52X speed feks, hastigheten på DVD er enorm i lese og skriveøyeblikket i forhold til CD. Derfor er det bla. ikke anbefalt å bruke labels som klistermerker på DVD mens på CD er det mere stuerent. Hvis en slik etikett sitter litt for skjevt på kan det gå riktig galt.

Vet ikke helt om jeg bare tørrsnakker uten noe poeng men det jeg mener er et uansett hva du kaller filene for så er CD og DVD to formater som du ikke kan blande.

6004038[/snapback]

Det er ikke noe problem for en DVD-spiller å lese CD'er, (mange kan lese MP-3 og JPEG fra CD), problemet er at DVD-spilleren er programmert til å behandle data fra DVD og CD-plater forskjellig. DVD-spillere i PC'er kan ofte klare å lese DVD-filer fra CD.

Lenke til kommentar

Du kan brenne S-VCD på CD-plater, de rommer vel 30 minutter film i beste kvalitet. Og du vil se svært liten forskjell i forhold til DVD på en vanlig TV.

Men du må også ha en DVD-spiller som takler S-VCD, ikke alle stuespillere klarer det formatet, heller ikke alle PC-spillere.

Endret av asoeli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...