Gå til innhold

[LØST] Seriemodus med blitz på Nikon D70s?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et Nikon D70s med 18-70mm kit. Er en ting jeg ikke skjønner helt...

 

For å ta et eksempel:

Jeg har satt kameraet i Auto-modus. Så velger jeg seriemodus for at jeg skal kunne ta serie-bilder. Trykker så ned utløseren halvveis for å fokusere, og trykker den helt ned. Men kameraet tar ikke flere bilder, det tar kun et bilde med blitz og stopper etter det. Har holdt utløseren nede i flere sekunder etterpå uten at det skjer noe.

 

Er det noe annet jeg må gjøre for at kameraet skal kunne ta serie-bilder?

 

Jeg finner ikke noe svar på dette i brukermanualen eller på Nikon Digitutor.

 

edit: endret tittel

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blitz må lades, og det tar tid. Jeg har Nikon D50, og hos meg fungerer seriefoto dårlig med blitz. Skrur du av blitzen, så fungerer seriefoto glimrende. Forsøk for eksempel å sette på sportsprogrammet på programhjulet, så får du kontinuerlig senterfokus, og jeg mener blitzen skrus av, ellers gjør du det manuelt. Så kan du kjøre seriefoto av hjertens lyst. For optimal hastighet bør du nok også bruke fokuslåsen, slik at autofokusen ikke jobber mellom hvert bilde.

For at dette skal fungere må du selvsagt ha godt nok lys på motivet til at eksponeringen fungerer uten blitz.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Men jeg mener da at Canon EOS350D klarer dette uten problemer. Drev selv og lekte meg med et slikt, og tok da serie med blitz med 2-3 bilder pr. sekund.

 

Nikon D70s tar også flere bilder med blitz raskt etter hverandre (2-3 pr. sekund), men da må man trykke utløseren den siste halvdelen for hvert bilde. Så jeg tror ikke det har noe med å gjøre at blitzen må lade seg...

Lenke til kommentar

Er nybegynner på dette selv, men det du sier om at man kan ta bilder ganske raskt ved å faktisk bruker utløserfingeren for hver eksponering mener jeg stemmer. Men det trenger man ikke sette kameraet i seriemodus for å få til.

 

Rettelse: Ser at testen her på akam.no av D70s tilsier at seriefoto med blitz er fullt mulig, så da vet jeg ikke hva som evt. er galt... :(

 

Ref: http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_...ameraer/17915/7

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Trykk in knappen til venstre for å sette på seriebildefunksjon, videre må du vri på det ene kontrollerhjulet for å sette kameraet i seriemodus. Symbolet for serie er tre firkanter oppåverandre.

 

Knappen til høyre låser fokus og eksponering slik at dette blir likt på alle bildene, dvs at den ikke måler lys og fokus på nytt etter hvert bildet.

post-48887-1143537133_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Trykk in knappen til venstre for å sette på seriebildefunksjon, videre må du vri på det ene kontrollerhjulet for å sette kameraet i seriemodus. Symbolet for serie er tre firkanter oppåverandre.

 

Knappen til høyre låser fokus og eksponering slik at dette blir likt på alle bildene, dvs at den ikke måler lys og fokus på nytt etter hvert bildet.

5824489[/snapback]

 

Så jeg må klikke på knappen til høyre for at den skal ta serie-bilder? Eller må jeg holde den inne?

Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen erfaring med D50, siden jeg har et D70s. ;)

 

Har ikke stilt så mye på kameraet jeg, har kun gjort som engekri sa her:

 

"Trykk in knappen til venstre for å sette på seriebildefunksjon, videre må du vri på det ene kontrollerhjulet for å sette kameraet i seriemodus. Symbolet for serie er tre firkanter oppåverandre."

 

Skal prøve det som engekri sa, med af-l/ae-l knappen når jeg kommer hjem.

 

Det som er litt dumt er at det ikke står noe om dette i brukermanualen. Der står det kun at du skal sette kameraet i serie-modus.

Lenke til kommentar
For å gjøre meg helt klar, du må trykke inn den knappen og holde inne mens du vrir på hjulet. Les i manualen, D70 manualen er go og utfyllende om det meste.

5824624[/snapback]

 

Jeg skjønner at du må holde knappen til venstre (som du sier) inne samtidig mens du vrir på hjulet for å velge seriemodus. Jeg har fått valgt seriemodus.

 

Du skriver også: "Knappen til høyre låser fokus og eksponering slik at dette blir likt på alle bildene, dvs at den ikke måler lys og fokus på nytt etter hvert bildet."

 

Må denne knappen også holdes inne mens man vrir på hjulet? Eller skal den kun trykkes en gang, eller holdes inne mens man tar bilder?

Lenke til kommentar
Du skriver også: "Knappen til høyre låser fokus og eksponering slik at dette blir likt på alle bildene, dvs at den ikke måler lys og fokus på nytt etter hvert bildet."

Må denne knappen også holdes inne mens man vrir på hjulet? Eller skal den kun trykkes en gang, eller holdes inne mens man tar bilder?

Den skal holdes inne mens man tar bilder.

 

Har selv D70, og seriefunksjonen fungerer ikke skikkelig med blitz.

Det er få blitzer som klarer å lade seg opp på under et tredjedels sekund.

Lenke til kommentar
Jeg følger også det som er sagt tidligere i tråden, men jeg får fortsatt ikke tatt seriebilder med blitz.

 

Her er et bilde av displayet på kameraet mitt slik det er når jeg prøver å ta seriebilder:

5826389[/snapback]

På side 100 i min manual (for D70) står det følgende:

 

"If the built-in Speedlight is used in continuous shooting mode, only one photograph will be taken each time the shutter-release button is pressed."

 

Regner med at det er likt for D70s, så her har du vel svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...