Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Starte sin egen ISP.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


WLAN skrev (2002-09-25 23:30):


Går det an å starte en ISP, ved at man benytter et trådløst kabelmodem, WLAN frequency band 2300-2458 22 Mbps radiobasert, en desktop maskin og et ISP program, uten at man trenger å være tilknyttet et eksternt ISP nett?


HEHE, har du tenkt å starte opp som ISP med en PC? du må være tilkoblet nettet da, hvordan vil du gjøre det? De fleste ISPer har en kraftig backbone som er tilkoblet på ett eller annet vis Uninett i Oslo, tror jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


Borf skrev (2002-09-25 23:49):

ja.

viss du starten ein isp så kan du få koble deg til nix i oslo som er det største internet bak beine i norge. så kan du grave ein fiberkabel frå dei og fram til der du skal ha den isp`en.


 

Nix var det det het ja...

 

Det vil jo bli inni gamperæva dyrt da, båndbredde leie av NIX, fiberkabler, graving, byråkrati, tillatelser etcetcetc...

 

Men lykke til, det trenger du! :razz:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


Jimmy Pop skrev (2002-12-12 02:19):

Hører rykter om at vår kjære venn Telenor skal lage sin egen "NIX", og deretter fjerne linjene (som de eier, seff) fra den originale..


På god vei mot monopol, eller??
:lol:


 

Er ikke noe å le av! Telenor skal, så vidt jeg har forstått, bryte med NIX, starte sitt eget knutepunkt og la ca 10 andre ISP'er knytte seg opp mot de. Når telenor lar NIX og alle som er knyttet opp mot NIX i stikken på den måten (telenor har de fleste internett-brukerene i landet, og drifter masser av tjenester/websider på sine servere), så er det noe som er gærnt. Jeg fatter ikke hvordan telenor kunne bli privatisert og fremdeles få beholde kobberet. greit nok at det er ett annet firma i telenor som eier kobberet, men alikavel ! :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 08:22, skrev olsen:

Jeg fatter ikke hvordan telenor kunne bli privatisert og fremdeles få beholde kobberet. greit nok at det er ett annet firma i telenor som eier kobberet, men alikavel !


Ja, det er helt sykt. Det fantes vel flere ISP-er når Telenor ble privatisert, så jeg skjønner ikke at de skulle få de. Fikk de de gratis også? De skulle nesten vært offentlige.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 08:22, skrev olsen:


Er ikke noe å le av! Telenor skal, så vidt jeg har forstått, bryte med NIX, starte sitt eget knutepunkt og la ca 10 andre ISP'er knytte seg opp mot de. Når telenor lar NIX og alle som er knyttet opp mot NIX i stikken på den måten (telenor har de fleste internett-brukerene i landet, og drifter masser av tjenester/websider på sine servere), så er det noe som er gærnt. Jeg fatter ikke hvordan telenor kunne bli privatisert og fremdeles få beholde kobberet. greit nok at det er ett annet firma i telenor som eier kobberet, men alikavel !


 

Tja, det er jo slik man gjør det i andre land og der fungerer det jo greit, og hva har kobber med dette og gjøre?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 09:22, skrev Jattajatta:

Hvor har dere det at Telenor skal bryte med nix fra?

Trodde jeg fulgte med på hva som skjer men noe har vist gått meg hus forbi her ja.


 

ITavisen, Digi.no m.f har da skrevet om dette, TN har svjv ikke annet enn vurdert andre løsninger enn NIX for og få større inntjening.

Lenke til kommentar

Quote:


agvg skrev (2002-12-12 08:47):


Tja, det er jo slik man gjør det i andre land og der fungerer det jo greit, og hva har kobber med dette og gjøre?


 

Men der er det ikke ett offentlig foretak/firma som blir privatisert og går ut i markedet som eier av så og si all infrastruktur i landet.

 

Og hvor flott det fungerer er en helt annen sak... Personlig så mener jeg at staten skulle ha driftet en slik backbone sak. Kan dra sammenligninger mot gardemoen. knutepunktet mot verden.

Lenke til kommentar

Quote:


agvg skrev (2002-12-12 08:47):


...og hva har kobber med dette og gjøre?


Fordi staten (dvs. vi) har betalt for alle linjene rundt i Norge, og nå når Telenor har blitt privatisert, har regjerningen GITT BORT linjene VÅRE til et selskap som kun tenker MONOPOL!

 

Det der var linjene våre, men nå har Telenor fått de. Gratis. Ikke NextGenTel. Ikke Sønnico. Ikke FirstMile, men vår alles kjære venn; Telenor.

 

DET har kobber med dette og gjøre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 13:16, skrev olsen:


Og hvor flott det fungerer er en helt annen sak... Personlig så mener jeg at staten skulle ha driftet en slik backbone sak. Kan dra sammenligninger mot gardemoen. knutepunktet mot verden.


 

Hehe, du tror kanskje at gardermoen blir drevet etter noprofit-metoden? Da tar du skammelig feil, luftfartsverket skviser ut alt hva de kan og litt til.

NIX er vel driftet av staten men det er frivillig og knytte seg til. Og Telenor som ISP er da i en rimelig utsatt posisjon, de kan ikke beskyldes for og være monipolister på internett-tilgang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 13:23, skrev Jimmy Pop:


Det der var linjene våre, men nå har Telenor fått de. Gratis. Ikke NextGenTel. Ikke Sønnico. Ikke FirstMile, men vår alles kjære venn; Telenor.


DET har kobber med dette og gjøre.



 

Tja, dette med NIX har fint lite og gjøre med kobber, at TN på samme måte som Telia og f.eks BT i UK sitter på kablingen er et resultat av manglende politisk gangsyn. Eller det kan jo være bevisst i og med staten eier TN og TN uten kabler ville være langt mindre verd.

Staten er en ganske grådig kapitalist så jeg tviler på at de hadde gitt ved dørene hvis kablene fortsatt hadde tilhørt Televerket.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 23:30, skrev WLAN:


Går det an å starte en ISP, ved at man benytter et trådløst kabelmodem, WLAN frequency band 2300-2458 22 Mbps radiobasert, en desktop maskin og et ISP program, uten at man trenger å være tilknyttet et eksternt ISP nett?


 

jeg skulle likt å vite hva et "ISP program" er. Generelt, hvis du ikke har peiling på hvordan man starter opp en ISP, så ikke prøv.

Lenke til kommentar

Telenor har ikke sagt de skal bryte med NIX, men istedet for å hele tiden kjøre på mer og mer båndbredde mot dem ønsker de å ha private linker mot andre ISP'er.

 

Grunnen er god nok den: Enkelte som kobler seg til NIX gjør det for å ha en billig og kjapp internet connection. Sjekk på web siden dems på hvem som er oppkoblet så kan en se firmaer som er direkte koblet inn og disse har en stor forskjell på ut/inn trafikk.

 

Telenor synes ikke dette er rettferdig og ønsker å bruke sin kapitalistiske og "privatdrevet" rett til å utnytte at de har en stor markedsandel ved å koble seg opp direkte til andre ISP'er som har jevn ut/inn datamengde.

 

Fordelen: Vi får faktisk internet i norge, istedet for å kunne ta ut NIX og alt er nede (greit nok har nix lokalisert seg på 2 fysiske steder nå). Slik er det i de fleste andre land og der fungerer det bra.

 

Ulemper: Telenor kan bruke markedsmakten sin til å bli enda større. Her er det vi forbrukere som bestemmer dog; støtt opp runde de andre og hjelp å skape ett konkuransedrivende marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...