Gå til innhold

Zalman Reserator og lukt [Løst]


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Zalman Reserator for en stund siden, og monteringen gikk helt uten problemer. Men (alltid et men)

Etter at maskinen har vært påskrudd i en halvtimes tid begynner det å lukte helt forferdig inne på rommet. Lukt er jo ikke helt lett å beskrive, men dette er en typisk "kjemikalie" lukt. Kan ikke komme på noe som likner, men kanskje løsmiddel av noe slag. Det er ihvertfall så ille at man får vondt i hodet og nesten pusteproblemer hvis oppholdet varer mer enn 1-2 timer.

 

Først trodde jeg det var den blå anti-korrosjons væska som fulgte med, og byttet derfor ut allt vannet i systemet med reint batterivann tilsatt ca. 10% frostvæske. (Den rød typen som fåes på Biltema som konsentrert). Det virker som om det hjalp litt, lukten er ikke så markant, men det er likevel ikke mulig å oppholde seg mer enn ca 2 timer uten å bli "dårlig" :-(

 

Det eneste som jeg kan tenke meg er problemet nå er de blå slangene som fulgte med. Synes jeg kan merke en lukt fra disse hvis jeg lukter.

 

Er det noen andre som har opplevd noe liknende med dette produktet?

 

Spørsmålet da er jo hvaslags slanger skal jeg prøve? Forslag?

 

thnx.

Endret av hcp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte disse Zalman slangene til min vannkjøling. Jo høyere vanntemp, jo mer lukt av de. Har vurdert å bytte.

5865199[/snapback]

 

Det ser ut som de som følger med ja.

Kan som sagt virke som om det er de som er problemet.

 

Vurderer å bytte til noen av annet matriale, men vet ikke helt hva.

Merker klart at det er temperatur som avgjør stankmengden.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at det lukter helt for j**lig. Har du sittet i en bil med kjølevæskelekkasje så vet du hvilken lukt det er.

Til slutt så har den fylt hele huset.

 

Det er den medfølgende kjølevæsken, men det tar lang tid før lukten går vekk fra slangene igjen.

 

Det virker som om lukten av væsken rett og slett går igjennom slangene.

 

Det jeg gjorde var å skylle anlegget meget grundig før jeg byttet væske.

 

Da byttet jeg til batterivann og ACFluid fra AquaComputer.

 

Da hjelper det gradvis og vil til slutt forsvinne. Virker som om slangene må lufte seg helt ut før den forsvinner.

 

Så konklusjonen er vel den at hvis du skal bruke vanlig frostvæske så kan du ikke bruke de medfølgende slangene. De slipper lukten igjennom.

 

Mvh

 

Vidde

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at det lukter helt for j**lig. Har du sittet i en bil med kjølevæskelekkasje så vet du hvilken lukt det er.

Til slutt så har den fylt hele huset.

 

Det er den medfølgende kjølevæsken, men det tar lang tid før lukten går vekk fra slangene igjen.

 

Det virker som om lukten av væsken rett og slett går igjennom slangene.

 

Det jeg gjorde var å skylle anlegget meget grundig før jeg byttet væske.

 

Da byttet jeg til batterivann og ACFluid fra AquaComputer.

 

Da hjelper det gradvis og vil til slutt forsvinne. Virker som om slangene må lufte seg helt ut før den forsvinner.

 

Så konklusjonen er vel den at hvis du skal bruke vanlig frostvæske så kan du ikke bruke de medfølgende slangene. De slipper lukten igjennom.

 

Mvh

 

Vidde

5871111[/snapback]

 

Jeg har merket en liten forbedring etter at jeg byttet fra den medfølgende blå guffa, til vanlig frostvæske. Så det vil si at det kanskje forsvinner helt etterhvert?

 

Hvem er det som selger ACFluid?

 

Fant den , men vil den fungere bedere (lukte mindre) enn vanlig rød frostvæske fra biltema?

 

Noen som kan si noe om denne?

Endret av hcp
Lenke til kommentar

Har hatt flere Reserator 1 og ingen av dem har det luktet av, men når jeg kjøpte Reserator 1 Plus (den svarte) begynte problemene.

 

Husker ikke om det fulgte med kjølevæske til de andre, men uansett så luktet det ikke.

 

Tok litt over en uke få fjernet verste lukta. Prøvde å holde høy temp på vannet når jeg skyllet slangene.

 

Tok som sagt ikke sjansen på å få tilbake luktet igjen og bruker ACFluid fra AquaComputer hos Microplex. Når man har brukt det i en stund merker man at lukten forsvinner, det virker som om slangen må svettes ut før den er luktfri.

 

Eller så kan man jo bytte slanger, men de du ser på der er ikke så tøyelige som zalmann-slangene og det bør anskaffes litt Coolsleeves i tillegg.

 

Jeg bruker dem idag på en nytt prosjekt og syns de fungerer bra.

 

Mvh

 

Vidde

Endret av Vidde1
Lenke til kommentar
Samme problem ?

 

Jeg tror den lukten som kom fra min PC er noenlunde lik den du har slik du beskriver den. Jeg demonterte vannkjølingen, men det hjalp ikke i det hele tatt.

Ville sjekket om det kan komme fra andre komponenter. Jeg har hatt minimal kondens fra vannkjølingen i løpet av det året jeg har hatt den.

5877474[/snapback]

 

 

 

Det er garantert kjølevæsken som medfølger settet.

 

Du merker det ikke før det har gått en liten stund. Jeg merket det etter 4-5 timer når alt begynte å bli varmt. Trodde først at jeg hadde lekkasjer, men den gang ei. Det virker som det tok litt tid før lukten liksom kom igjennom slange-veggene.

 

Om du får vekk lukten av slangene er kanskje litt anhengig av hvor lenge du har kjørt med den. For min del holdt det med et døgn, da orket jeg ikke mer.

 

Så skyll alt med mye vann. La gjerne pumpen gå et par timer mellom hvert vannbytte.

 

Men det tar lang tid, meget lang tid før lukten er borte. Den sitter i slangene.

Etter å ha skyllet hele settet omhyggelig med rent vann så forsvant lukten etter ca 3 uker ved 24/7 bruk.

 

Bytt ut kjølevæsken og evt slangene hvis du ikke vil vente så lenge og du får en vannkjøling som fungerer meget bra.

 

Vet ikke hva det er i den væsken som følger med, men har advart flere mot den.

 

Mvh

Vidde

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at det lukter helt for j**lig. Har du sittet i en bil med kjølevæskelekkasje så vet du hvilken lukt det er.

Til slutt så har den fylt hele huset.

 

Det er den medfølgende kjølevæsken, men det tar lang tid før lukten går vekk fra slangene igjen.

 

Det virker som om lukten av væsken rett og slett går igjennom slangene.

 

Det jeg gjorde var å skylle anlegget meget grundig før jeg byttet væske.

 

Da byttet jeg til batterivann og ACFluid fra AquaComputer.

 

Da hjelper det gradvis og vil til slutt forsvinne. Virker som om slangene må lufte seg helt ut før den forsvinner.

 

Så konklusjonen er vel den at hvis du skal bruke vanlig frostvæske så kan du ikke bruke de medfølgende slangene. De slipper lukten igjennom.

 

Mvh

 

Vidde

5871111[/snapback]

 

Eddik folkens :thumbup:

 

Burde få bort lukten ganske så bra....

Lenke til kommentar

Har kjørt en stund nå med blåtind frostvæske og batterivann. Lukten har klart blitt mindre, men er der fortsatt. Skal forsøke å bytte vann noen ganger og la den gå en stund i mellom.

 

Hvor ille er det å bruke vanlig vann en periode? Det blir liksom litt kjipt å måtte dra å kjøpe batterivann mange ganger (går jo 2 liter pr gang :-(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering.

 

Har nå byttet ut slangene med samme type men nye, og lukten er ikke merkbar i det hele tatt!

 

Tydelig at det var den anti-korrosjons væska som fulgte med, og at det hadde satt seg i slangen. Nå bruker jeg ACfluid, og med nye slanger så lukter det ikke noe (ennå :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har en annen erfaring enn dere når det gjelder akkurat dette temaet.

 

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av zalman reserator 1 plus, fikk den på torsdag 29/6 og monterte den samme dagen. Jeg leste denne tråden før jeg bestillte den og var klar over dette med den medfølgende vanntilsetningen. Jeg bestillte derfor ACfluid men pga en hendelse hos microplex kom denne i etterkant (i skrivende øyeblikk har jeg ennå ikke fått den, den kommer imorgen). Men pga at jeg var så spent blandet jeg destillert vann og medfølgende vanntilsetning og PC`en var oppe og gikk for så å skifte ut dette år den andre vanntilsetningen kom.

 

Etter en dag merket jeg lukten, og lørdagen var den ganske så intens. Men idag, mandag, merker jeg nesten ikke lukten i det hele tatt. Jeg har greid å holde ut med lukten de siste dagene pga at jeg har hatt vinduet ganske mye åpent pga hetebølgen vi har her i Bergen nå. Jeg har spilt i flere timer nå, Pc`en har stått lenge på og vanntårnet er varm av all spillingen, likevel kan jeg fint sitte her på rommet med vinduet litt på gløtt. Så det ser ut til at dette ordner seg av seg selv og jeg kan spare ACfluid`en til jeg er nødt til å skfite ut væsken senere en gang.

 

Men når det er sagt så vil jeg si to ting til. Før jeg helte i vanntilsetningen luktet jeg på den flere ganger og jeg merket ingen skarp vond lukt fra den, ganske mild faktisk. Og da var den konsentrert.

Men så luktet jeg oppi det tomme vanntårnet og oppi der var det en ubehagelig lukt. En plastikk aktig lukt på en måte. ikke god i det hele tatt. For meg virker det som det er dette som har vært synderen. Kan være jeg tar feil men slik er det for meg. Kanskje jeg skulle ha vasket innvendig med zalo eller noe før jeg helte oppi væske.

 

Jaja, just wanted to let u know... :)

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...