Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innstilling av sub


axis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Subwooferen skal spele dei låge frekvensane. Meiner å hugse at 60-80Hz og nedover var vanlig at subben tok seg av. Det er muligens avhengig av resten av anlegget ditt.

 

Kva Loudness gjer reint teknisk veit eg ikkje, men eg liker ikkje å bruke det, ødelegger lyden og blir for mykje dunk dunk.

 

Kva meiner du med at du vil den skal være rask? Kva spelar og forsterkar har du? Mulig det er nok å stille inn forsterkaren til den riktige frekvensen og slå på eit høypassfilter i spelaren som sender 80Hz og nedover til subutgangen og alt over til fronthøgtalarar.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Hvor du stiller subben til å ta kommer ann på de andre høytalerne dine. Har du to svære 12" elementer i høytalerne dine kan du skru subben til å ta bare de dypeste tonene. Forøvrig, flytt subben rundt i rommet og lytt etter hvor den spiller best. Min gir best punch og lyd når den står 10 cm fra en vegg i et hjørne.

Lenke til kommentar
Subwooferen skal spele dei låge frekvensane. Meiner å hugse at 60-80Hz og nedover var vanlig at subben tok seg av. Det er muligens avhengig av resten av anlegget ditt.

 

Kva Loudness gjer reint teknisk veit eg ikkje, men eg liker ikkje å bruke det, ødelegger lyden og blir for mykje dunk dunk.

 

Kva meiner du med at du vil den skal være rask? Kva spelar og forsterkar har du? Mulig det er nok å stille inn forsterkaren til den riktige frekvensen og slå på eit høypassfilter i spelaren som sender 80Hz og nedover til subutgangen og alt over til fronthøgtalarar.

5865424[/snapback]

 

Kommenterer deg litt om det er ok :)

 

Et høyPASSfilter sender videre frekvenser OVER delefrekvensen. Om du deler på 80Hz sender den da fra 80Hz og oppover (litt grovt forklart, men la gå...). I dette tilfellet her skal det være LPF, altså lavpassfilter. Ikke del den noe spes høyere en 80Hz, blir lett det man kaller raggar-bas i sverige :p

 

Loudness forterker endel av frekvensene i bassområdet og gjør bassen veldig boomete. Fjortismagnet er det noen som kaller det, jeg kaller det bare bråk ;)

 

Wildbill: Dette skal inn i en bil ;)

 

Mvh Tony

Endret av Typhon
Lenke til kommentar
ja hadde vert en ide..men bor i bergen så...et godt stykke :)

5865541[/snapback]

 

Pyttsann... hva er vel 6-7 timer hver vei? ;) Hehe...

 

Hva står LPF filteret på i spilleren? er vel 50, 80 og 125 som er valgene på Pioneer mener jeg å huske. Sett den på 50.

 

Mvh Tony

Lenke til kommentar
ja hadde vert en ide..men bor i bergen så...et godt stykke :)

5865541[/snapback]

 

Pyttsann... hva er vel 6-7 timer hver vei? ;) Hehe...

 

Hva står LPF filteret på i spilleren? er vel 50, 80 og 125 som er valgene på Pioneer mener jeg å huske. Sett den på 50.

 

Mvh Tony

5865553[/snapback]

min står på 125 ...skal prøve med 50

Lenke til kommentar

Loudness forsterker bassen ved ca 100Hz og diskanten ved ca 10KHz, med 12dB.

 

Deler du ved 50Hz vil mellomtonene dine jobbe med mer bass og forsterkeren vil fortere begynne å forvrenge. Del på 80Hz og la suben ta seg av bassen. Etter mine erfaringer fungerer det bedre.

 

Om du synes bassen henger litt kan du prøve å bytte om på pluss og minus på suben.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Kommenterer deg litt om det er ok :)

Selvfølgelig skal du få kommentere, eg har ikkje spesielt god peiling på stereoanlegg, men prøver når eg kan. Skulle då berre mangle at dei som kan dette korrigerer meg. ;)

Et høyPASSfilter sender videre frekvenser OVER delefrekvensen. Om du deler på 80Hz sender den da fra 80Hz og oppover (litt grovt forklart, men la gå...). I dette tilfellet her skal det være LPF, altså lavpassfilter. Ikke del den noe spes høyere en 80Hz, blir lett det man kaller raggar-bas i sverige :p

Riktig, eg meinte LPF. Eg har eit LPF og eit HPF, begge på 80Hz der HPF sender 80+ til komponentsettet og 80- til subwooferen. Eg ordla meg litt feil, men meininga var å splitte ved 80 som eg forklarte over.

Om du synes bassen henger litt kan du prøve å bytte om på pluss og minus på suben.

På spelaren min kan eg setje subwooferen i revers, blir det det samme som å skifte polaritet?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...