Gå til innhold

Canon 50mm Macro. Bytte eller beholde?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsket meg ei Canon 50mm linse til min bursdag(som er i dag, hipp hurra), og fikk altså en Canon 50mm Macro linse.

Fikk prøve en 50mm i påske, og ble imponert over hvor lyssterk den var, og hvor bra den fungerte til portrettfotografering, noe jeg har lyst å bli bedre til.

Men så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre nå. Fikk beskjed om at det var mulig å bytte linsa, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Blenderen på Macro linsa er 2.5, imotsetning til 1.5 på vanlig 50mm.

Jeg kan jo bruke Macro linsa til nærfotografering, men det var ikke helt det området jeg var ute etter å lære mer om.

 

Så jeg trenger litt hjelp til å løse denne situasjonen. Bør jeg beholde Macro linsa og kjøpe en vanlig 50mm etterpå? Disse koster jo tusenlappen på fotovideo, men hva skal jeg med to stk. 50mm linser?

 

Jeg er relativt fersk i dette gamet, så vet ikke så mye om linser enda. Hvis noen kan forklare litt om Macro linser, så hadde jeg vært takknemlig.

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsket meg ei Canon 50mm linse til min bursdag(som er i dag, hipp hurra), og fikk altså en Canon 50mm Macro linse.

Fikk prøve en 50mm i påske, og ble imponert over hvor lyssterk den var, og hvor bra den fungerte til portrettfotografering, noe jeg har lyst å bli bedre til.

Men så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre nå. Fikk beskjed om at det var mulig å bytte linsa, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Blenderen på Macro linsa er 2.5, imotsetning til 1.5 på vanlig 50mm.

Jeg kan jo bruke Macro linsa til nærfotografering, men det var ikke helt det området jeg var ute etter å lære mer om.

 

Så jeg trenger litt hjelp til å løse denne situasjonen. Bør jeg beholde Macro linsa og kjøpe en vanlig 50mm etterpå? Disse koster jo tusenlappen på fotovideo, men hva skal jeg med to stk. 50mm linser?

 

Jeg er relativt fersk i dette gamet, så vet ikke så mye om linser enda. Hvis noen kan forklare litt om Macro linser, så hadde jeg vært takknemlig.

5961087[/snapback]

En "vanlig" 50mm (dette finnes da egentlig ikke, men dine ord) har ikke 1.5, men 1.8. De finnes ogsaa med blender 1.4, 1.2, 2.8, 3.5 etc. Dette varierer. Jeg ville absolutt ikke kjoept en 50mm 1.8 til 1000 kroner, da denne er daarligere enn macroen til ALT. 50mm F/1.4 kan vaere en idé aa kjoepe i tillegg, men jeg ville kanskje heller valgt 1.4-versjonen (bytte, bare denne) og et annet makroobjektiv senere. Blender 1.4 er svaert kjekt, men er nesten ubrukelig med tanke paa skarphet, baade dybdeskarphet og generell skarphet paa det som faktisk er i dybdeskarphetsfeltet. Fra og med 2.8 er vel de to linsene like.

 

I dine sko ville jeg beholdt 50mm 2.5 og vaert fornoeyd med den. Makroverdenen er morsom aa utforske. Spar og kjoep en superlyssterk 85mm senere hvis du foeler behovet, de er enda bedre optisk.

 

Edit: Gratulerer med dagen :happy:

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
De optiske egenskapene er først og fremst tilegnet macro-området, men det er fremdeles en 50mm og kan også brukes til vanlig fotografering.

 

Bilder tatt med Canon's 50mm Macro:

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=12986

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=12987

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=26454

5961322[/snapback]

Testen Akam.no har gjort er vel ikke akkurat tatt i "makroomraadet" er det vel? Den viser at disse to er ganske like.

(om de er tatt i makroomraadet beklager jeg, men jeg innbiller meg at det er en viss avstand.)

Lenke til kommentar

Et makroobjektiv er ofte skarpere på full åpning enn en 50/1,8 på 2,5. Jeg ville beholdt objektivet. I praksis vil du ikke merke noen forskjell, og det er et mye bedre objektiv optisk. Det tar rett og slett bedre bilder, og har i tillegg flere bruksområder (makro). Vær glad for at din far ikke er kjip, og kjøpte en billig 1,8 i steden. Så kjip var jeg nemlig med meg selv. Jeg takler nemlig ikke nudlesuppe i for lange perioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...