Gå til innhold

Problemer med WD se16 SATA og Asus A7v8x


Anbefalte innlegg

heisann,

 

kjøpte meg en ny Western Digital SE16 320GB SATA2 disk her om dagen. Har plugget i sata-strøm og kabel fra primary sata på hovedkortet til disken. Problemet er at disken overhodet ikke vises på maskina. Hva må jeg gjøre? Oppdatere BIOS? (finner forrestn ikke noe om å "activate SATA i Bios).. må jeg laste ned noen slags drivere?

 

All hjelp blir satt stor pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann,

 

kjøpte meg en ny Western Digital SE16 320GB SATA2 disk her om dagen. Har plugget i sata-strøm og kabel fra primary sata på hovedkortet til disken. Problemet er at disken overhodet ikke vises på maskina. Hva må jeg gjøre? Oppdatere BIOS? (finner forrestn ikke noe om å "activate SATA i Bios).. må jeg laste ned noen slags drivere?

 

All hjelp blir satt stor pris på  :)

5854094[/snapback]

 

hadde no problemer med det jeg oxo husker ikke helt ossen jeg løste det tror jeg

oppdater BIOS og Chipset drivere.

Lenke til kommentar
heisann,

 

kjøpte meg en ny Western Digital SE16 320GB SATA2 disk her om dagen. Har plugget i sata-strøm og kabel fra primary sata på hovedkortet til disken. Problemet er at disken overhodet ikke vises på maskina. Hva må jeg gjøre? Oppdatere BIOS? (finner forrestn ikke noe om å "activate SATA i Bios).. må jeg laste ned noen slags drivere?

 

All hjelp blir satt stor pris på  :)

5854094[/snapback]

 

hadde no problemer med det jeg oxo husker ikke helt ossen jeg løste det tror jeg

oppdater BIOS og Chipset drivere.

5854217[/snapback]

 

Takker så mye for svar.

Hvilken versjon av BIOS har du nå da?

Lenke til kommentar

Prøv å sette en jumper på harddisken som vist på dette bildet:

 

sataopt1on.gif

 

Dette tvinger harddisken til å kjøre i SATA1 modus.

Enkelte hovedkort , spesielt med gamle VIA chipset har problem med å takle SATA2 harddisker

 

en SATA2 (egentlig SATA300) harddisk skal i henhold til standarden automatisk nedgradere seg til SATA1 under tilkopling hvis den ikke klarer å koble seg til hovedkortet med SATA2.

Men , med noen gamle chipset så virker ikke bestandig dette , ergo , prøv dette , hvis det ikke funker ligger problemet et annet sted!

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Har du sett om du finner disken i lokal diskbehandling?

 

Start - kjør - "diskmgmt.msc"

 

Hvis den er uformatert må du gjerne innom der og formatere den først før du ser den i Min datamaskin.

 

Hvis du ikke har sjekket dette er det bare dumt å prøve ny BIOS først.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Prøv å sette en jumper på harddisken som vist på dette bildet:

 

sataopt1on.gif

 

Dette tvinger harddisken til å kjøre i SATA1 modus.

Enkelte hovedkort , spesielt med gamle VIA chipset har problem med å takle SATA2 harddisker

 

en SATA2 (egentlig SATA300) harddisk skal i henhold til standarden automatisk nedgradere seg til SATA1 under tilkopling hvis den ikke klarer å koble seg til hovedkortet med SATA2.

Men , med noen gamle chipset så virker ikke bestandig dette , ergo , prøv dette , hvis det ikke funker ligger problemet et annet sted!

5854301[/snapback]

 

Prøde det - ingen forskjell..

 

har også vært i "disk management". Disken vises ikke der. Får prøve med ny BIOS og nye chipset drivere.

Lenke til kommentar
Sjekk hva kontrolleren din heter og hent ned nye drivere til SATA kontrolleren. Det er ikke slik at det nødvendighvis følger med drivere sammen med chipseth driverene....

 

Vil også tro at du må enable SATA i BIOS...

 

 

Kent

5854791[/snapback]

 

Eneste info jeg finner om hva SATA kontrolleren er at det er Promise... I BIOS finner jeg ingenting som har med SATA å gjøre.

 

Dette er frustrerende gitt

Lenke til kommentar
Sjekk hva kontrolleren din heter og hent ned nye drivere til SATA kontrolleren. Det er ikke slik at det nødvendighvis følger med drivere sammen med chipseth driverene....

 

Vil også tro at du må enable SATA i BIOS...

 

 

Kent

5854791[/snapback]

 

Eneste info jeg finner om hva SATA kontrolleren er at det er Promise... I BIOS finner jeg ingenting som har med SATA å gjøre.

 

Dette er frustrerende gitt

5854981[/snapback]

 

 

Ok.. det er visst en Promise 376 SATA kontroller, men er jo klin umulig å finne drivere til den! :(

Lenke til kommentar

Du har drivere for Promice FastTrak 376 på support sidene hos Asus.

Når du skal der for å laste , det er like greit at du laster ned Bios (siste) og andre drivere som du kankje må oppgradere.

Elles det er litt vanskelig ser det ut liksom, når man leser om A7v8x under FAQ i hjelpesidene. Du får det sikkert till men jeg tror at du i såfall lage en lite plan om hvor, hva og hvordan du skal gå fram, ellers det er ikke alltid lett å huske alle de detaljene.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Du har drivere for Promice FastTrak 376 på support sidene hos Asus.

Når du skal der for å laste , det er like greit at du laster ned Bios (siste) og andre drivere som du kankje må oppgradere.

Elles det er litt vanskelig ser det ut liksom, når man leser om A7v8x under FAQ i hjelpesidene. Du får det sikkert till men jeg tror at du i såfall lage en lite plan om hvor, hva og hvordan du skal gå fram, ellers det er ikke alltid lett å huske alle de detaljene.

5856253[/snapback]

 

 

Takker for svar. Jeg finner ikke den driveren på Asus sine sider. Kan du gi en direkte-link eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...