Gå til innhold

Er 1080i tilnærmet HDTV ?

olefra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Panasonic 37" plasma, som ikke er HD-ready. Men, jeg har tilkoblet 360'en til plasmaen med komponentkabel, og valgt HDTV på "switch" på kabelen, og 1081i på dashboardet til 360'en. Bildet blir da meget bra, men hva er forskjellen på denne tilkoblingen/innstillingen ifht. HDTV ? Hvis jeg har "switchen" på kabelen til normal TV, blir bildet mye dårligere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir så stor forskjell på en TV som ikke er HD-ready !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1080i = 1080 linjer i skjermbildet. På en vanlig TV får du bare 480 linjer i skjermbildet. Derfor forskjellen.

5827161[/snapback]

Ja, jeg er vel egentlig klar over dette, men litt av poenget mitt er at jeg har en plasmaskjerm som ikke er hd-klar, denne skal vel ikke klare å vise 1080 linjer ?

Skalerer den ned, slik at resultatet blir bra likevel, og hvor stor forskjell er det på 1080i og 720p på en ekte HD-skjem ? Til info kan den ikke vise 720p, innstillingene går tilbake til de forrige hvis jeg forsøker dette via dashboard på 360, og det er jo forståelig da skjermen ikke er HD.

Selv om jeg er ganske oppegående når det gjelder data/TV/Hifi, er jeg rimelig blank når det gjelder HDTV :hmm:

Skrevet

Det er forskjell på hd-tv og hd-ready.. HD- ready er et kvalitetsmerke som man kan stemple tven sin med viss den oppfyller de krav som HD-ready har satt.. Du kan vise HD-tv på en tv selv om tven ikke er HD-ready... HD-tv vil si at at man viser bildet i 720p eller større.. som nevnt ovenfor.. Altså klarer tven din å vise hdsignaler, selv uten hd-ready merke :) For å kunne gi en tv HD-ready merke må den blant annet kunne vise bildet i 720p eller større... tven må ha DVI eller HDMI inngang og noen punkter til...

Skrevet (endret)
Har en Panasonic 37" plasma, som ikke er HD-ready. Men, jeg har tilkoblet 360'en til plasmaen med komponentkabel, og valgt HDTV på "switch" på kabelen, og 1081i på dashboardet til 360'en. Bildet blir da meget bra, men hva er forskjellen på denne tilkoblingen/innstillingen ifht. HDTV ? Hvis jeg har "switchen" på kabelen til normal TV, blir bildet mye dårligere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det blir så stor forskjell på en TV som ikke er HD-ready !!

5826674[/snapback]

Tror ikke det er noe i veien med TV'n din.

Dersom du har høy nok native resolution (se i manualen til TV'n), så skal i teorien TV'n være i stand til å vise bildet i den oppløsningen.

Selv har jeg ikke 360, og har ikke anelse om hva den switchen på kabelen gjør, men regner med at den omskalerer bildet til til lavere oppløsning, til eldre TV'er.

Så dersom både TV'n din er i stand til å vise bilder i 1080i, og du har stilt inn dette på både 360 og TV, så skal det være dette som kommer på skjermen, tror jeg.

HD-Ready merket er bare noe en elektro-kjede oppfant for å selge mere TV'er.

Det som kan bli problemer i fremtiden for din TV, er dersom du ikke har HDMI inngang på TV'n vil kanskje HDCP DRM'en, automatisk nedskalere til lavere oppløsning ved overgangskabel'en, men så langt har Sony, Fox, Disney avkreftet at de vil benytte seg av dette på sine utgivelser, vet egentlig ingenting om hva som kommer til å skje på spillfronten, men regner ikke med at de kommer til å være like streng på dette området som filmindustrien kommer til å være.

Tror ihvertfall det er slik det skal være, hvis 360 oppfører seg noenlunde likt som annen hardware, og jeg har skjønt alt riktig.

Endret av KongRudi
Skrevet

5826674[/snapback]

Tror ikke det er noe i veien med TV'n din.

Dersom du har høy nok native resolution (se i manualen til TV'n), så skal i teorien TV'n være i stand til å vise bildet i den oppløsningen.

Selv har jeg ikke 360, og har ikke anelse om hva den switchen på kabelen gjør, men regner med at den omskalerer bildet til til lavere oppløsning, til eldre TV'er.

Så dersom både TV'n din er i stand til å vise bilder i 1080i, og du har stilt inn dette på både 360 og TV, så skal det være dette som kommer på skjermen, tror jeg.

HD-Ready merket er bare noe en elektro-kjede oppfant for å selge mere TV'er.

Det som kan bli problemer i fremtiden for din TV, er dersom du ikke har HDMI inngang på TV'n vil kanskje HDCP DRM'en, automatisk nedskalere til lavere oppløsning ved overgangskabel'en, men så langt har Sony, Fox, Disney avkreftet at de vil benytte seg av dette på sine utgivelser, vet egentlig ingenting om hva som kommer til å skje på spillfronten, men regner ikke med at de kommer til å være like streng på dette området som filmindustrien kommer til å være.

Tror ihvertfall det er slik det skal være, hvis 360 oppfører seg noenlunde likt som annen hardware, og jeg har skjønt alt riktig.

5839899[/snapback]

Nei, TV'en er nok helt i orden, men jeg ble bare positivt overrasket når jeg fant ut at jeg kunne vise 1080i, leste vel ikke spec på Tv godt nok før jeg kjøpte !

Er klar over at jeg ikke kan vise HDTV, da TV'en ikke har HDMI , men innen HDTV og høyoppløst DVD er vanlig så tror jeg det er på tide å bytte TV uansett :dribble:

Skrevet

gjennom komponent kablene(viss du bruker de) så vil du kunne vise hd-tv... HD eller high definisjon, som det heter, er oppløsninger høyere enn 720p. Tven din er ikke hd-ready siden den mangler DVI og\eller HDMI, og kanskje litt til. Altså oppløsninger høyere enn 720p er HDTV og dvs. at xbox 360 viser hdtv signaler og derfor er det en switch bak på kabelen mellom hdtv og vanlig tv.

Du har en HDTV som ikke er HD-ready.

Skrevet (endret)
hanstefan har 100% rett, HD Ready merket har 0 betydning for hvorvidt en TV kan vise et 720p/1080i bilde.

5834561[/snapback]

Det er et utsagn som kan misforstås, hvis TV-en er merket HD Ready er du garantert å kunne motta 720p og 1080i 50/60 Hz via komponent og DVI/HDMI. Du vil også kunne utnytte et 720p-signal fullt ut hvis du har en LCD-skjerm eller en plasma på 50"+. Plasmaskjermer mindre enn dette vil ha en noe lavere oppløsning.

5843472[/snapback]

Jeg regner med at han har en PA30/PA50 eller en annen lavoppløst plasma, det er på ingen måte en HDTV. Det er helt vanlig at lavoppløste apparater kan motta 720p og 1080i-signaler via komponent og/eller DVI/HDMI, men å kalle et 480p-apparat en HDTV er en overdrivelse.

Til trådstarter, og hvorfor bildet blir bedre med 1080i: Jeg kjenner ikke til Xbox 360, har du mulighet til å velge 480p som output? Dette vil trolig gi et bra resultat, da det er et progressivt signal med en oppløsning tilnærmet den du finner på TV-en. Når du switcher kabelen over til vanlig TV, er det fortsatt et komponentsignal du bruker, eller er det kompositt/s-video?

Endret av Rikky
Skrevet

Prøv å se om du finner TV'n din på Panasonic sine hjemmesider, så klikker du på technical specifications. :)

Sannsynligvis vil TV'n din være merket med TH-37PX50U, eller noe slikt.

Da kan du sannsynlig lese om hvilke komponentkabler du trenger for å få best mulig oppløsning, og hvilke oppløsninger den støtter.

Skrevet
hanstefan har 100% rett, HD Ready merket har 0 betydning for hvorvidt en TV kan vise et 720p/1080i bilde.

5834561[/snapback]

Det er et utsagn som kan misforstås, hvis TV-en er merket HD Ready er du garantert å kunne motta 720p og 1080i 50/60 Hz via komponent og DVI/HDMI. Du vil også kunne utnytte et 720p-signal fullt ut hvis du har en LCD-skjerm eller en plasma på 50"+. Plasmaskjermer mindre enn dette vil ha en noe lavere oppløsning.

5843472[/snapback]

Jeg regner med at han har en PA30/PA50 eller en annen lavoppløst plasma, det er på ingen måte en HDTV. Det er helt vanlig at lavoppløste apparater kan motta 720p og 1080i-signaler via komponent og/eller DVI/HDMI, men å kalle et 480p-apparat en HDTV er en overdrivelse.

Til trådstarter, og hvorfor bildet blir bedre med 1080i: Jeg kjenner ikke til Xbox 360, har du mulighet til å velge 480p som output? Dette vil trolig gi et bra resultat, da det er et progressivt signal med en oppløsning tilnærmet den du finner på TV-en. Når du switcher kabelen over til vanlig TV, er det fortsatt et komponentsignal du bruker, eller er det kompositt/s-video?

5843512[/snapback]

Modellen er en TH37-PA30 ,og den er jo lavoppløst. Via 360'en kan jeg velge enten 480p eller 1080i, men ikke 720p, som jo er HD-oppløsning. Har fått oppklart litt her nå, er jo klar over at det ikke er HDTV jeg viser, men velger jeg 480p blir bildet veldig mye mere kornete og uklart enn om jeg velger 1080i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...