Gå til innhold

Synkronisering mellom laptop og jobb-PC?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål. Jeg var hos Microsoft forleden og da demonstrerte teknologisjefen et par interessante funksjoner i Windows XP Media Center, men mest av alt likte jeg synkroniseringsmulighetene... Han hadde en tablet-PC som han koblet til Media Center PCen (USB?), og vips så synkroniserte han dokumenter, kontakter, filmer (tatt opp på Media Center PCen), musikkmapper samt mye mer. Selv om han demonstrerte mye annet bra ble jeg litt interessert i denne synkroniseringsrutinen.

 

Så mitt spørsmål til dere er, jeg vil gjerne ha samme funksjonalitet -- hva skal til? Dvs. jeg har en PC på jobben (WinXP) samt en laptop (WinXP) som jeg gjerne vil synkronisere. Kontakter, kalender og e-post er greit da vi bruker en Exchange-server -- men jeg vil gjerne synkronisere andre ting, som viktige Word/Excel/PDF dokumenter, bilder, musikk etc.

 

Jeg vil altså komme på jobb, ta frem laptopen, synkronisere den med maskinen på jobb, jobbe på mine dokumenter, og synkronisere før jeg skal hjem så jeg kan jobbe videre i "hjemlige omgivelser". Hvilke muligheter har jeg? Må jeg kjøpe Windows XP Media Center og installere dette på jobben for at det skal være mulig? Kan noen skissere en hyggelig løsning for meg? Må jeg gå til anskaffelse av en "docking-stasjon" eller noe slikt? Eller bruker jeg USB for slikt? Laptopen det er snakk om er en Dell X1.

 

På forhånd hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et lite spørsmål. Jeg var hos Microsoft forleden og da demonstrerte teknologisjefen et par interessante funksjoner i Windows XP Media Center, men mest av alt likte jeg synkroniseringsmulighetene... Han hadde en tablet-PC som han koblet til Media Center PCen (USB?), og vips så synkroniserte han dokumenter, kontakter, filmer (tatt opp på Media Center PCen), musikkmapper samt mye mer. Selv om han demonstrerte mye annet bra ble jeg litt interessert i denne synkroniseringsrutinen.

 

Så mitt spørsmål til dere er, jeg vil gjerne ha samme funksjonalitet -- hva skal til? Dvs. jeg har en PC på jobben (WinXP) samt en laptop (WinXP) som jeg gjerne vil synkronisere. Kontakter, kalender og e-post er greit da vi bruker en Exchange-server -- men jeg vil gjerne synkronisere andre ting, som viktige Word/Excel/PDF dokumenter, bilder, musikk etc.

 

Jeg vil altså komme på jobb, ta frem laptopen, synkronisere den med maskinen på jobb, jobbe på mine dokumenter, og synkronisere før jeg skal hjem så jeg kan jobbe videre i "hjemlige omgivelser". Hvilke muligheter har jeg? Må jeg kjøpe Windows XP Media Center og installere dette på jobben for at det skal være mulig? Kan noen skissere en hyggelig løsning for meg? Må jeg gå til anskaffelse av en "docking-stasjon" eller noe slikt? Eller bruker jeg USB for slikt? Laptopen det er snakk om er en Dell X1.

 

På forhånd hjertelig takk! :)

5965618[/snapback]

 

Kan det har vært SyncToy han viste fram? Det er et powertool til XP som jeg tror skal fungere som det der.

 

SyncToy

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Skal se på dette til uken. Og nei, jeg tror ikke det var dette han brukte. Det så ut som at verktøyet var ganske godt integrert i XP Media Center, fordi det var samme applikasjon som dukket opp da han synkroniserte sin Creative Zen Media Player (nederst til høyre, en fancy progress-bar i samme stil som resten av Media Center grensesnittet).

 

Om andre har flere tips tar jeg hjertelig i mot dem! :)

Lenke til kommentar

Det var ikke det integrerte Synkroniserings programmet i XP han viste fram da? Det er det eneste programmet jeg kan komme på som er i XP, som kan brukes til synkronisering. Se om du finner Sykroniseringsprogrammet til XP du, så tenker jeg det ordner seg. Har ikke XP her selv, så jeg får ikke sjekka det selv, men det skal ligge i XP en plass. Siden at det var integrert som du sa, så må det nok være Sykroniseringsprogrammet til XP han viste fram.

 

Hvorfor ikke helle bruke Remote Desktop da? Like enkelt det da.

 

PS: Det er ingenting som er godere integrert i XP en andre programmer som hører til XP. Windows Media Player f. eks er jeg ganske sikker på at er bedre integrert en Sykroniseringsprogrammet :p. Hvis du ser det sånn.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke Remote Desktop.

 

For å skissere dette på en annen måte. Tenk på laptopen min som en iPod: jeg vil komme hjem, høre på musikk, legge til musikk og endre litt på artistnavn o.l. Neste morgen vil jeg komme på jobb, legge iPoden i docken og få alle endringene overført til jobb-PCen.

Lenke til kommentar
Kan jo alltids bruke subversion eller cvs! Det må jo være kongen av leet! :p

5971628[/snapback]

Har tenkt på det, men jeg vil liksom ikke drive å sjekke inn og ut filer hele tiden. Mulig dere har forstått det, men jeg er nokså sær; jeg vil liksom kun ha følelsen av at jeg kobler laptopen til en Dock på jobben, og at alle filer blir synkronisert automatisk.

 

Jeg får en Dock tilsendt fra Dell denne uken, ønsket mitt er da om denne kunne kobles (USB?) til den stasjonære PCen permanent, og at den stasjonære "merker" når lapopten er tilkoblet slik at den kan starte synking. Det er noe lignende jeg så hos Microsoft, han puttet sin Tablet-PC i docken og vips så startet synkroniseringen. Og det må jo være dette Bill Gates mener i artikkelen ovenfor: Plug'n'play'n'sync. ;)

 

Men takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Ikke for å være pessimistisk, men synkronisering er noe herk. Jeg har en bærbar og en stasjonær, og drev på med å synke ting hele tiden før. Løsningen er bare å lage en dockingstasjon til den bærbare og bruke KUn den til fornuftig arbeid. Den stasjonære er nå bare brukt til spilling og nedlasting. Alt blir bare så mye lettere :)

Lenke til kommentar

Jeg leter også etter en god løsning til å synke filer mellom stasjonær og bærbar.

Den beste løsningen jeg har kommet til nå er å bruke serveren min og koble meg til den med et sftp program som winscp (ssh). Dette programmet er gratis, men ville helst hatt noe sånt som sftpdrive.

Det beste ville jo vært om XP hadde muligheten til å "mappe" networkdrive (over internett(med god sikkerhet))

 

har også testet Mamut sitt sync tool men det har jo relativt lite plass.

Lenke til kommentar

Så var det på tide å komme med en liten oppsummering!

 

Jeg har nå prøvd ut forskjellige løsninger i en uke og har endelig funnet en god løsning. Først av alt litt info. Jeg har, som sagt, vært ute etter en god løsning der jeg kan synkronisere Word, Excel, PowerPoint, OneNote samt PDF-dokumenter mellom to PCer ved å bruke en fleksibel og pålitelig løsning.

 

Jeg er nokså ofte i møter og jeg hater å skrive for hånd. Det kan gå flere dager uten at jeg har skrevet noe for hånd — annet enn å signere en og annen taxikvittering. Derfor har jeg alltid med en laptop (Dell X1) i møter hvor jeg tar notater i Word eller OneNote (anbefales!). Vanligvis har jeg måttet kopiere disse dokumentene over på den stasjonære jobb-PCen ved USB-minne eller sende meg selv en mail. Ikke særlig effektivt.

 

Jeg har i løpet av uken prøvd veldig mange løsninger, noen var helt ubrukelige men det var ett som virkelig gjorde jobben. Microsofts egen SyncToy. Jeg har nå satt opp løsning der de viktigste mappene mine synkroniseres hver morgen og hver ettermiddag før jeg går hjem. Fantastisk enkelt. Hjemme kan jeg så gå gjennom f.eks. notatene jeg tok i fra et av møtene i OneNote og neste dag synkroniseres dette automatisk.

 

Så, takk til alle som foreslo SyncToy — jeg er nå blitt et bedre menneske, hehe. :D

Lenke til kommentar
Så var det på tide å komme med en liten oppsummering!

 

Jeg har nå prøvd ut forskjellige løsninger i en uke og har endelig funnet en god løsning. Først av alt litt info. Jeg har, som sagt, vært ute etter en god løsning der jeg kan synkronisere Word, Excel, PowerPoint, OneNote samt PDF-dokumenter mellom to PCer ved å bruke en fleksibel og pålitelig løsning.

 

Jeg er nokså ofte i møter og jeg hater å skrive for hånd. Det kan gå flere dager uten at jeg har skrevet noe for hånd — annet enn å signere en og annen taxikvittering. Derfor har jeg alltid med en laptop (Dell X1) i møter hvor jeg tar notater i Word eller OneNote (anbefales!). Vanligvis har jeg måttet kopiere disse dokumentene over på den stasjonære jobb-PCen ved USB-minne eller sende meg selv en mail. Ikke særlig effektivt.

 

Jeg har i løpet av uken prøvd veldig mange løsninger, noen var helt ubrukelige men det var ett som virkelig gjorde jobben. Microsofts egen SyncToy. Jeg har nå satt opp løsning der de viktigste mappene mine synkroniseres hver morgen og hver ettermiddag før jeg går hjem. Fantastisk enkelt.  Hjemme kan jeg så gå gjennom f.eks. notatene jeg tok i fra et av møtene i OneNote og neste dag synkroniseres dette automatisk.

 

Så, takk til alle som foreslo SyncToy — jeg er nå blitt et bedre menneske, hehe. :D

6008206[/snapback]

 

Hyggelig og lese at du fant noe som virket bra. Jeg har hørt før at SyncToy er fantastik, så det var derfor jeg anbefalte det. Har ikke prøvd det selv da jeg ikke har bruk for den funksjonaliteten akkurat nå, men ser her at det virkelig er et bra alternativ.

 

OneNote ER et genialt program, og vil være standard på Student pakken til Office 2007. Jeg driver beta testing akkurat nå for denne office pakken, og OneNote er ett av de programmene som får et stort løft. Alle PDF, bilder etc blir automatisk OCR'et, så de blir søkbare. Har man et bilde hvor det f.eks er et gateskilt, vil dette gateskiltet bli søkbart i OneNote. Mange andre småting de har gjort bedre også, så gled deg til den verisjonen. Beta 2 vil være offentlig, så det er bare å signe seg opp hos MS at man er intressert, så kan man delta når Beta 2 kommer om kanskje 2 mnd.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...