Gå til innhold

Problemer med boot! Feil med PSU?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har problemer med å boote maskinen, det virker som at alt starter, men det skjer ingenting. Alle disker, vifter, osv starter opp. Men kommer ikke til POST, skjermen holder seg i hvilemodus.

Jeg har nå lest i alle mulige tråder for å finne ut hva som er galt med maskinen min. Og det eneste jeg kan komme på er PSU. (Detaljer om maskinen står i signatur)

Jeg har en LC Power 550W PSU, som jeg regnet med at hadde grei nok kraft til min maskin. Når jeg har sjekket PSU-kalkulatorer finner jeg forskjellige svar. Et sted var 550W altfor lite, mens på eXtreme PSU Calculator sto det at jeg fortsatt har over 100w å gå på.

 

Etter å ha lest og forsøkt det aller mest, skrudde jeg alt fra hverandre og begynte å sette sammen igjen, en for en del for å prøve å få igang en boot.

Det fungerte, og etterhvert fikk jeg alle delene til å fungere. Så regnet med at det ikke var noe galt, at en eller annen ledning eller noe ikke satt som det skulle. Men så lot jeg maskinen stå på i natt, og når jeg skal bruke den så har den hengt seg. Får ikke beveget musa på skjermen, osv.

 

Så skrur jeg av, men nå booter den heller ikke. Kan det skyldes for lite Ampere eller Watt på PSU, eller annet? Den lille porten som følger med hovedkortet, viser 4 grønne lys. Altså at alt er riktig.

 

Jeg har også bestilt en ny Prescott 3.4GHz prosessor, og regner med å kjøpe et GeForce 7800GS AGP (evnt 7900GS) og PhysX i fremtiden. Men da trenger jeg en maskin som fungerer. Og så langt kan jeg ikke skjønne annet enn at PSU er for dårlig.

 

Noen som forstår seg på det? Takk for alle svar! :)

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Hadde lignende problemer selv... Khaos.. Vifter etc. starter, inget skjermbilde.... Brukte 15-20 timer på å skru den helt fra hverandre, skru den sammen, støvsuge, rense alt, la komponentene hvile, teste dem enkeltvis i annen maskin etc... Hadde gitt opp, men plutselig fikk jeg skjermbilde.. JAAAAAAAAAAAYH!.... Ehm... Så til problemet; sporadiske bluescreens.... Når jeg starter CS, hvis jeg quitter WOW, ved opera/IE-surfing, ved winamp, ikke-fremprovoserte etc... Blåskjerm -> autoreboot etter 2 sec.. Har reinstallert 4-5 ganger, bytta alle drivere, skrudd maskina fra hverandre en gang til, kjørt forskjellige bios-settings.. bluescreens; 3-10 til dagen...

 

Bluescreenene sier ting som:

PAGE_COULD_NOT_BE_FOUND_IN_NO-PAGE-FILE

IRC_NOT_EQUAL_TO_IRC

etc.etc.etc.etc

 

Har også lest de fleste trådene her, og i mange mange andre forums. Den generelle konsensusen tilsier at det er spenningsfall over PSUen i visse situasjoner... Anbefaler deg å teste ny PSU. Skal selv teste èn en av de førstkommende dagene..

 

LYKKE TIL!

 

PS: Do like I'm going to do; sell the damn PC-crap and buy a MAC! :) Hehe, kjører egentlig Mac-systemer men liker å kunne spille litt i tillegg.. Men ser ikke behovet for a en PC lenger når Dual-maccene kjører windows stabilt :=) *Sefremtil*

Lenke til kommentar

Tror jeg ville utført feilsøkingen annerledes.

Prøv å starte opp med kun det du må ha tilkoblet for å starte.

Èn hdd, en rambrikke og skjermkortet.

Se om du får starte nå.

Etterpå er det bare å legge til komponenter og se når feilen oppstår igjen.

Det kan like godt være noe minne som er gåent som psu'en.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar
Tror jeg ville utført feilsøkingen annerledes.

Prøv å starte opp med kun det du må ha tilkoblet for å starte.

Èn hdd, en rambrikke og skjermkortet.

Se om du får starte nå.

Etterpå er det bare å legge til komponenter og se når feilen oppstår igjen.

Det kan like godt være noe minne som er gåent som psu'en.

5865788[/snapback]

 

Det er jo dette jeg har gjort. En for en del. Den startet uten problemer hver gang jeg satte inn en ny del, og tilslutt startet maskinen med alle enheter tilkoblet. Men nå er den som før jeg skrudde den fra hverandre igjen. Ingen respons, alt starter opp, men ingenting skjer. Minnet er forresten 1 uke gammelt og det fungerte fint i en uke.

Igår fungerte den fint i et par timer, men har da "fryst"/"hengt" seg i løpet av natten...

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar

Med alt dette her er det ikke så rart :

MSI 875P Neo-FIS2R

- P4 Northwood 2.8HGz 533MHz FSB

- 4GB TwinX XMS

- Creative GeForce Ti4600

- SoundBlaster Audigy Platinum eX

- Chieftec Mesh Big Tower

- Aopen 16x/48xDVD-Rom

- NEC 16x/40xDVD-brenner

- Plextor 48x/24x/48xCD-RW

- 3x300GB Maxtor DiamondMax 10 S-ATA

- 2x80GB Western Digital RAID Edition 8MB P-ATA

- 1x250GB Western Digital 8MB P-ATA

- 5x92mm Mist-vifter, 2x120mm Mist-vifter

 

PSU kalkulatorer sier ikke noe om hvor mye disker/dev o.l drar av strøm

under initialisering/spinup .

Ofte er dette opptil 3 ganger så mye som det som oppgis i idle/read/write .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Med alt dette her er det ikke så rart :

 

PSU kalkulatorer sier ikke noe om hvor mye disker/dev o.l drar av strøm

under initialisering/spinup .

Ofte er dette opptil 3 ganger så mye som det som oppgis i idle/read/write .

5865821[/snapback]

 

Var det jeg også skjønte når jeg prøvde PSU-kalk'ene. Virker som du har greie på det her, hvor mange watt strømforsyning tror du jeg behøver? Og hvor mange Ampere på de forskjellige rail'ene?

(Jeg har god peiling på datamaskiner, men akkurat strømforsyninger er absolutt ikke mitt felt :()

Lenke til kommentar
Tror jeg ville utført feilsøkingen annerledes.

Prøv å starte opp med kun det du må ha tilkoblet for å starte.

Èn hdd, en rambrikke og skjermkortet.

Se om du får starte nå.

Etterpå er det bare å legge til komponenter og se når feilen oppstår igjen.

Det kan like godt være noe minne som er gåent som psu'en.

5865788[/snapback]

 

Det er jo dette jeg har gjort. En for en del. Den startet uten problemer hver gang jeg satte inn en ny del, og tilslutt startet maskinen med alle enheter tilkoblet. Men nå er den som før jeg skrudde den fra hverandre igjen. Ingen respons, alt starter opp, men ingenting skjer. Minnet er forresten 1 uke gammelt og det fungerte fint i en uke.

Igår fungerte den fint i et par timer, men har da "fryst"/"hengt" seg i løpet av natten...

5865800[/snapback]

 

Beklager, leste visst ikke posten godt nok.

 

Kan selvfølgelig være en ustabil psu.

Lenke til kommentar

Vil ta litt tid å regne ut det og med sikkerhets margin .

Det som er klart sålangt er at du vil trenge en av de krafigeste PSUene

og med single (ikke splittet) +12v rail .

Masse +12volt og +5v ampere grunnet antall disker og drev du har .

 

Men hva fankern skal du med så mange cd/dvd drev da .

Søle bort strøm på det er ingen vits .

Har bare en DVDR/CDR combo drev jeg ..

Lagring kan jeg skjønne .

Lenke til kommentar
Vil ta litt tid å regne ut det og med sikkerhets margin .

Det som er klart sålangt er at du vil trenge en av de krafigeste PSUene

og med single (ikke splittet) +12v rail .

Masse +12volt og +5v ampere grunnet antall disker og drev du har .

 

Men hva fankern skal du med så mange cd/dvd drev da .

Søle bort strøm på det er ingen vits .

Har bare en DVDR/CDR combo drev jeg ..

Lagring kan jeg skjønne .

5866033[/snapback]

 

Trenger vel forsåvidt ikke alle de drevene, men har kjøpt dem etterhvert. Og har ikke sett noen grunn til å ikke bruke dem. Er jo liten vits i å selge, da jeg ikke får stort igjen for det...

 

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, det oppsettet har ingen sjanse til å trekke 550 W, hverken ved oppstart eller noe annet punkt. (Det måtte i så fall være snakk om en ekstremt merkelig defekt, og ikke for mange og krevende komponenter.)

 

Mulighetene er da:

1) En rail er for svak. Lite sannsynlig, men jeg vet ikke hvordan de er.

2) PSU er defekt eller er av søppelkvalitet. Mer sannsynlig.

3) Noe annet. Kanskje hovedkort?

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
En ting er sikkert, det oppsettet har ingen sjanse til å trekke 550 W, hverken ved oppstart eller noe annet punkt. (Det måtte i så fall være snakk om en ekstremt merkelig defekt, og ikke for mange og krevende komponenter.)

 

Mulighetene er da:

1) En rail er for svak. Lite sannsynlig, men jeg vet ikke hvordan de er.

2) PSU er defekt eller er av søppelkvalitet. Mer sannsynlig.

3) Noe annet. Kanskje hovedkort?

5866480[/snapback]

 

Angående Rail eller annet vet jeg ikke. At det kan være søppelkvalitet kan nok tenkes, da jeg betalte 450kr for det, og det yter 550W MAX... Ikke vet jeg, derfor jeg spør...

Lenke til kommentar
Angående Rail eller annet vet jeg ikke. At det kan være søppelkvalitet kan nok tenkes, da jeg betalte 450kr for det, og det yter 550W MAX... Ikke vet jeg, derfor jeg spør...

5866588[/snapback]

550 W er veldig mye. Det kan jo tenkes at den faktisk bare leverer 300 W, og da kan det kanskje bli på kanten ved oppstart. Men at den henger seg uten videre om natten tyder på en alvorlig feil, muligens PSU, men har mer tro på noe annet.

Lenke til kommentar

At maskiner ikke starter fra kald oppstart er kjent symptom .

Alle disker skal spinnes opp kondensatorer på hovekort lades opp osv.

Mange merker dette at de må kanskje restarte trykke on knappen 10 ganger før det poster .

Easyrider ! Systemer suger mye mere under oppstart fra kald maskin enn en restart .

 

Total watt betyr ingenting i PSU kalkulasjoner , det som betyr noe er specs på kontinuerlig ampere PSU leverer på +12v og tildels også +5v hvis man har mange disker .

Man må kalkulere minimums behovet man trenger per rail 3.3v 5v og 12v .

Ofte er det slik at behovet på +12v er såpass stort at man må opp i 500-600w modeller for å få 28-32A +12v tilgjengelig.

Det betyr ikke at maskinen bruker 550watt tilsammen men at

man forbruker så og si all effekt 2-300w fra +12v rails og nesten ingenting fra de andre .

Lenke til kommentar
Total watt betyr ingenting i PSU kalkulasjoner , det som betyr noe er specs på kontinuerlig ampere PSU leverer på +12v og tildels også +5v hvis man har mange disker .

Man må kalkulere minimums behovet man trenger per rail 3.3v 5v og 12v .

Ofte er det slik at behovet på +12v er såpass stort at man må opp i 500-600w modeller for å få 28-32A +12v tilgjengelig.

Det betyr ikke at maskinen bruker 550watt tilsammen men at

man forbruker så og si all effekt 2-300w fra +12v rails og nesten ingenting fra de andre .

5866816[/snapback]

 

Okay, dette sier ikke meg så veldig mye. Men sjekka her og hvis jeg følger deres mal så trenger jeg over 700w for å være sikker på at maskinen klarer å dra alt den skal fra +12v'en. (Nå har jeg egentlig ikke peiling, men prøver å skjønne litt...)

 

Btw, etter at jeg fikk startet maskinen igår, var det ingen problemer med å restarte mange ganger. Men når jeg skrudde den av, og deretter prøvde å skru på igjen skjedde det ingenting.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar

Har du sjekket spenningene? Hvis det er PSU, burde det være god sjanse til å se lav spenning eller spenningsfall. (Et multimeter er mer til å stole på, men å kikke i BIOS kan også gi en pekepinn.)

 

Ellers kan du jo bare bestille en PSU av kvalitet, det er fint å ha selv om det ikke skulle hjelpe. Glem total watt, se heller etter 25 A/300 W på en 12 V rail, eller på to rails rundt 18 A/220 W hver. Et lite problem her er at noen har bare en kraftig rail (som er bra), selv om det er oppgitt to (dette har med ATX-standarden å gjøre). F.eks. Seasonic S12 har oppgitt to, egentlig en (altså bra).

Lenke til kommentar
At maskiner ikke starter fra kald oppstart er kjent symptom .

Alle disker skal spinnes opp kondensatorer på hovekort lades opp osv.

Mange merker dette at de må kanskje restarte trykke on knappen 10 ganger før det poster .

Easyrider ! Systemer suger mye mere under oppstart fra kald maskin enn en restart .

5866816[/snapback]

 

Er det muligens derfor maskinen klarer å boote med kun de mest nødvendige komponentene? (cpu, ram, skjermkort, en hdd)

Fordi den har nok watt og ampere til disse, og å varme opp delene. Slik at hver gang man setter i nye deler, trenger den ikke dra like mye strøm for å få igang de delene som er "varme"? Og på den måten klarer man til slutt å restarte med alt? Men når man skrur av, og deretter på så klarer den det ikke?

Lenke til kommentar
Har du sjekket spenningene? Hvis det er PSU, burde det være god sjanse til å se lav spenning eller spenningsfall. (Et multimeter er mer til å stole på, men å kikke i BIOS kan også gi en pekepinn.)

 

Ellers kan du jo bare bestille en PSU av kvalitet, det er fint å ha selv om det ikke skulle hjelpe. Glem total watt, se heller etter 25 A/300 W på en 12 V rail, eller på to rails rundt 18 A/220 W hver. Et lite problem her er at noen har bare en kraftig rail (som er bra), selv om det er oppgitt to (dette har med ATX-standarden å gjøre). F.eks. Seasonic S12 har oppgitt to, egentlig en (altså bra).

5866876[/snapback]

 

Har allerede begynt å se meg om etter ny strømforsyning, har skjønt hvor viktig dette er. Litt kjedelig at jeg kjøpte ny for en uke siden på 550W, og kan vel ikke benytte angreretten siden jeg har brukt produktet?

 

Etter å ha saumfart mange innlegg, virker det for meg som det er PSU som er for dårlig, og da sannsynligvis pga antall Ampere på 12 V railen. Eller på 5 V'en. Men jeg vet ikke hvor høyt opp jeg skal satse. Muligheten for at det blir flere disker, nytt hk og pci-e, osv er stor. Og tror at jeg satser skikkelig med en gang, så jeg slipper å kjøpe nytt hver gang jeg skal oppgradere...

Lenke til kommentar
Easyrider ! Systemer suger mye mere under oppstart fra kald maskin enn en restart .

5866816[/snapback]

Ja, men samtidig så vil ikke f.eks. GPU dra maks ved oppstart, jeg tviler på at kaldstart er noe særlig tyngre enn maks belastning under bruk, selv med så mange disker.

 

Jeg ser absolutt ikke bort fra at den PSUen har veldig lavt spesifisert 12 V rail, eller at den leverer mindre enn den skal.

Lenke til kommentar
Litt kjedelig at jeg kjøpte ny for en uke siden på 550W, og kan vel ikke benytte angreretten siden jeg har brukt produktet?

Joda, angreretten gjelder så lenge du kan levere tilbake i vesentlig samme stand som du fikk den.

 

Etter å ha saumfart mange innlegg, virker det for meg som det er PSU som er for dårlig, og da sannsynligvis pga antall Ampere på 12 V railen. Eller på 5 V'en. Men jeg vet ikke hvor høyt opp jeg skal satse. Muligheten for at det blir flere disker, nytt hk og pci-e, osv er stor. Og tror at jeg satser skikkelig med en gang, så jeg slipper å kjøpe nytt hver gang jeg skal oppgradere...

5866924[/snapback]

Tja, kanskje en Seasonic S12 600W? Den er dyr, men veldig bra kvalitet (er vel bare PC Power & Cooling som kanskje er bedre) og i øverste toppklasse på stillhet.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...