Gå til innhold

Kamera til dykking og fritid


Anbefalte innlegg

Jeg har nå et pentax optios rs 430 som er et helt standard kamera. Altså ikke særlig imponerende på noen måter.

 

Tiden er kommet for et nytt kamera, mest for å få bedre undervannsbilder, da de jeg tar nå har en tendens til å bli veldig mørke.

 

Jeg ønsker også å benytte kamera i fritiden ellers og på ferieturer.

 

Noen som har et forslag til et allround kamera som gir nok "lys" til å ta gode undervannsbilder, samtidig som at det tar gode overvannsbilder? Vidvinkel ser jeg på som en stor fordel, og best mulig makro, ettersom jeg liker å ta makrobilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få mørke bilder under vann kommer av at du har for lite lys. Innebygd blitz å prøve og ta bilder med for stor avstand gir for mørke bilder. Eneste som hjelper mot dette er mer lys og mye nærmere motivet. De aller fleste som tar bilder under vann er alt for langt fra motivet. Så nærme du overhode kan komme hjelper noe, en god lykt hjelper noe, men aller best er en eller 2 eksterne blitzer.

 

Ikke prøv på noen vidvinkel/oversiktsbilder med et kompaktkamera. Eneste gangene det kan fungere er i strålende sol, midt på dagen og ikke dypere enn noen få meter. Rødfargen forsvinner fort, og allerede på 5 m er det minimalt med farge igjen. Den innebygde blitzen rekker bare noen cm.

 

Skal ikke en gang prøve på noen anbefalinger av kompaktkameraer, men alle gir mer eller mindre det samme resultatet.

 

Kamera på macro og tett på. Her i Norge vil du også få en del snø på bildene ved bruk av den innebygde blitzen.

 

Men siden du spør, så er helt klart den beste løsningen dslr med hus og 1-2 blitzer på gode braketter. Med et macroobjektiv er du godt i gang, men dette er fryktelig dyrt.......et sted mellom 20 og 30 for det billigste........ :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at møke bilder under vann i hovedsak kommer av for lite lys. Men det er vel en viss sammenheng mellom stor fysisk størrelse på linsa og hvor mye lys som slippes inn?

 

Har sammenlignet med andre som tar bilder under vann, og de får "lysere" bilder med samme utgangspunkt, men med større linse?

 

Et system med blitzer eller dedikerte lys er uaktuelt da jeg ikke er millionær :hmm:

 

Vidvinkel er mer til bruk på land.

 

Så det jeg er på jakt etter er et kamera som fungerer veldig bra på land, og som gir et bedre utgangspunkt når jeg skal ta bilder under vann med tanke på makrofunksjon og hvor lysfølsom det er.

 

Takker for alle innspill :tease:

Lenke til kommentar

Er det snakk om fridykking eller dykking med fullt utstyr på mange meters dyp?

 

Selv driver jeg litt med fridykking på sommeren så da har jeg vært innpå å kjøpe dette Olympus µ 720 SW

 

https://prisguiden.no/produkt/40552

 

Vet ikke om dette holder til dit bruk men? Jeg ble hvertfall veldig frista på å kjøpe dette, men klarer kun 15fps i vga modus med filming. Tror kanskje dette kan bli litt hakket..

 

Hadde vært tøft å få festet det på jetski'et å kjørt litt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...