Gå til innhold

XP 64-bit. Har to mapper med program files


Anbefalte innlegg

Eg har nettopp innstallert windows xp 64-bit og her finns det to mapper med program files, om det har noe å sei om eg innstallerer et 32-bit's program i 64-bit mappen og vica verca?

 

Då ein ser på processes i task manageren er det noen programer som har *32 bak navnet, betyr det at dei er 32 eller 64-bits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det har noe å si, Windows legger vel programmene automatisk i 86-mappen hvis det er 32 bit, og vica verca, slik at brukeren skal ha bedre oversikt. Tviler på at noe skjer hvis du installerer dem hvor du vil. Å i task-manageren står det *32 hvis prosessen kjører 32 bit.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

kor sikker er du?

 

Eg installerte eit spell i program files som ikkje funka, så la eg det inn i x86 mappen og då fungerte det

 

Eg har også installert deamon tools og nod32, begge er 64bit versjonen av programet, koss kan det ha seg at dei kjører i 32 bit (dei har x32 bak navnet)

Endret av Creature
Lenke til kommentar

En del av komponentene i NOD32 er fremdeles x86 (32 bits) (bla annet Control Center) selv om det har WinXP x64 støtte.

 

Når det gjelder Daemon Tools er det kun SPTD (SCSI Pass-Through Direct Layer) driveren som er x64 mens kontrollprogrammet daemon.exe er x86 (altså 32 bits).

 

Dessuten må alle programmer som legger til nye menyelementer på høyre-klikk menyen i Windows Utforsker være i x64 hvis de skal fungere i Windows XP x64 Edition.

 

x86-64 (som det egentlig heter, x64 er en forkortelse) er betegnelsen på et 64-bits instruksjonssett som Intel og AMD støtter i sine nyere prosessorer. AMD bruker ofte betegnelsen AMD64, mens Intel bruker EM64T.

x86 er det gamle instruksjonssettet som dateres tilbake til 80 tallet (navnet kommer fra prosessormodellene som alltid sluttet på 86, f.eks: 8086, 80386, 80486).

 

Etterhvert som tiden går vil nok de fleste komponenter i mange programmer være laget i x64 kode. Programmererne porterer (= skriver om) bare de komponentene som MÅ være laget for x64 i første omgang.

 

x86 = 32 bits intruksjoner

x86-64 = 64 bits instruksjoner

Endret av saivert
Lenke til kommentar
x86-mappa er oppgitt som standard, så jeg ville brukt den. Men jeg vet ikke hvorfor det er to mapper.

5927794[/snapback]

 

Les denn tråden litt nøyere neste gang vær så snill. Det er to mapper for å organsiere det bedre. Dette er kun for brukeren sin skyld og ikke operativsysteme som klarer å skille mellom x86 programmer og x64 programmer uten bruk av mapper.

 

Når du starter et x86 basert installasjonsprogram så vil Windows tilby (x86) mappa som standard for Programfiler. Er det et x64 basert program så tilbyr Windows den andre programfiler mappa som Programfiler.

 

En annen grunn til at det er to mapper er for å tillate at både x86 og x64 versjonen av et og samme program er installert på systemet. Slik f.eks Internet Explorer er.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...