Gå til innhold

Test av Xbox 360-kontroll i WinXP & Vista


Anbefalte innlegg

Oppdatert konklusjon med Windows Vista etter over to års bruk:

(Den opprinnelige testen, som ble skrevet rett etter jeg kjøpte kontrollen, følger under)

 

Ikke kjøp! Jeg ble overrasket da jeg leste et innlegg av tmyrdal som mente den fungerte perfekt i Vista. Det var på daværende tidspunkt likevel ikke nok for at jeg skulle gå over til Windows vista. Men jeg har nå nettopp testet i Windows Vista, som jeg har ventet i lengste laget med å konvertere til. Og kontrolleren fungerer akkurat like dårlig der. Ingen dødsone i det hele tatt, med mindre spillet du spiller har det innebygget i menyen sin. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for Microsoft å lage noe skikkelig oppdaterte drivere. Det eneste de har kommet med på over to år, er et program på 17 MB som du kan laste ned, som gjør at når du trykker på guide-knappen kommer det opp et vindu som viser eventuell batteristatus hvis du har den trådløse versjonen. Jeg er dypt skuffet. Men jeg har kjøpt meg en Xbox 360 nå, så jeg kommer ikke til å spille med kontrollen på PC lenger uansett.

 

Konklusjon: Fremdeles ikke kjøp.

 

 

Hva jeg syntes etter ett års bruk:

 

Jeg kan vel egentlig, etter lang tids bruk, ikke anbefale denne kontrollen til PC. Det er hele tiden trøbbel med drivere, spill som ikke støtter kontrollen skikkelig osv. og man blir nødt til å tulle og stille inn mye med uoffisielle drivere, siden Microsoft tydeligvis har bestemt seg for å gi blaffen i folk som ønsker å bruke denne kontrollen til PC. På over ett år har de fremdeles ikke kommet med nye drivere eller software til kontrollen. Rett ut av pakningen presterer de å levere en kontroll som ikke har dødsone på de analoge stikkene og hvor "triggerne" bak er kombinert til én akse som bl.a. gjør det umulig å bremse og gi gass samtidig i bilspill eller andre spill du vil bruke begge "triggerne" samtidig. Tredjepartsdrivere fikser en del av problemene men f.eks. ristefunksjonen (rumble) har jeg aldri fått til å fungere tilfredsstillende, så jeg har alltid hatt den avslått via innstillingene til tredjepartsdriveren.

 

Positivt er at den visstnok bruker den nye standarden XInput. Men jeg, sammen med de fleste gamere, gir blaffen i hva slags standard for input/output kontrollen bruker så lenge den fungerer og det går an å stille inn ting på den medfølgende softwaren (i dette tilfellet ingenting).

 

Nei, kjøp heller en annen kontroll. Helst fra en annen produsent som bryr seg om kundene sine. Og les for all del test av kontrollen før du kjøper.

 

I den opprinnelige konklusjonen anbefalte jeg at folk med lite peiling på data ikke kjøpte denne. Nå anbefaler jeg at ingen kjøper den.

 

Konklusjon: Ikke kjøp.

 

 

 

Nedenfor følger den opprinnelige testen min:

 

Som de fleste nok har fått med seg, har Microsoft for en god stund siden kommet ut med sin nye spillkonsoll, nemlig Xbox 360. Det interessante med det, for en PC-bruker, er håndkontrollen. Tilkoblingen baserer seg nemlig på USB-grensesnittet, som medfører at den kan kobles rett til en PC. Microsoft har på sin side oppmuntret til dette, spesielt ved å lage en egen versjon av kontrollen hvor det medfølger en CD-plate med drivere for Windows. Da denne CD-platen er det eneste som skiller den fra den vanlige Xbox 360-kontrollen, sier det seg selv at man ikke trenger den spesielle versjonen for Windows. Driveren finnes nemlig også til nedlasting fra Microsoft sine sider på internett. I følge Microsoft skal denne kontrollen sette ny standard for hvordan kontroller skal se ut og fungere på PC-er i framtiden. Den bruker også en ny type force feedback som kalles XInput, i stedet for å få force-signalene gjennom DirectX. Nedenfor følger mine inntrykk og erfaringer etter å ha hatt en slik kontroll en god stund:

 

Design/ergonomi

Kontrollen har et nøytralt og avrundet design. Ikke for fancy, men ikke for kjedelig heller. Hvitt er en uvanlig farge på en PC-kontroll, men etter en stund blir man vant med det. Kontrollen har to analoge tommelstikker som kan trykkes ned, 8 digitale knapper hvorav 2 befinner seg på framsiden for pekefingrene, to analoge avtrekkere på framsiden under de analoge pekefingerknappene samt en digital 8-veis retningsbryter. Den har i tillegg en Xbox-knapp i midten, med 4 grønne LED-lys rundt som lyser for å indikere hvilket nummer den er. Har du kun én kontroll vil lyset oppe til venstre lyse. Xbox-knappen kan kun brukes om man kobler kontrollen til en Xbox, noe jeg synes er for dårlig - det burde gått an å benytte også den knappen til noe fornuftig i spill.

 

Kontrollen ligger meget godt i hendene mine, som jeg vil karakterisere som et par "normal" størrelse hender. Med ett grep kan man rekke alle knappene enten med tomlene eller peke-/langfingrer. Kontrollen er lett, men ikke for lett. Den gir dessuten god støtte for håndflaten som griper om håndtakene som går ned på hver side av kontrollen. Alt i alt toppkarakter på denne delen.

 

Brukervennlighet/drivere

Ideelt sett burde man kunne koble en USB-kontroll til PC-en og sette i gang med spillingen øyeblikkelig. Som vanlig er det dessverre ikke mulig. Først av alt må man installere drivere, som man enten bruker fra den medfølgende CD-en i Windows-versjonen, eller får automatisk fra Microsoft over internett. Den delen går relativt greit. Men så må man kalibrere kontrollen. Greit nok det også, i og med at man må gjøre det med alle andre kontroller også. Problemet begynner når man faktisk har tenkt å begynne å spille med den. Da viser det seg at Microsoft har gjort en dårlig jobb på driversiden. For det første går det ikke an å stille på dødsonen til tommelstikkene. Det gjør det blant annet umulig å kjøre rett fram i Need For Speed: Most Wanted. Andre spill som krever nøyaktig kontroll mister også mye spillglede når det ikke er mulig å holde synsvinkelen/kjøretøyet/pekeren helt i ro. For det andre er den nye typen force feedback ikke støttet av særlig mange spill. Et av de få som støtter det er det nyeste Prince Of Persia-spillet. Men f.eks. i NFS:MW og de fleste andre nyere spill får man ingen risting i kontrollen. For det tredje kan man ikke lage egne profiler for forskjellige spill, slik man kan på en del andre kontroller. For det fjerde fungerer ikke de analoge avtrekkerknappene på framsiden slik man skulle forvente ut fra kontrollens spesifikasjoner. De skal egentlig være separate akser, men med Microsoft sin driver kobles begge to på samme akse slik at dersom man trykker inn begge to tilsvarer det å ikke trykke dem inn i det hele tatt. Dette er for dårlig fra Microsoft! Det eneste som er bra med driveren, er i praksis at den i det hele tatt virker, som er det minste man kan forvente. Lenger nede beskriver jeg hvordan man kan omgå de fleste problemene ved å bruke en tredjeparts driver.

 

Respons/nøyaktighet

Alle knappene fungerer som forventet, og man kan trykke inn så mange av dem som man vil uten at noe klikker. Ved bruk av tommelstikkene i spill, oppleves de (bortsett fra problemer med ikke-eksisterende dødsone) som omtrent så nøyaktige som det overhodet er mulig å ha på så små stikker. Den korte lengden man naturligvis får på alle kontroller som har tommelstikker, gjør at det i forhold til en joystick blir vanskeligere å peke og holde stikken i en bestemt posisjon. Men det er noe man må være klar over på alle slike joypads. Jeg ville ikke brukt den til noen særlig seriøse flysimulatorer for å si det slik, men det er jo naturligvis mulig om man skulle ønske det.

 

Konklusjon/oppsummering

Kontrollen kostet meg oppmot 300 kroner. I forhold til prisen, er selve maskinvaren på det kvalitets- og funksjonalitetsnivået jeg forventet, og ga en god følelse å holde. Når det gjelder driveren Microsoft har laget for kontrollen, mangler det mye. Driveren har vært ute i en del måneder nå, og jeg og mange andre eiere av kontrollen forventer en ny driver som kan gi fullt utbytte og spillglede en gang i framtiden (forhåpentligvis snart, men man vet jo aldri). Konklusjonen blir faktisk at man ikke bør kjøpe den før Microsoft kommer med nye drivere, med mindre man skal bruke den til Xbox ELLER man ikke er helt nybegynner på data - hvorfor kommer jeg tilbake til i neste del. Men dette er altså ikke godkjent til Microsoft, for mange mangler foreløpig.

 

Tredjeparts drivere/XBCD

Ved hjelp av tredjeparts drivere kan man fikse de verste manglene på kontrollens drivere. Man kan stille inn dødsone, velge å ha de analoge avtrekkerknappene som separate akser og få force feedback i alle spill (ikke bare de som støtter XInput). Man trenger et program som heter XBCD samt en modifisert driver til kontrollen. XBCD er egentlig laget for å bruke en Xbox-kontroll fra den gamle Xbox-en og fungerer derfor ikke 100% sammen med en Xbox 360-kontroll, men det er uansett mye bedre enn med Microsoft sin driver. Ved å følge framgangsmåten fra http://xbcd360guide.50webs.com/guide.html finner man både XBCD og driveren som trengs. Etter å ha stilt inn i XBCD, samt å kalibrert kontrollen i Windows-kalibreringen kan man sette i gang med å spille! Men alt er ikke bare bra. På NFS:MW kan man risikere at force feedback av en eller annen grunn ikke fungerer, men i stedet aktiveres når man styrer med tommelstikken, noe som naturligvis er utrolig plagsomt. Heldigvis kan man lage forskjellige profiler i XBCD (som man må aktivere og velge selv), og man kan der skru styrken på force feedback ned til null. Ikke helt perfekt, men bedre enn Microsoft :)

post-51128-1143219413_thumb.jpg

post-51128-1143219430_thumb.jpg

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

OK, jeg hadde visst skrevet det slik at det ga inntrykk av at man måtte rote rundt på Microsoft sine sider for å få brukt kontrollen, noe man ikke behøver. Det går automatisk om man bare vil bruke Microsofts originale drivere. Endret testen slik at dette framgår.

 

Hva angår den trådløse kontrollen, så kan man så vidt jeg vet ikke bruke den på PC. Og siden testen er om Xbox360-kontroll på Windows XP så står det ingenting om den trådløse.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har lurt litt på å skaffe meg en slik controller til min HTPC som er da koplet på TV i stuen. Burde man ikke heller gå for noe som er mer dedikert for PC slik som Logitech sin Rumblepad? Er det noen som har efaring med dette? Eller ville dere heller anbefalt XBox360 controlleren? Det er jo bra at MS gir dette ut for windows også for det øker sjansene for at spillprodusentene gjør det lettere å bruker slike controllere på spillene slik at man er mindre avhengig av tastatur og mus.

 

Forresten finner jeg ikke noe norsk forhandler av den nye wireless controlleren for Windows. Er dere sikker på at den er sluppet for norsk marked? Det er vel kanskje noe mikkmakk med frekvenser og slikt som gjør at man ikke kan importere den selv?

Endret av johncl
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kan vel egentlig etter lang tids bruk ikke anbefale denne kontrollen til PC. Det er hele tiden trøbbel med drivere, spill som ikke støtter kontrollen skikkelig osv. og man blir nødt til å tulle og stille inn mye med uoffisielle drivere, siden Microsoft tydeligvis har bestemt seg for å gi blaffen i folk som ønsker å bruke denne kontrollen til PC. Rett ut av pakningen presterer de å levere en kontroll som ikke har dødsone på de analoge stikkene og hvor "triggerne" bak er kombinert til én akse som bl.a. gjør det umulig å bremse og gi gass samtidig i bilspill eller andre spill du vil bruke begge "triggerne" samtidig. Tredjepartsdrivere fikser en del av problemene men f.eks. ristefunksjonen (rumble) har jeg aldri fått til å fungere tilfredsstillende, så jeg har alltid hatt den avslått via innstillingene til tredjepartsdriveren.

 

Positivt er at den visstnok bruker den nye standarden XInput. Men jeg, sammen med de fleste gamere, gir blaffen i hva slags standard for input/output kontrollen bruker så lenge den fungerer og det går an å stille inn ting på den medfølgende softwaren (i dette tilfellet ingenting).

 

Nei, kjøp heller en annen kontroll. Helst fra en annen produsent som bryr seg om kundene sine. Og les for all del test av kontrollen før du kjøper.

 

I den originale konklusjonen anbefalte jeg at folk med lite peiling på data ikke kjøpte denne. Nå anbefaler jeg at ingen kjøper den.

 

Konklusjon: Ikke kjøp.

 

Edit: Førsteinnlegget redigert til å inneholde denne informasjonen.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Dette stemer helt sikkert i windows XP. Men i windows vista ruler denne kontrolleren. funker nøyaktig som på konsolen. til å med med hedsettet slik at du kan bruke det igjenom xboxlive i vista også vis spillet har live støtte. Denne kontrolleren er rå bra i de fleste spil du kan bruke kontroller til. det behøver ikke å være microsoft spill en gang.

 

Sier det igen den funker perfekt i windows vista.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Dette stemer helt sikkert i windows XP. Men i windows vista ruler denne kontrolleren. funker nøyaktig som på konsolen. til å med med hedsettet slik at du kan bruke det igjenom xboxlive i vista også vis spillet har live støtte. Denne kontrolleren er rå bra i de fleste spil du kan bruke kontroller til. det behøver ikke å være microsoft spill en gang.

 

Sier det igen den funker perfekt i windows vista.

NEI! Den fungerer akkurat like dårlig i Windows Vista. Hvis ikke spillet du spiller har dødsoneinnstillinger enten ferdig lagt inn eller mulighet for å stille på det via spillets menyer, så får du ingen dødsone i spillet. Dvs. at f.eks. i bilspill så vil ikke bilen kjøre beint fram når du slipper stikka, og i fps-spill vil du ikke stå stille, men synet vil vandre i en retning (som kan være litt forskjellig for hver gang du slipper stikka). Å si at denne kontrollen på noen måte "ruler" vil være en kraftig overdrivelse. Det følger f.eks. ikke med noen form for software utover en helt standard driver (som allerede ligger i Windows-installasjonen).

 

...oooog for ikke å snakke om problemene med force feedback, og at triggerne bak er én akse så man ikke kan bruke dem samtidig - det hadde jeg nesten glemt. Kjøp for all del ikke en så elendig kontroll til PC-en. Kjøp heller noe fra f.eks. Logitech som faktisk er beregnet for bruk på PC, og bare det.

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
Syntes kontrollen fungere veldig bra til nye spill iallefall jeg, sist jeg testet var Race Driver GRID og der funket kontrollen utmerket.

Også tidligere brukt i NFS Pro Street uten problemer.

Da er det fordi spillprodusenten har kompensert for svakhetene i Microsofts drivere. Det unnskylder ikke noe for min del. Spill som ikke kompenserer for dette, f.eks. NFS Most Wanted, er ubrukelige å spille med kontrollen. Jeg synes ikke det er noe særlig moro å bli begrenset til å kun spille helt splitter nye spill med en kontroll, fordi litt eldre spill ikke forventer at driverne til kontrollen skal være komplett ubrukelige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må legeg til att, jeg har ikke sakt at den funker på alle spill.

Men med alle spill som er kommet til xbox og som er til pc også og har live støtte så funker den smurt. Kan til og med gi folk video test av kontroleren om nødvendig for å bevise kor bra den kontroleren funker i Halo 2 og en del andre spill som er til xbox og pc.

Har også en kompis som har brukt denne kontroleren på mange spill, og kan om nødvendig liste alle spillene han har runnet med denne kontroleren.

 

Men noen folk er uheldig med windows vista og hardware,

som gjør at ting ikke funker som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...