Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stygge "flekker" i lakken på Mercedes '85


LiamH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Mercedes 230E '85 (svart) som jeg har kjøpt for ikke så lenge siden. Når jeg kjøpte bilen var den ganske skitten, så jeg tenkte ikke så mye over det.

 

Nå har jeg vasket bilen med avfetting, svamp og høytrykkspyler og den ser like jævlig ut. Ser nesten ut som om noen har tatt med fettete fingre over hele bilen. Den forrige eieren hadde vokset bilen for 1 1/2 år siden.

 

Er dette voksrester? Hvis ja, hva må jeg gjøre for å få dette fjernet? Lakkrens?

 

Hva vil det eventuelt koste og kan man gjøre det selv?

 

Har sett bilde av bilen som var tatt for et år siden og da glinset den. Nå ser den ikke ut... :ermm:

 

Har bare kjørt gamle biler til nå, så jeg har aldri hatt noe forhold til polering o.l. :blush:

 

Liam

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asfaltfjerner ja.

Med vanlig autorens/fettfjerner får du ikke fjernet alle

asfaltflekkene på den nedre delen av dørene.

Men etter at du har fått renset lakken bør du bruke

"Color back" eller andre rubbingprodukter.

Det gir en vanvittig stor forskjell hvis lakken er stygg.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbup:

 

OK. Som sagt, så har jeg bare kjørt gamle vrak til nå, så polering etc. er jeg helt blank på. Kunne du ha remset opp hva jeg trenger å gjøre/kjøpe og i hvilken rekkefølge dette må utføres? :blush:

 

Problemet er ikke asfaltflekker, men "fettflekker" som ligger i lakken på panseret og over store deler av skjermene fremme + andre plasser på bilen. Ser ut som voks/fett rester...

 

Har selvfølgelig også en del asfaltflekker, men disse er ikke hovedproblemet. Vil asfaltfjerner også få bort fett/voks -flekkene på bilen?

Lenke til kommentar

Gå over bilen med lakkrens, og så poleringsmiddel, anbefaler deg ikke kombi polish/voks, kjøp heller en av hver.

Om resultatet blir tilfredsstillende så legger du et lag voks utenpå.

Du kan prøve å gjøre dette på et lite område på bilen først for å sjekke at det fungerer.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Høres ut som du forklarer en "skjoldete" bil. Veldig ofte når en mørk bil bli polert kan det bli "skjolder" som ikke ser ut i sola men bra i skyggen. Såkalte "kjøregater" i lakken. Skjer når bilen har blitt "feil" polert og for å få det vekk må du rubbe lakken helt ned og polere den opp igjen men dette må gjøres bra ellers får du nye "skjolder" i lakken.

"Skjolder" kan også være gammel rubbing rester som sitter igjen i lakken. Er det gamle rester må du rubbe dette vekk og polere opp lakken.

Legger du ut noen bra bilder av lakken din som viser disse "fingermerkene" kan jeg fortelle deg hva det er men å ta bilder av sånt er utrolig vanskelig.

 

Skal du ha en blank fin bil, ikke stå i sola, så start med avfetting, skyll med høytrykk, vask bilen med såpe og svamp for hånd, tørk bilen grundig, vent 30min med rubbingen etter at bilen er tørket og unngå plastikk deler og alt som ikke er lakk, poler opp lakken, her må du være nøye så vær systematisk og jobb med sirkler, tørk polishen grundig, påfør lakken med en voks type som har langvarig holdbarhet(finnes hos Clas Ohlson og heter Skandinavisk Hardvoks), la det tørke i 30min og tørk dette av lakken.

Dette sitter litt bedre enn annen type voks så her må du være nøye.

Ren og skinnende bil :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rubbing gjør underverker og dersom du ikke har tilgang på eller kunnskap til å utføre det selv, anbefaler jeg å sette den bort. Resultatet blir som oftest deretter.

 

Driver selv et bilpleiefirma og vi tar 1500,- for lakkrens med polering av personbil. Hva prisnivået ligger på i området der du holder til kan jeg dessverre ikke svare på, men det burde gi deg en viss pekepinn om ikke annet. :-)

Lenke til kommentar
Hva er beste trikset for å friske opp lakken Gurglemuffin?

Lakkrens, polering og så voksing? Hvilke produkter funker bra samtidig som de ikke er så altfor dyre?

Framgansmåte, temp osv.

5955068[/snapback]

 

Lakkrens er definitivt den beste metoden å få en lakk blank og fin igjen på. Så sant klarlakken ikke er fysisk flasset av, eller full av dype riper, er det omtrent ingen lakker som ikke kan gjøres fine igjen.

 

Du trenger først og fremst en poleringsmaskin som roterer aksialt. Dette er for å sentrere varmegang. Legg først lakkrens utover ønsket område, fordel med maskinen på lav hastighet. Øk deretter hastigheten mens du har et lite press på maskinen, slik at turtallet senkes noe. Jobb i overlappende bevegelser mens du forsøker å holde maskinen så støtt som mulig, og ikke for lenge på samme sted. Pass godt på kanter og hjørner da det er der det er lettest å brenne hull i lakken.

 

Når dette er gjort, bruk en eksentermaskin med myk pute og fordel polering med denne.

 

For arbeide med maskin, så syntes jeg personlig at Autoglym's Bodyshop serie (03B) fungerer bra på lakkrens, med Radiant event. Supreme Polish som polering etterpå. Dersom en ekstra hard hinne er ønskelig på topp, fordel et tynt lag med Autoglym's Hardwax for hånd på topp og la denne tørke til en hvit hinne. Alle Autoglym's produkter er vannbaserte som gjør dem lette å jobbe med.

 

Av McGuiar's serien så kan jeg anbefale 85. Påføres med aksialt roterende poleringsmaskin og lammeullshette. Deretter kan du bruke en eksetermaskin og påføre 82 (Swirlfree Polish). Alle McGuar's poleringer er oljebaserte, bør helst ikke blandes med vann.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...