Gå til innhold

"Ekte" ord som rimer på PØLSE.


TheOats

Anbefalte innlegg

hehe.

Pølse - pølle - følelse - døvelse - grøsser - mølske

 

:cool:

5900578[/snapback]

*Hva er "pølle"?

*Følelse er ganske bra.

*"døvelse"? Bedøvelse kansje men ikke så bra rim på pølse.

*Grøsser? det rimer jo ikke i det hele tatt.

*Hva er "mølske"?

5900638[/snapback]

 

Hahaha, seriøst! Jeg visste at noen kommer til å spørre hva det betyr. Derfor har jeg forberedt meg :p LOL! Se i ordboka di!

Pølle er - det er noe man bruker for å male, for eks. hus. Du bruker pølle istedet for kost.

Mølske - er ostemasse

 

LÆR NORSK ;)

5900672[/snapback]

 

Det rimer uansett ikke, LÆR Å RIME!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr. nå er ikke riming like strengt som det en gang var. Man hører det lett i nyere låter og faktisk i dikt.

 

I uttale (bl.a. sang) holder det nå fint med vokalrim..

 

Grunnen er enkel. Alt er brukt opp!

For å gå nye kreative veier velger artister å fokusere på vokalrim samt rime mye mer enn før, dog altså med vokalrim. Dette merker man enormt innenfor rap-genren, men det kommer i andre sjangere også.

 

Pølse, grønske, sølvskje er etter min mening helt grei riming.. vokalene faller likt med samme trykk.. følelse derimot må presses i ren Ravi-stil for at det skal bli brukbart.

 

Rim-reglene som en gang var så hellige, er ikke lenger det. Ihvertfall ikke innenfor musikk- og diktbransjen. Deal with it.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Finn dere en rime ordbok. Har sjekka pølse en gang før... Har faktisk brukt ca. 8-9 år på å finne det ut.

 

Husker ikke hva pølse rimet på, men det var en del ord som jeg ALDRIG har hørt eller lest.

5918888[/snapback]

Som f.eks Pølse!

:thumbup:

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er opp til dere språkbrukere om vi får et ekte ord som rimer på pølse eller ikke: http://www.nesteklikk.no/20020503/14337.html

Blask og tølse

For litt siden mottok vi her i redaksjonenen en e-post som sa følgende:

 

— Jeg har et lite problem som jeg er sikker på at du vil hjelpe meg med. Jeg har laget et par nye ord som trengs i det norske språket, etter min og andres mening.

 

Problemet er bare at de ikke blir godtatt av Norsk språkråd

som norske ord før det er bevist at mange mennesker bruker dem. Ordene er «tølse» og «blask».

 

«Tølse» er det man gjør når man snyter seg uten papir, sånn fotballspillere og skispringere og andre sportsgale folk gjør i tide og utide. Dette ordet ble funnet opp primært for at man skal ha et ord som rimer på pølse, da dette i dag ikke finnes i det norske språk.

 

«Blask» er det man er når man ikke er tørst, som mett når man ikke er sulten.

 

Håper du kan hjelpe på din egen spesielle måte.

 

Slå et slag

Jeg syns personlig at dette er en kjempeidé og at ordene er fine. Det eneste som gjenstår er i grunnen å oppfordre alle til å bruke dem slik at de blir en del av det norske språk. En begynnelse er å sende en melding til Ordvakta ved Universitetet i Oslo. Før vi vet ordet (?) av det er «tølse» og «blask» på alles lepper.

 

– Så du hvordan David Beckham tølset i kampen på søndag?

 

– Kaffe?

– Nei takk, jeg er blask.

Lenke til kommentar

Har hørt at "mølse" skal være et ord på noe, men som gjerne ikke står i ordboka.

 

"Vølse" er et annet ord, som visstnok skal være gammelnorsk for hestens kjønnsorgan.

 

...opplyse om at jeg fikk inn et veldig interessant ord på [email protected], nemlig det gammelnorske ordet vølse. Det betyr rett og slett hestens kjønnsorgan. Det ble skåret av slaktede hester og brukt i ritualer...

 

Disse ordene kan vel ikke gjelde, må jo ha noen som er fra ordboka helst? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...