Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Felles ADSL - adskilte nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har flyttet ned i en kjeller, og han jeg leier hos har adsl, men telenor router, som går til et D-Link trådløst aksesspunkt. Jeg kan få koble meg på, men han vil at det skal skje via et eget nettverk, og et eget aksesspunkt. Hvordan kan jeg sette opp en slik kobling?

 

Se tegning under for skisse.. Jeg lurer på hvordan jeg kan koble meg opp med eget adskilt aksesspunkt og pc altså...

 

Setter veldig pris på svar.. Begynner å bli despo etter 2mnd uten nett..

Nettverk.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg villet plassere en switch etter Telenor routeren hvor de to aksesspunktene blir koblet inn . Dermed setter man opp de to boksene med forekjellige passord på kryptering og får ett kvasi adskilt nett eller nettforbindelse om man vil .

5824652[/snapback]

 

 

Er det ikke mulig å gjøre dette uten noen ekstra komponenter? Er det ikke mulig å seriekoble routere/aksesspunkt som illustrert i vedlegget?

Lenke til kommentar
Desverre så er det ikke mulig da de to komponentene som de aksesspunktene er skal ha forskjellige IPadresser fra routeren samtidig som at de skal dele adresser ut til de forskjellige datamaskiner på nettverket .

5826533[/snapback]

 

 

Takk for svar! Setter veldig pris på at du gidder å bruke av tia di for å hjelpe meg med dette..

 

Kan jeg spørre hvilken fart jeg bør ha på switch'en for at internetthastigheten ikke skal reduseres? Tror det er ca. 1000 kbps inn.. Ellers er vel den ene routeren på 54kbps.

 

Jeg må da kjøpe et nytt aksesspunkt og swich. Noen gode forslag på merke/modell her mottas og med takk:)

Lenke til kommentar

Slik du tegnet det på skissen får dere ikke adskilte nettverk. Selv om du kobler deg på "ditt" AP og han kobler seg på switchen (eventuelt sitt AP) vil dere alikevell være på samme IP-range og fysisk nett.

 

Den beste løsningen for å to fysisk adskilte nettverk er å sette opp to VLAN. Da er det ikke mulighet for å få trafikk mellom din maskin og hannes (så lenge det ikke åpnes for routing mellom disse VLAN'ene da) For å gjøre det må du ha en switch som støtter VLAN.

Lenke til kommentar
De trenger ikke være fysisk adskilt.. Så det er helt greit som det er.. Men tar gjerne mot tips på hvilket utstyr jeg bør kjøpe..

5830875[/snapback]

 

Altså, når jeg sier fysisk adskilt mener jeg ikke at dere har hver sin switch, men man bestemmer f.eks at port 1 på switchen tilhører VLAN1 og port 2 tilhører VLAN2. Da har dere begge tilgang til internett, men det er ikke mulighet til å få noe trafikk mellom din og huseier sin maskin. Jeg mener å ha fått en mail om en billig alt-i-et router som støttet VLAN. Skal se om jeg finner ut hva den het.

Lenke til kommentar

Jeg tror det beste er å bruke en switch og heller passe på at de pc`r som kobles til på ditt "nett" ikke er i samme arbeidsgruppe som eieren .

 

Da er det ihvertfall litt mere sannsynlig at han ikke merker at dere igrunn er koblet sammen om han browser windowsnettverk og finner maskina di for å si det slik selv om han ikke har fysisk tilgang .

 

En annan router koblet til den Telenor routeren gjør bare at det er mere konfigurering for å få ting til å kjøre og for eieren av huset her vil en switch mellom hans punkt og routeren ikke merkes ved bruk av en billig switch .

 

Hvilket aksesspunkt du skal kjøpe er faktisk ikke så viktig (og ikke vil jeg nevne noen merke heller men jeg er rimelig sikker på at det snart kommer noen å nevner ett men ikke det andre merket LOL ) .

Lenke til kommentar
Jeg tror det beste er å bruke en switch og heller passe på at de pc`r som kobles til på ditt "nett" ikke er i samme arbeidsgruppe som eieren .

 

Da er det ihvertfall litt mere sannsynlig at han ikke merker at dere igrunn er koblet sammen om han browser windowsnettverk og finner maskina di for å si det slik selv om han ikke har fysisk tilgang .

 

En annan router koblet til den Telenor routeren gjør bare at det er mere konfigurering for å få ting til å kjøre og for eieren av huset her vil en switch mellom hans punkt og routeren ikke merkes ved bruk av en billig switch .

 

Hvilket aksesspunkt du skal kjøpe er faktisk ikke så viktig (og ikke vil jeg nevne noen merke heller men jeg er rimelig sikker på at det snart kommer noen å nevner ett men ikke det andre merket  LOL ) .

5831097[/snapback]

 

 

Men ved å bruke en switch med to routere, får man ikke da to IP adresser ut? Switchen har vel ikke denne egenskapen at den gir en ip-adresse ut på internett, mens den deler ut forskjellige ip-adresser til aksesspunktene?

 

I så fall må man vel betale for to ip-adresser?

Lenke til kommentar

Telenor leverer 1 ip-addresse.

 

Hvis huseieren din har et nyere speedtouch modem,

så er det allerede der innebygget en nat-router.

 

Jeg tar nå utgangspunkt i at han har et speedtouch modem/router.

Da vil dere begge tjene mest på at de resterende accesspunktene

blir satt opp som rene access points og ikke som nat-routere.

 

Dette rett og slett fordi det er unødvendig og kronglete å sette opp

NAT over flere ledd. (Ja dette er mulig, selv om noen andre her på tråden

mente det ikke var det)

Lenke til kommentar

Ehh har jeg misforstått dette emnet helt ?

 

Det var altså snakk om at eieren av huset hadde Telenor router med ett DLink aksesspunkt var det ikke ? .

 

Du skulle koble til ditt eget aksesspunkt etter dette men siden dette ikke er teknisk mulig så foreslår jeg å sette inn en switch etter Telenor routeren som vil være den boksen som deler ut ipadresser til alle enheter og da snakker jeg om aksesspunkt og pc`r .

 

Er det slik å forstå at eieren av husværet allerede har en router koblet til etter sitt modem og ikke ett aksesspunkt ? Og planen din var ikke å kjøpe ett aksesspunkt men enda en router som da vil si at det vil befinne seg 3 routere i opsettet ?

 

Nå vil det fungere selv om huseier har en trådløs router med switch løsningen og du kjøper aksesspunkt siden det vil være Telenor routeren som deler ut adresser til ditt punkt og dermed også pc`r .

 

Litt bedre forklaring hadde ihvertfall ikke skapt problemer med å finne løsninger slik tråden går nå . Vi venter spent på hvordan dette ender .

Lenke til kommentar

Draytek Vigor 2900 kan fikse dette. Med den ruteren kan dere koble dere på hver dere nettverksport og sette disse på hvert sitt VLAN. Dere kan også sette opp maks. opp/ned hastighet på hver port.

Om noen av dere ønsker trådløst er det bare å koble et accesspunkt på denne porten.

 

Les mer her : http://www.draytek.no/produkter_vigor2900.htm

 

eller her http://www.draytek.co.uk/products/vigor2900.html

 

Mvh. Tor

Lenke til kommentar
Ehh har jeg misforstått dette emnet helt ?

 

Det var altså snakk om at eieren av huset hadde Telenor router med ett DLink aksesspunkt var det ikke ? .

 

Du skulle koble til ditt eget aksesspunkt etter dette men siden dette ikke er teknisk mulig så foreslår jeg å sette inn en switch etter Telenor routeren som vil være den boksen som deler ut ipadresser til alle enheter og da snakker jeg om aksesspunkt og pc`r .

 

Er det slik å forstå at eieren av husværet allerede har en router koblet til etter sitt modem og ikke ett aksesspunkt ? Og planen din var ikke å kjøpe ett aksesspunkt men enda en router som da vil si at det vil befinne seg 3 routere i opsettet ?

 

Nå vil det fungere selv om huseier har en trådløs router med switch løsningen og du kjøper aksesspunkt siden det vil være Telenor routeren som deler ut adresser til ditt punkt og dermed også pc`r .

 

Litt bedre forklaring hadde ihvertfall ikke skapt problemer med å finne løsninger slik tråden går nå . Vi venter spent på hvordan dette ender .

5833976[/snapback]

 

 

Jeg har fått svar på det jeg trenger hvertfall:) Switch og nytt aksesspunkt.. Det er det jeg trenger, og det jeg kommer til å kjøpe..

 

Huseier har et trådløst aksesspunkt, men lurer på om dette også har en innbygd router.. D-Link 524 eller noe sånt var det vel den het.. Husker ikke helt... Men tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...