Gå til innhold

TG06: 965 Extreme Edition til 6,3 GHz


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke jeg som har skrevet teksten i artikkelen, men jeg går ut ifra at det var meningen å skrive "denne prosessoren". Overklokking er ikke mitt felt, men slik jeg forstod meg på Stoolman og Overklokk pleier 965 XE å klare langt høyere enn de oppnådde 6,3 GHz under slike omstendigheter. Teorien er at det var en feil på prosessoren når vi fikk den, men det blir selvsagt bare spekulasjoner.

 

Anyway, teksten er endret. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En jeg snakker med som er på tg nå som sier at dere klokket den til 7Ghz.

Er det sant? (Han skal alltid legge på, men måtte bare spørre)

5920973[/snapback]

Nei, det er ikke sant. Stoolman og Overklokk hadde håpet på å nå 7 GHz, men som det står i artikkelen klarte de "bare" 6,3 GHz før prosessoren ga opp livet.

Lenke til kommentar
imponerende :)

 

hvilke resultater fikk de på Superpi da?

 

Dessuten hadde de sikkert kunne dra på mer om de hadde hatt en annen produsent enn Asus på hk fronten :)

5920325[/snapback]

Asus går for å lage de beste hkene til lga775, så jeg tviler på at det er så mye å hente på det :thumbup:

 

Synd cpuen sa takk for seg før de fikk satt i gang. Ang. hvor langt man forventer en cpu å klokke så er nok dette en stipulasjon gjort av stoolman og overklokk, mtp hvilken kjøling og spenning de brukte for å få 6.3ghz. Man vet selvsagt aldri hvor langt man får en cpu, men utifra erfaring med lignende cpuer og når man vet hvor mye spenning man har å gå på og har bedre kjøling til rådighet så går det ann å spå sånn noelunde iallefall... Det gjelder selvsagt den ene cpuen og ikke alle av samme merke.

 

Vaselig blir brukt for å fylle opp tomrom der det ellers ville ha lagt seg luft som fører til kondens, og å isolere pcben mot kondens...

 

og btw. LenniZ vet hva han snakker om så det er lite grunn til å disse han...

Lenke til kommentar

De hadde tre CPUer, og bare en av dem gav gode nok resultater til at de prøvde nitroen på den. Klart det er forskjeller mellom CPUene. Men siden de hadde sånne resultater er det ikke sikkert at det var CPUens feil. Det kan ha vært en tilfeldighet (eller at OC guruene tabbet seg ut :ermm: )

 

Men hvorfor hadde de bare en av den modellen?

De hadde jo 3 like HK osv...

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Men hvorfor hadde de bare en av den modellen?

De hadde jo 3 like HK osv...

5925714[/snapback]

Fordi en 965 Extreme Edition ikke bare er noe du plukker opp på Elkjøp. Dette er snakk om det råeste av det råe, og for å få tak i den måtte vi få den spesialsendt fra en fabrikk i Asia.

Lenke til kommentar
kan være forfatteren mente at man vanligvis kan forvente å overklokke denne prosessoren lengre?

5920493[/snapback]

 

I følge overklokkerne skal du normalt kunne justere multiplieren opp et stykke etter å fått en stabil FSB..

 

Metoden var å få en stabilt høy FSB og så gå videre med multiplier-klokking til 7 GHz, men så snart de justerte multiplieren sa det stopp.

 

En engineering sample fra Intel er som sagt ikke noe lett å få tak i - og hver enkelt prosessor er ofte litt forskjellig. For ikke å nevne hvor følsomme de er for forskjellige spenninger og hastigheter.

 

Prosessoren vi hadde fått har vært på besøk hos noen andre før, så teorien blant overklokkerne var at den muligens hadde blitt kjørt litt hardt med feil kjøling - og at den ikke tålte ekstrem overklokking mer.

 

Vi er imidlertid strålende fornøyd med 6,3 GHz.. Dette er ikke noe vi kunne klart med stock-kjøleren på gutterommet :)

 

Tusen takk til Stoolman og Overklokk for at de stilte opp på dette! Hvis vinden blåser i riktig retning, blir det flere slike forsøk fremover...

 

Tor

Endret av Tfosheim
Lenke til kommentar
Tusen takk til Stoolman og Overklokk for at de stilte opp på dette! Hvis vinden blåser i riktig retning, blir det flere slike forsøk fremover...

 

Tor

5928234[/snapback]

:dribble: Det hadde vært konge om det ble slike prosjekter her i Norge.

Kan ikke HW.no lage en til film om Stoolman og Overklokk (når de slår noen verdens rekorder o.l), slik dere gjorde for en stund siden?

 

Jeg likte veldig godt den filmen med Dothan @ 4Ghz og superPi. Synd de ikke klarte ny Wr.

Lenke til kommentar

HW kunne ha lansert en egen nettkanal: "Hardware TV", der de streamet egenproduserte filmer/serier. Mitt forslag til en serie ville ha vært: "Jackass: Hardware". En serie med 20 minutters episoder, som gikk ut på å gjøre syke ting med hw. Slik som f.eks. å klokke en CPU noe helt sykt, eller å sprenge en mac i lufta kun ved bruk av dynamitt for å bevise at mac ikke er så sikkert som man tror.

 

Forumet har mange brukere som har mye erfaring innen forskjellige områder, og mange kunne sikkert ha bidratt med mye kunnskap og materiale.

Lenke til kommentar

Spennende forslag, vi er selvsagt alltid åpne for å prøve ut nye ting. En egen TV-kanal er kanskje litt vel ambisiøst, men film av overklokkingsforsøk ol. kan utvilsomt fungere. Og som sikkert de fleste har fått med seg, snart kommer filmen om Hardware-nettverket fra vår egen lille filmguru - Kenneth Dammyr. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...