Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettertenning golf 2


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde nå byttet olje, oljefilter, luftfilter og termostat på min golf 2 1983 modell. Etter dette gikk den normalt igjen på tomgang. Den lå tidligere på 2000 rpm og 3000rpm med autochoke. Men nå etter en prøvetur med bilen, så skøyt den opp på litt over 4000 rpm, og den ville ikke stoppe etter å ha slått av tenning og tatt ut nøkkel. Måtte kvele bilen for at den skulle stoppe. Hva kan være årsaken til at den plutselig nå skulle få ettertenning? Håper på noen raske svar :)

 

mvh

Ken

post-97725-1144761294_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalles ikke for ettertenning men "dieseling" (har ikke noe godt

norsk ord for det) Dette skjer når det er feil i tenningsystemet:

kortsluttning, kontanktfeil osv, slik at strømmen ikke kuttes

når du skrur av på tenningngsnøkkelen. Og inverstere i en verkstedhåndbok ala haynes eller chiltons hadde karnsje vært på sin plass.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

ja okay! Jeg fant en ledning under forgasseren som var nesten løsnet. Må ha på en ny kopling der. Kan det være den? Jeg har sjekket andre ledninger, og kan ikke se no annet enn den som var delvis ødelagt og lå mot jord. Men da skal jeg prøve ihvertfall og se om det er den som er årsaken. takker for raskt svar :D

Lenke til kommentar

På Forgsseren er det en del som trenger strøm.Hvis det er feil på ledningene blir gassen økt ved hjelp av et vakum/elektrisk styrt system.Du vil da automatis få ettertenning.Så lenge dette systemet virker som foressten kalles trepunkts dåsen så får du ikke ettertenning på bilen din.Dette systemet lukker/kveler motoren ved stopp.Det er det samme systemet som er bensinkutt.ligger en styreenhet ved sikringsboksen på størrelse med de andre releene.

Lenke til kommentar

Da skal jeg sjekke dette nærmere. Jeg har sjekket alt av ledninger, tennplugger etc. Og forgasser skal ha fått en rens og ny tomgangsdyse på et bilverksted for et par år siden. Så jeg regner med at den skal være i orden. jeg har nettopp vært ute på en prøvetur igjen nå og det virker som om det er gassen/choken som henger seg opp når den blir varm, og at jeg må kvele motoren når jeg skal stoppe den. Når den er kald går den som normalt på choken på ca 2000 rpm.

Lenke til kommentar

Demonter Luftfilterhuset og se om chokespjeldet står rett opp(lodrett).Gjør det ikke det så dra det opp så skal turtallet gå ned når du drar og lipper speeden en gang mens du holder spjeldet loddrett.Hvis dette stemmer må du løsne det runde huset med to vannslanger på,og inne i den vil du se at det er løsnet noe(kjent problem)

Lenke til kommentar

chokepjeldet sto som du sa, rett opp. Jeg løsnet på det runde huset, og da slapp den ut no trykk. Eller om den slapp kjølevann inn? Burde jeg løsne hele det huset og åpne det opp helt? for meg så virker alt sammen som at gassern ikke får kjøling og derimot kjører opp choken, kan det stemme?

Lenke til kommentar

Hvis chokespjeldet står rett opp skal du ikke gjøre noe,kun kontrollere at det er lukket når bilen er kald.Har du fått sjekket hvordan det stempelet står?kan du ved hjelp av litt makt lukke gassen ved å trykke den bakover mot stempelet?Da skal turtalet gå ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...