Gå til innhold

Meir nynorsk i nettavisene


Anbefalte innlegg

25 prosent av alle artiklane i fagblada og nettavisene skal skrivast på nynorsk. Søknad om å få utsett innføringa til neste årsskifte fekk avslag i Kunnskapsdepartementet. Det er reglar i EØS-avtala om økt jamnstilling mellom målføra i EU som er skuld i at kvar fjerde nyheitsartikkel på nett skal vere på nynorsk frå 1. april i år.

http://www.frifagbevegelse.no/politikk/article2027564.ece

 

Siden det er ein såpass stor nynorsk/bokmålsdebatt her i landet, kva tenker dere om dette?

 

Har blitt mang ein diskusjon rundt dette både hos oss og hos andre om dette i det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er jeg positiv til å beholde nynorsken, men enkelte ganger synes jeg man går litt over streken. Når det gjelder denne regelen, så synes jeg det bare blir latterlig. Dette vil medføre store ekstrakostnader for mange av nettavisene, ettersom alle skribentene da må lære seg nynorsk godt, eventuelt ansette oversettere.

 

Jeg lurer litt på hvordan dette blir med HW-nettverket, selv er jeg langt fra så god i nynorsk til at jeg kan skrive nyhetsnotiser på det...

Lenke til kommentar
Siden det er ein såpass stor nynorsk/bokmålsdebatt her i landet, kva tenker dere om dette?

 

Så lenge vi må leve med dette idiotiske oppdiktede språket kun en liten minoritet av landets befolkning, som forøvrig alle sammen jobber i NRK, behersker, så mener jeg vi bør ha valgfrihet. Men enhver avis bør også ha lov til å bestemme hva de ønsker å benytte.

 

Om det blir 1/3 bokmål 1/3 nynorsk og 1/3 samisk i avisene tror jeg samtlige her i landet kommer til å klø seg i huet, og de fleste vil forstå veldig lite.

Lenke til kommentar

guardianpegasus, jeg er enig med deg der. Selv syns jeg faktisk at nynorsk er et fint språk, men er sterk motstander av tvungen nynorsk. Det er bare å innse at det er språk for spesielt interesserte (og de som bor i "Nynorge"), og folk bør kunne bruke det etter eget ønske. Akkurat som at det fins særinger som driver med esperanto. Helt greit det, så lenge ingen tvinger meg til å lære det.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Siden det er ein såpass stor nynorsk/bokmålsdebatt her i landet, kva tenker dere om dette?

 

Så lenge vi må leve med dette idiotiske oppdiktede språket kun en liten minoritet av landets befolkning, som forøvrig alle sammen jobber i NRK, behersker, så mener jeg vi bør ha valgfrihet. Men enhver avis bør også ha lov til å bestemme hva de ønsker å benytte.

 

Om det blir 1/3 bokmål 1/3 nynorsk og 1/3 samisk i avisene tror jeg samtlige her i landet kommer til å klø seg i huet, og de fleste vil forstå veldig lite.

5847684[/snapback]

 

Så vidt jeg har skjønt det henviser du her til nynorsk som "idiotiske oppdiktede språket" ? Jeg vil heller snakke/skrive norsk, slik det har vært gjort her i landet i alle år, enn å bruke det språket danskene tvang på oss, og som ble presset på oss fordi "den finere befolkningen" snakket det.

Skriver ikke ofte nynorsk, men når jeg først må gjøre det, så har jeg ingenting imot det.

Håper jeg lærer det godt nok til å kunne bruke det til vanlig.

 

Morsom aprilspøk uansett! :)

Lenke til kommentar

Haha.. aprilsnarr er morsomt :D

 

Jeg vil heller snakke/skrive norsk, slik det har vært gjort her i landet i alle år, enn å bruke det språket danskene tvang på oss, og som ble presset på oss fordi "den finere befolkningen" snakket det.

 

Nynorsk er faktisk et konstruert språk som ingen har snakket eller skrevet 'i alle år'. Nynorsk er en 'blanding' av dialekter fra hele landet med unntak av østlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...