Gå til innhold

Høyere datatetthet fra Hitachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De nye harddisk-seriene fra Hitachi kommer med plater med en datatetthet på 1,2 milliarder bits per tomme

Dere mener nok kvadrattomme.

 

Og for å bli værende litt til i pirkemodus:

Leste om det der i går, høyere platetetthet er jo en god ting, ogmed at man får færre plater, og forhåpentligvis lavere priser.

Du mener vel høyere datatetthet på platene, tenker jeg. Poenget med disse harddiskene var vel nettopp å få ned platetettheten (dvs færre plater pr disk).

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Deskstar T7K500-serien kommer i modeller på 250, 300, 400 og 500 GB

Litt flisespikking: Skal det ikke stå 320GB? Link til spesifikasjoner hos Hitachi

 

Flott at det endelig skjer noe i harddiskbransjen. Disker med 2 plater har tradisjonellt vært diskene som gir mest for pengene og koster i underkant av 1000kr, så det er gledelig at dette punket nå er på vei fra 250GB til 320GB. Håper andre produsenter følger etter om ikke så lenge.

 

Disker med 3 plater har tradisjonellt vært litt i det mellomdyre sjiktet (~1500kr) og det lover bra for 500GB-diskene.

 

De aller største diskene har tradisjonellt hatt 5 plater og dette åpner muligheten for at Hitachi kan lansere disker på hele 5x160GB = 800GB i løpet av året. Glimrende!

 

Den neste økningen av tetthet skjer vel ikke før i slutten av 2007 eller begynnelsen av 2008 til 200GB/plate, altså mest for pengene-disker på 400GB, og toppmodeller på 1TB.

 

Edit: Samtidig oppgis det at transferrate skal øke med 18% i forhold til T7K250. Det betyr anslagsvis en transferrate på 80 MB/s (starten) - 39 MB/s (slutten).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er på tide at det kommer større disker. Overgangen til ny lagringsteknikk var spådd at den ville mangedoble kapasitéten, men det har stoppet opp likevel.

5871936[/snapback]

Tenker du på perpendikulær lagring? Det er bare spådd at den perpendikulære teknikken bare vil øke kapasiteten med opp til 60%.

Lenke til kommentar
Det er på tide at det kommer større disker. Overgangen til ny lagringsteknikk var spådd at den ville mangedoble kapasitéten, men det har stoppet opp likevel.

5871936[/snapback]

Tenker du på perpendikulær lagring? Det er bare spådd at den perpendikulære teknikken bare vil øke kapasiteten med opp til 60%.

5872180[/snapback]

Ja det er den. (Jeg visste ikke hvordan ordet skulle skrives så jeg ville ikke prøve meg på det) Men det var enkelte som hevdet at det ville mangedoble kapasitéten på sikt, ikke umiddelbart. Men jeg synest likevel at det har gått tregt.
Lenke til kommentar

For litt siden ble jo også 200GB 2,5" harddisk annonsert. Lurer på om de har større eller mindre datatetthet enn disse 3,5"-ene.

 

Off topic:

Hehe, kult at Simen1 og efikkan sine innlegg nå står etterhverandre. Hos førstnevnte står det i signaturen at 1 kB = 1000 Byte, mens hos sistnevnte står det 1kB = 1024 BYTE. Jeg stemmer for at Simen1 har rett, og at efikkan i tillegg må slutte å bruke Caps Lock på hele ord.

Lenke til kommentar

Perpendikulær lagring er vel sagt å kunne levere opptil tidobbelt kapasitet i følge Hitachi selv, men som kjent er det ofte langt mellom teori og praksis... (kun 230 Gb/in^2 er hva som er demonstrert så langt, som tilsvarer omtrent en dobling fra vanlige disker)

 

Litt merkelig at de ikke lanserer en 4-platers disk også, så kunne Hitachi utropt seg som førstemann over 500 GB.

 

Forventer å se 1 TB-disker innen 12 måneder.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
For litt siden ble jo også 200GB 2,5" harddisk annonsert. Lurer på om de har større eller mindre datatetthet enn disse 3,5"-ene.

 

Off topic:

Hehe, kult at Simen1 og efikkan sine innlegg nå står etterhverandre. Hos førstnevnte står det i signaturen at 1 kB = 1000 Byte, mens hos sistnevnte står det 1kB = 1024 BYTE. Jeg stemmer for at Simen1 har rett, og at efikkan i tillegg må slutte å bruke Caps Lock på hele ord.

5873389[/snapback]

80 GB/plate 2,5" tror jeg er en smule tettere enn 167 GB/plate 3,5" (PS. Hvis man skal regne på det så må man huske at sentrum av diskplatene ikke kan lagre noe. Motoren står der.)

 

Angående hva 1kB egentlig er, så er det bare en av oss som har link til dokumentasjon som bekrefter utsagnet ;)

 

Perpendikulær lagring er vel sagt å kunne levere opptil tidobbelt kapasitet i følge Hitachi selv, men som kjent er det ofte langt mellom teori og praksis... (kun 230 Gb/in^2 er hva som er demonstrert så langt, som tilsvarer omtrent en dobling fra vanlige disker)

 

Litt merkelig at de ikke lanserer en 4-platers disk også, så kunne Hitachi utropt seg som førstemann over 500 GB.

 

Forventer å se 1 TB-disker innen 12 måneder.

5873653[/snapback]

Tidobbelt er nok å ta litt vel mye i. Hvis man ser for seg formen på de magnetiske "domenene" og skal stable de vertikalt så er det lett å tenke seg til at illustrasjonene og flashanimasjonen til Hitachi overdriver en god del for å illustrere prinsippet.

 

Evt. kunne de laget en spesialversjon med 6 plater a 167 GB/plate på totalt 1TB :)

De har jo erfaring med 5 plater i en disk og vil vel gå langt for å bli de første til 1TB, men det er kanskje ikke så lurt med tanke på at det vil presse prisene på harddisker med normal størrelse (250-500GB).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Angående hva 1kB egentlig er, så er det bare en av oss som har link til dokumentasjon som bekrefter utsagnet ;)

5876336[/snapback]

 

1kB betyr det de som snakker sammen legger i begrepet :)

"det er fett asså" kan jo bety forskjellige ting i forskjellige sammenhenger...

Btw, hur uttaler man kiB?

 

Også litt OT :) (her, On Topic, ikke Off Topic ;))

 

"Færre plater er som kjent fordelaktig, både med tanke på ytelse, støy og effektforbruk."

 

Flere plater er som kjent fordelaktig mtp lagringskapasitet ;)

Jeg har, og sikkert mange andre også, PCer som der jeg ikke bryr meg om ytelse, støy eller effektforbruk, men om lagringskapasistet.

 

Hitachi kommer kanskje med en ny serie for oss?

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...