Gå til innhold

Skole uten karakterer, pugging og eksamen


Anbefalte innlegg

magicus:

 

Mener du at du ikke har hatt nytte av matten og naturfagkunnskapene du har fra gunnskolen idag?

 

Du sier mye, men alt jeg leser er "bla bla jeg er lat, ikke få meg til å gjøre noe, vær så snill". Det er utrolig provoserende, hvordan mener du at vi i det heletatt skal ha framskritt her i verden hvis alle skal ligge på soffaen og se på tv istedet for å faktisk lære noe? Det er jo skremmende at du enda tenker slik!

 

Gode resultater fra skolen er noe du skal jobbe for, ikke se på tv og spille dataspill for. Gode resultater sier hvem som faktisk gidder å jobbe, og hvem som ikke, og dette burde være det som teller om hvem som får komme inn på de vidre skolene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å la elevene studere det de er intresert i? Jeg tror jeg mener ... Det er vel ikke uten grunn at jeg fikk 1 forrige naturfagsprøve? Eller at klassens gjennomsnitt den prøven var 2 ...(Er forresten ikke stolt.)

 

For eksempel, jeg vil heller ha en time matematikk enn en time naturfag.

 

EDIT:

Dette vil vel ikke passe på grunnskolen men de allmenne fagene på videregående, de yrkesfagelige linjene.

 

Når det gjelder grunnskolen burde undervisningen forandres. Lærerne klarer sjelden å gjøre undervisningen "morsom" - ikke at det skal være bare morsomt på skolen men fordi pga. egen erfaring er det mye lettere og artigere å lære noe når man gjør det på en artig måte.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Det perfekte hadde vært et brev/kort der det sto godkjent kontra ikke godkjent.

 

Mange elever på skolene idag leser kun for å få gode karaktere, sitter og nipugger slik at man husker alt av stoffet til neste dag, men ikke lengre.

Jeg mener det beste hadde vært med prøver som ikke ble varslet, man kunne derfor sitte og tro det var en helt vanlig skoledag før læreren kom og underrettet om at man skulle ha prøve den dagen.

Det er slik man faktisk hadde sortert ut elever som kunne, og ikke kunne stoffet.

 

 

Men, en annen ting er at den norkse skolen er altfor lett slik den er nå til dags.

 

Hilsen elev.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Hvor store forskjeller blir det vel ikke i samfunnet om kun en brøkdel kan regne ut hvor mye de får i lønn?

5834016[/snapback]

 

Store. Utdanning er med på å utjevne klasseskiller, og en skulle tro at sosialistene ønsket at folk ble bedre utdannet. Men akk nei, her skal det soves igjenom skolen, ikke stilles noen krav og for all del, ikke belønne de flinke! :roll:

Lenke til kommentar
magicus:

 

Mener du at du ikke har hatt nytte av matten og naturfagkunnskapene du har fra gunnskolen idag?

 

Du sier mye, men alt jeg leser er "bla bla jeg er lat, ikke få meg til å gjøre noe, vær så snill". Det er utrolig provoserende, hvordan mener du at vi i det heletatt skal ha framskritt her i verden hvis alle skal ligge på soffaen og se på tv istedet for å faktisk lære noe? Det er jo skremmende at du enda tenker slik!

 

Gode resultater fra skolen er noe du skal jobbe for, ikke se på tv og spille dataspill for. Gode resultater sier hvem som faktisk gidder å jobbe, og hvem som ikke, og dette burde være det som teller om hvem som får komme inn på de vidre skolene.

5833968[/snapback]

Har hatt mer nytte av matte og naturfagskunnskapene fra grunnskolen enn fra videregående. Legg merke til: jeg sier ikke at vi skal legge ned skolen, men fjerne karakter presset. Tror mange faktisk lærer mer uten stresset og presset og det kan være en effektiv måte å hindre høyt blodtrykk, magesår, søvnproblemer og andre stress symptomer.

Har aldri sagt at jeg er lat. Og at du finner noe jeg ikke har sagt som provoserende sier mer om deg enn om meg.

Du kan være så effektiv og flink som du vil, jeg blir ikke provosert av deg.. Kanskje fordi jeg ikke stresser og tar det rolig i hverdagen :thumbup:

Og hva mener du med fremskritt i hverden? Hvis prisen er høyt stressnivå, depresjoner, økt sykefravær og generel utmattelse så spørs det om "fremskrittet" er verdt det.

Lenke til kommentar
Hva med å la elevene studere det de er intresert i? Jeg tror jeg mener ... Det er vel ikke uten grunn at jeg fikk 1 forrige naturfagsprøve? Eller at klassens gjennomsnitt den prøven var 2 ...(Er forresten ikke stolt.)

 

For eksempel, jeg vil heller ha en time matematikk enn en time naturfag.

5833984[/snapback]

Hva med da de flinkeste? Husker da jeg gikk på ungdomskolen. Jeg og eller to andre av vi som var blandt de flinkeste i matematikk fant ikke nok å studere innenfor pensum. Vi ble vel ferdig med det som var der. Problemmet var at læreren vår ikke kunne noe som helst utenfor pensum og det var ingen bøker tigjengelig som var nok utenfor. Jeg kan tenke meg at du vil få en del slike problemmer. Selvsagt går det an å fikse med kurs og slikt men det tar tid og koster penger. Men er det så viktig å lære seg den matematikk som man uansett vil lære seg senere hvis man går videre og tar mer matematikk?

Lenke til kommentar
Har hatt mer nytte av matte og naturfagskunnskapene fra grunnskolen enn fra videregående. Legg merke til: jeg sier ikke at vi skal legge ned skolen, men fjerne karakter presset. Tror mange faktisk lærer mer uten stresset og presset og det kan være en effektiv måte å hindre høyt blodtrykk, magesår, søvnproblemer og andre stress symptomer.

Har aldri sagt at jeg er lat. Og at du finner noe jeg ikke har sagt som provoserende sier mer om deg enn om meg.

Du kan være så effektiv og flink som du vil, jeg blir ikke provosert av deg.. Kanskje fordi jeg ikke stresser og tar det rolig i hverdagen  :thumbup:

Og hva mener du med fremskritt i hverden? Hvis prisen er høyt stressnivå, depresjoner, økt sykefravær og generel utmattelse så spørs det om "fremskrittet" er verdt det.

5834075[/snapback]

 

.. og det er snakk om grunnskolen her. Selv om problemstillingen kan taes opp på VGS-nivå også.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du har stress fra..? Er det noen undersøkelser som viser til at elever i skolen er stresset? Stresset er der kun når du ikke gjør det du skal til de tidspunktene du skal gjøre det til. Slike krav blir stilt til deg i arbeidslivet og i samfunnet generelt også. Stress kommer av latskap, det er ingen som minster noe livskvalitet fordi de må bruke 10 min ekstra av dagen sin på lekser, eller starter 2-3 dager før en prøve med å lese, slik at de slipper å bruke hele siste dagen og kvelden på å lese.

 

Prisen på fremskritt kan ikke måles i det heletatt. Det virker som du tar alt fremskritt for gitt, hvordan tror du vi vet alt vi gjør idag? Hvordan tror du at vi har fått alle godene vi tar for gitt idag? Jeg kan si deg et par ting; det er ikke politikerene som har funnet det ut. Det er ikke personer med "tar det i morgen"-holdning som har skapt TVen, radioen, internett og telefon.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, det vil vel bli litt slikt. Dersom du er ferdig med det kan du fortsette med annet fag?

5834111[/snapback]

 

Forresten ... Om du er ferdig med pensum, faktisk er skikkelig flink ... Hvorfor ikke dra hjem? Det er vel ingen grunn til å være på skolen om man faktisk har gjort det man skal? Dersom dette er en idè må den vel tenkes mer på.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Har hatt mer nytte av matte og naturfagskunnskapene fra grunnskolen enn fra videregående. Legg merke til: jeg sier ikke at vi skal legge ned skolen, men fjerne karakter presset. Tror mange faktisk lærer mer uten stresset og presset og det kan være en effektiv måte å hindre høyt blodtrykk, magesår, søvnproblemer og andre stress symptomer.

Har aldri sagt at jeg er lat. Og at du finner noe jeg ikke har sagt som provoserende sier mer om deg enn om meg.

Du kan være så effektiv og flink som du vil, jeg blir ikke provosert av deg.. Kanskje fordi jeg ikke stresser og tar det rolig i hverdagen  :thumbup:

Og hva mener du med fremskritt i hverden? Hvis prisen er høyt stressnivå, depresjoner, økt sykefravær og generel utmattelse så spørs det om "fremskrittet" er verdt det.

5834075[/snapback]

 

.. og det er snakk om grunnskolen her. Selv om problemstillingen kan taes opp på VGS-nivå også.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du har stress fra..? Er det noen undersøkelser som viser til at elever i skolen er stresset? Stresset er der kun når du ikke gjør det du skal til de tidspunktene du skal gjøre det til. Slike krav blir stilt til deg i arbeidslivet og i samfunnet generelt også. Stress kommer av latskap, det er ingen som minster noe livskvalitet fordi de må bruke 10 min ekstra av dagen sin på lekser, eller starter 2-3 dager før en prøve med å lese, slik at de slipper å bruke hele siste dagen og kvelden på å lese.

 

Prisen på fremskritt kan ikke måles i det heletatt. Det virker som du tar alt fremskritt for gitt, hvordan tror du vi vet alt vi gjør idag? Hvordan tror du at vi har fått alle godene vi tar for gitt idag? Jeg kan si deg et par ting; det er ikke politikerene som har funnet det ut. Det er ikke personer med "tar det i morgen"-holdning som har skapt TVen, radioen, internett og telefon.

5834153[/snapback]

Krav, forventninger, press etc skaper stress.

Tok ett google søk og fant en del om elever og stress: http://www.arbetslivsinstitutet.se/stress/...tress_stort.asp

Jeg hater stress. Derfor er jeg også for innføringen av 6-timersdagen og mot midlertidige ansettelses kontrakter etc. Jo mer og jo friere hender kapitalisten har til å kontrollere arbeideren jo mer stressende vil det bli for arbeideren.

 

Det er ikke personer med "tar det i morgen"-holdning som har skapt TVen, radioen, internett og telefon.

Ser ikke helt relevansen. Tror du Bell ikke hadde oppfunnet tlfen hvis han ikke hadde hatt karakterer i skolen? Oppfinnsomheter er ett resultat av kreativitet eller grådighet.

 

Uansett. Eg tror på valgfrihet. Har du lyst til å lese 5 timer daglig så gjør det. Vi andre vil velge å ta det litt mer med ro, men samtidig ikke bli underklassen i samfunnet. Ja til likhet.

Lenke til kommentar

Karakter-systemet idag er for dårlig, selv gjorde jeg ikke noe lekser i det hele tatt på ungdommsskolen men hadde fortsatt 5 i snitt.

Men, SU sin tankegang er litt vel ekstrem, jeg mener vi skal beholde en form for vurdering av elever, men eksamen må vekk. Forøvrig har jeg ikke noe imot sortering av mennesker, alle mennesker er forskjellige, og de som driter i skolen kan godt skjemmes ut iform av dårlige karakterer.

Lenke til kommentar

Dette er en mørk side av sosialismen, ja. Skolen i Norge er altfor slapp allerede, og den blir ikke strammere av å fjerne karakterer og eksamen. Og mer prosjektarbeider? Hah, det er det dummeste... Allerede etter et halvt år på siv.ing. hater jeg ordet "team".

 

Men nå vet jeg riktignok ikke om det blir så mye bedre med høyresidens kjærlighet for privatskoler, da det fort kan bli vanskelig å sammenligne karakterer fra forskjellige skoler.

Lenke til kommentar

Ja til en elevstyrt skole.

Nei til karakterer og vurdering i den form vi har idag.

er jeg et "sosialist svin" osv? nei.

Å blande ideologi inn i dette blir etter mitt syn feil.

 

Det er mye som er "fucka" i Norsk skole, det er mye å forbedre. La meg skissere en del ting: Først, la oss avklare hva poenget med vurdering er. Jeg tar utgangspunkt i videregående.

 

I dag så har man to typer vurdering i skolen; man har underveisvurdering og sluttvurdering.

 

Underveisvurderingen "teller ikke", det er ingen gjeldende formelt sett. Den eneste funksjonen til underveisvurderingen er at eleven skal få tilbakemelding på sitt arbeid og prestasjoner slik at han/hun kan forbedre seg. Dette er den vurderingen som skjer i timene, på prøvene, tentamen og til terminene.

 

Sluttvurdering er standpunktkarakter. Det er den vurderingen som ved slutten av året skal reflektere dine kunnskaper (i forhold til læreplanen).

 

Vi har vurdering for at man selv skal kunne forbedre oss. Andre skal kunne se hvor gode vi er (inntak høyere utdanning, jobb). Vi skal kunne vite hva vi er gode på, og hva vi må jobbe med.

 

Problemer med vurderingen slik den blir praktisert på skolene i dag:

Underveisvurderingen er i mange tilfeller det samme som sluttvurdering. Lærere gjennomgår stoff, så kjører på med en prøve. Prøvene gjennom året danner i gjenomsnitt standpunkt.

 

Problemet er? Jo, for så lenge karakteren blir satt utifra underveisvurdering så kan det føre til at eleven konstant er under "vurdering". Dette kan føre til at elever er redd for å spørre spørsmål osv, for dermed å risikere å vise manglende kunskaper.

Ved å "summere" karakterer fra prøver osv så viser det bare hva eleven kunne i det faget på DET tidspunktet. Er ikke poenget at eleven skal gå ut av året med mest mulig kunskap? Systemet blir firkantet når det settes krav til at alle skal vise dette på den og den dagen, og være ferdig med det. SPESIELT er dette et problem på almenfaglige studieretninger. Man har en gammeldags pedagogisk tankemåte.

 

Skolen legger ikke opp til at eleven konstant skal forbedre seg, skolen legger opp til at eleven har en sjangse på å vise hva han/hun kan i det faget (i mange tilfeller). Hadde det ikke vert et poeng å ha muligheten til å etter en prøve se hva man hadde feil for så å jobbe mer med det og ta en ny prøve?

Kunnskap får man på mange måter, tradisjonene ved almenne linjer i dag er tilpasset en viss type elever, pugg elevene og de elevene som kan dedikere seg helt og fullt til skolen til en hver tid.

 

Betyr det noe om du kunne algebra til jul, dersom du kan det når du er ferdig? Betyr det noe om du hadde vanskelig for å forstå emnet i starten, og trengte lengre tid enn de andre på å forstå det? Karakter og vurderingen bør etter min mening reflektere måloppnåelsen til eleven ved slutten av året, ikke gjennom prøve til prøve. Dette oppfordrer til pugging og glemming, ikke dybdelæring og forståelse.

 

Spørsmål: Lærer man noe av rød pen, krusseduller og kommentaren 4- dette kunne du gjort bedre. ? Legger dette til rette for forbedring og læring?

 

Eksamen: Fungerer jo ikke i det hele tatt!?

1. Hva er poenget med eksamen?

Intensjonen bak eksamen er at denne skal gi eleven rettsikkerhet i opplæringen, den skal "teste" om du har fått den opplæringen og vurderingen du har krav på. Ved å kunne sjekke kunskapene dine mot en ekstern sensor, så kan man se om standpunktkarakter står i henhold til eksamenskarakter.

 

- Eksamen tester ikke standpunkt, den er ikke kontrollerende. Eksamen tester en så snever del av læreplana at det går i noen tilfeller ofte på flaks/uflaks. Standpunkt som læreren setter går på så mye mer enn kun det skriftlige. Man har ingen mulighet til å kontrollere denne. Læreren skal vurdere deg etter så mye, muntlig prestasjon i timene, innsats osv.

Eksamen beskytter ikke mot trynefaktor, slik den er tenkt.

 

2. Eksamen står ikke til samfunnet.

Skolen skal forberede deg på det videre liv, på arbeidslivet, på studier og høyere utdanning. HVOR er man avhengig av å spy opp alt man kan, iløpet av en dag. UTEN hjelpemidler, uten research uten gruppearbeid?

Samfunnet etterlyser kildekritiske folk som er gode på samarbeid.

 

Dessuten, hvor mange har ikke møtt opp på eksamen mens man er syk? Feber, forkjølelse, influensa? Neddopa og redusert. DET er mange. Uten å kunne dokumentere så mener jeg det ikke er dumt å estimere en 5-15% som har gjort dette.

 

3. FJERN eksamen.

Alle på skolen i dag har tentamener. Heldagsprøver osv. Hvorfor det? Det står ingen plass i læreplanen at man skal ha det. Dette er for å forberede elevene på eksamen. Hvem har ikke hørt, "Dette må vi gjøre, for dere KAN/KOMMER til å få det på eksamen". For et genialt argument for å lære noe på skolen.

 

OPPSUMERT: Eksamen fungerer ikke, det fungerer ikke etter intensjonen og er ikke lurt for skolen eller samfunnet. Det legger sterke føringer på opplæringen og gjør at elevene konstant forbereder seg på å prestere EN dag i løpet av året.

 

Jeg mener skolen gjør grunnleggende feil. Det er for LITE fokus på motivasjon. Elevene må være innstilt på å lære, være motiverte. Karakterer er en DÅRLIG motivasjonsfaktor. Karakterer gir en DÅRLIG tilbakemelding. Karakterer gjør det enklere å sette karakter med preg på f.eks trynefaktor. Siden man ikke trenger å sette ord på hvorfor man mener eleven fortjener å komme dårligere ut.

 

Undersøkelser viser at lærere liker bedre elever som har samme lærings og arbeidsstrategi som dem selv. Og en undersøkelse gjennomført av Hordaland fylkeskommune viser at 2 av 5 elever mener de blir straffet dersom de gir kritiske innspill på opplæringen. 20% av norske elever viser en STERK faglig misstrivsel på skolen. 50% er faglig misfornøyd, men aksepterer.

 

Oppsumering/konklusjon:

Skolen trenger et nytt vurderingssystem. Man må endre/fjerne eksamen. Karakterer er i seg selv ikke en motivasjonsfaktor, heller ikke god tilbakemelding/vurdering.

Dagens eksamensform fører til en ensformig skole. Den legger sterke føringer for hvordan elevene jobber, dermed lite tilpasset opplæring.

 

---

PHEW - dette ble en lang post... satser på at dere leser den og roper ut refleksjoner på meningene mine :)

Lenke til kommentar

La meg også legge til at det i dette emnet gjøres samme feil som ellers: Man skiller ikke mellom fagene.

 

Vi kommer aldri til å få noen god skolepolitikk hvis man ikke organiserer undervisningen forskjellig i forskjellige fag. For eksempel krever språkundervisning små klasser og mye muntlig aktivitet per elev, mens realfag krever at hver elev øver mye for seg selv.

Lenke til kommentar

Så genialt, så hvis en norsk dum elev er ferdig med utdannelse og skal søke jobb eller universitet i utlandet kommer han sikker veldig langt uten karakterer.

 

Hvis du tar en titt på norske skoler i dag så nivået lavere enn lavest. Hvis man da fjerner karakterene fører det til at ingen gidder noen ting.

 

Karakterer gir en DÅRLIG tilbakemelding. Karakterer gjør det enklere å sette karakter med preg på f.eks trynefaktor. Siden man ikke trenger å sette ord på hvorfor man mener eleven fortjener å komme dårligere ut.

Da får man kanskje begynne å pugge ? Skjønner ikke hva man klager over, å få bra karakterer på norske skoler er da virkelig ikke vansklig.

Lenke til kommentar
f.eks ved å basere seg på andre evalueringsformer eller opptaksprøver (vanlig i andre land, men ikke Norge).

 

Som i praksis er en eksamen hvor den får 100% å si?

 

Ser mange her vil fjerne karrakterene, men jeg har enda til gode å se noen ha ett godt alternativ til hvordan eks. høgskolene/universitetene skal bestemme hvem som kommer inn. loddtrekkning?

Lenke til kommentar
Så genialt, så hvis en norsk dum elev er ferdig med utdannelse og skal søke jobb eller universitet i utlandet kommer han sikker veldig langt uten karakterer.

 

Hvis du tar en titt på norske skoler i dag så nivået lavere enn lavest. Hvis man da fjerner karakterene fører det til at ingen gidder noen ting.

 

Karakterer gir en DÅRLIG tilbakemelding. Karakterer gjør det enklere å sette karakter med preg på f.eks trynefaktor. Siden man ikke trenger å sette ord på hvorfor man mener eleven fortjener å komme dårligere ut.

Da får man kanskje begynne å pugge ? Skjønner ikke hva man klager over, å få bra karakterer på norske skoler er da virkelig ikke vansklig.

5835089[/snapback]

"å få bra karakterer" - er dette et poeng?

Jeg vil heller si at poenget er å lære, forstå og kunne bruke kunskapen.

 

Om jeg skulle ha en prøve i samfunslære i morgen, i tema X som jeg ikke kan så mye om fra før. Så vil om jeg får karakteren 3 eller 5 utgjøre om jeg gidder/har mulighet til å lese 1 time nå før jeg legger meg. Men jeg kan ikke stort mye mer om et par uker, fordet om.

 

SÅ - er poenget karakterene i seg selv? Dersom man skal ha det som utgangspunkt, så er poenget å anvende nettopp slike "taktikker" for å komme seg lett unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...