Gå til innhold

Harddisk+partisjoner


Catod

Anbefalte innlegg

Har en 40GB harddisk. På den har jeg tenkt å ha windows XP og windows ME. Har aldri hatt to windows versjoner på en harddisk før, så jeg trenger hjelp til dette.

Noen som har forslag til hvor mange og hvor store partisjoner jeg burde ha?

Burde jeg ha spill på en partisjon, data på en partisjon og windows på en partisjon?

 

Bruk gjerne detaljer når dere forklarer. Har ikke alt for mye peiling, men har brukt fdisk før.

 

mail: [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er lurt:

 

start maskinen med oppstartsdiskett. kjør "FDISK.EXE"

 

slett alle partisjoner som er der.

lag ny partisjon på ca 1,3 GB (WinME)

lag en parisjon på ca 2,5 GB (WinXP)

Lag enda en partisjon med resten av plassen på HD'en

 

Formater alle.

 

Det er selvfølgelig bare et forslag på hvor store partisjonene bør vær - Winme tar ca 750 MB og ca 1,5 GB

 

VIKTIG! Installer først Windows ME deretter Windows XP

 

Pass på at du installerer på rett partisjon.

 

under XP installasjonen kan det være veldig lurt å formatere XP partisjonen til NTFS.

 

 

Slik er HD'ene mine satt opp.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-08 04:06, Zamoht skrev:

Nå må du huske at optimal hd størrelse er 8GB. Har du mer enn det blir det dårlig optimalisering av dataene..


Dette er hvis han bruker FAT32-filsystemet. Bruker han NTFS, blir "cluster"-størrelsen (vanskli' å forklare) den samme, uavhengig av partisjons-størrelse. Se forøvrig denne artikkelen fra DinSide Data for mer informasjon:

http://www.dinside.no/page/artf/15624.shtml?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-08 04:23, aschj skrev:

Bare en liten notis: Om du er erfaren, er det intet problem å installere XP først for å bruke partisjoneringen der og WinME etterpå. Jeg gjorde det i den rekkefølgen, og det funker utmerket.


 

Hvis du gjør det i den rekkefølgen "tar jo WinME over booten" og da må du jo laste ned et extra Bootloader program... og det er jo litt stress.

 

eller er det andre måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-08 16:07, GeeZuZz skrev:

Hvis du gjør det i den rekkefølgen "tar jo WinME over booten" og da må du jo laste ned et extra Bootloader program... og det er jo litt stress.


eller er det andre måter å gjøre det på?


 

Win98SE tar i alle fall ikkje over booten fra 2K/XP. I så fall kjører ein berre installasjonen til 2K/XP på nytt, med valg om å reparere, ikkje installere. Då vert boot-rekkefølgjen endra tilbake. :smile:

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du med noen av de OS'ene ?

Windows 2000 pro slår alt !

Aldri vært mer fornøyd med ett OS !

Har prøvd ganske mye (Windows 3.11-95-98-98se-ME-2000-XP, forskjellige Linux klienter og BeOS)

Den mest stabile (men ikke mest kompitabel) var BeOS, men det jeg likte best var desidert Windows 2000 pro !!

Basta. Hadde alle i verden brukt Win2k hadde verden vært ett bedre sted :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

 

Win98SE tar i alle fall ikkje over booten fra 2K/XP. I så fall kjører ein berre installasjonen til 2K/XP på nytt, med valg om å reparere, ikkje installere. Då vert boot-rekkefølgjen endra tilbake. :smile:

 

 

det har jeg gjort før, med det resultat at win98 ble ødelagt.

 

når jeg prøvde å boote den kom det masse feilmeldinger om bootsect.dos eller noe sånt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...