Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL Modem, Annex å sånn


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et adsl modem/router. Kom over Linksys Wag54GX2 Kan kvitte meg med 3Com aksesspunktet i samme slengen. Men så jo at det er to utgaver av den. Sender så en mail til Linksys support.

Heisan.

 

Jeg har noen spørsmål om WAG54GX2. På diverse nettbutikker har jeg sett at det er 2 forskjellige varenummer. WAG54GX2-EU og WAG54GX2-E1.

Er det forskjel på de? Hvilken er aktuell for meg som har Nexstgentel som ISP?

 

Etter det jeg har forstått er det greit å bytte ut Thompson 546i med WAG54GX2?

 

From (Asgeir Andersen) 03/09/2006 05:14 AM

heisann

 

Du skal bruke WAG54GX2-EU

Ja du kan godt bytte ut din thompson med en wag54gx2, men du må selv vite hvilke instillinger du skal bruke til ngt, eller evetuellt høre med ngt.

Leser jo litt på diverse forum og finner ut at det er noe som heter Annex A og Annex B. Ny mail til Linksys support som er slik.

WAG54GX2?

 

De aller fleste nettbutikker har "E1" og ikke "EU" Lurer på hva som skiller disse modellene?

 

From (Asgeir Andersen) 03/24/2006 04:55 AM

hei

forskjellen på de 2 er: EU = annex A og E1= annex B. så det kommer an på hva du skal bruke. det mest vanlige i norge er annexB.

så kort forklart bruker du adsl over adsl så skal du ha annexB, har du analog linje skal du ha annexA

 

ja du kan bytte ut din thompson.

 

Med vennlig hilsen

 

Asgeir

Linksys teknisk support

 

I mail #1 Sier han at jeg skal bruke EU utgaven, som er Annex A.

I mail #2 Sier han at Annex B er mest brukt her i landet.

 

Kan noen hjelpe meg på rett vei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Annex B brukes i Norge.  Nextgentel bruker i tillegg G-dmt.

NGT låner forøvrig ut routermodem til kundene.

5807305[/snapback]

Vet de låner modem/router, hadde netopia før og nå en Thompson 546i. Men er ikke helt fornøyd med den.

Hvis routermodemet jeg velger støtter annex b og G-dmt, er jeg da oppe å går?

Endret av Yazfat
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor linksys selger eu modemene i norge, kjøpte selv linksys eu modem etter at jeg ble fortalt fra netshoppen at dette kunne brukes i norge, noe som tydeligvis ikke er tilfelle, fikk absolutt ikke noe form for signal inn, og fikk vite i etterkant at det ikke er så rart når det er annex a.

 

så såvidt jeg vet i hvertfall MÅ du ha annex b for at det i hele tatt skal fungere, hvis du ikke har en helt spesiell linje.

 

linksys har i hvertfall så du kan gå inn i forandre signal typen manuelt, til g.dmt eller hva slags signal din leverandør bruker, så dette skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Det siste du bør sjekke er om du bruker PPPoE eller PPPoA og om Linksysen støtter det.

5807658[/snapback]

PPPoA går det på her ser jeg. Og Linksys`n skal støtte PPPoA og PPPoE. Er iferd med å finne fram VISA kortet for å bestille. :)

Linksys saken støtter Annex B, G.Dmt og PPPoA/E. Da har jeg vel gardert meg? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt info fra en telekommunikasjonsmontør :p :

 

Annex a er designet til å kjøres på kun analoge linjer, mens Annex B også går på ISDN-linjer.... I norge kjøres Annex-b siden vi har ISDN.

 

Annex A er designet for kun å brukes på analoglinjer som bruker et begrenset frekvensspekter.

Annex B er designet for å i tillegg til å brukes på analoglinjer, også å kunne brukes på ISDN, som bruker noe mer av frekvensspekteret.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har du kjøpt/fått !? Har du ADSL eller ADSL2+ gra NGT !?

 

Vurderer å kjøpe denne selv.. :o)

5868013[/snapback]

Jada, jeg har fått den i hus. Den er testet, og det gikk greit å sette den opp. Har koblet den fra igjen pga at overgang fra adsl til adsl2+ skal skje til fredag. Regnet med at det var greit at NGT sitt Thompson modem står på linja når oppgradering til adsl2+ skjer.

Så jeg har ingen erfaringer å dele med meg enda, annet at den virket som den skulle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...