Gå til innhold

X2 3800 og Msi k8n diamond for varm. Fremdeles


Anbefalte innlegg

Jeg har en x2 3800 CPU, Msi K8N Diamond HK og Waterchill vannkjøling.

Jeg kjører nå kun med pumpe, Antarctica vannblokk, tank og radiator.

Ingenting er klokket opp.

 

Det som skjer er som følger:

Jeg kjører full belastning på begge kjernene med Hot CPU Tester Pro (X2)

Temperaturen stiger sakte fra ca 40-42 grader idle til ca 53 grader.

Der står den en stund før den plutselig "hopper" oppover til 60 grader.

Jeg stopper den manuelt der. Lar jeg den gå videre rebooter den rett etter 60.

System temp stiger også til ca 45 grader. Idle på 40.

 

Jeg har hatt av blokken på cpu flere ganger for å sjekke at det er god kontakt.

Har prøvd med lite/mye/middels kjølepasta mellom.

Ikke luft i systemet.

Vanntemp ca 33 grader på max.

 

Kan noen hjelpe? Skjønner ikke bæret her.

På forhånd takk.

Endret av Zomb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du påpeker en vanntemp på 33grader max.

Er den avlesningen til å stole på?

Om så er, har jeg vondt for å tro at CPU-temp ligger hele 27grader over vanntemp!

Med den blokka bør du etter min mening klare en temp som ligger en god del under det.

Skal jeg strekke meg laangt, så vil jeg si at en CPU-temp kan ligge 15 til 18grader over vanntemp, og dermed vil jeg tro at det antakelig er noe galt med den integrerte sensoren(?) som brukes for CPU-avlesning. Vanligvis vil den ligge 10 til 15grader over vanntemp.

Det er ikke uvanlig at de innebygde følerne bommer en god del, og det kan meget godt hende at det er mulig i ditt tilfelle også.

Om du ikke opplever problemer med ustabilitet eller krasj ved kjøring av krevende applikasjoner eller spill, så sett shutdown / reboot høyere enn de 60 den nå er satt til, i BIOS.

En systemp-endring på 5grader er alldeles normalt, men kan sikkert reduseres noe med bedre utlufting av kabinettet.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Jeg kjørte for noen timer siden Hot CPU Tester Pro igjen på begge kjernene i over 1 time og endte opp med:

max cpu temp 48 grader

max vanntemp 29,5 grader (føles langt kaldere enn kroppstemp.)

Romtemp 23,5 grader

 

Var fornøyd med det og spilte nå nettopp BF2 i ca 1 time, men måtte gi meg da temperaturen økte til 58 grader kun ved spilling.

 

Jeg har også en Zalman ZM-WB3 Gold vannblokk. Er denne verdt å teste isteden?

Er den bedre/dårligere enn waterchillen?

Lenke til kommentar

Det vil vel være dumt å ikke prøve den, uansett.

Personlig har jeg ikke noen tro på at den vil yte bedre. Men det er avhengig av flere kriterier, som fastspenningsmekanisme og flow i systemet.

Uansett vil jeg mene at du har en altfor stor forskjell mellom vanntemp og CPU-temp, og vil derfor nok en gang mistenke (BIOS-baserte?)-avlesninger som tvilsomme....

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for svar.

Har nå testet med Zalman blokken.

Cpu temp er da ca 4 grader lavere ved maks belastning.

 

Jeg mistenker også bios temp og tempfølerne for å være feilen.

Bios er siste versjon. Kan det hjelpe å nedgradere den til forrige utgave?

Er det noen måte å kontrollere de innebygde sensorene på?

Evt. Hvor står de?

 

Skrue: Hvor ville du plassert tempfølerne?

Er usikker på hvor jeg kan plassere en for å lese av riktig cputemp.

 

Pumpen skulle vel være i orden i og med at vanntemperaturen ser ut til å holde

seg noenlunde stabil?

(Selv om jeg ikke er helt glad i den Hydor L20'en...)

 

Til slutt:

Jeg kjøpte cpu og hk brukt, og vet derfor ikke stort om hvordan det fungerte hos

forrige eier.

Endret av Zomb
Lenke til kommentar
Jeg mistenker også bios temp og tempfølerne for å være feilen.

Bios er siste versjon. Kan det hjelpe å nedgradere den til forrige utgave?

Er det noen måte å kontrollere de innebygde sensorene på?

Evt. Hvor står de?

 

Skrue: Hvor ville du plassert tempfølerne?

Er usikker på hvor jeg kan plassere en for å lese av riktig cputemp.

 

Det er nok ikke så enkelt å plassere føleren slik at den leser av helt riktig CPU-temp.

På de litt eldre CPU-ene uten varmespreder fikk man en ganske god avlesning ved å plassere føleren helt inntil core, slik:

CPUfoler.jpg

 

Det er mulig å fjerne varmesprederen på CPU´n for å oppnå en tilsvarende plassering, men det er en ganske risikofylt affære.

Et alternativ kan faktisk være å plassere føleren på baksiden av hk, i senter av det stedet hvor CPU-sokkelen befinner seg.

Dette betinger samtidig at føleren må isoleres godt mot påvirkning fra omgivelsesluften. Det er en enkel sak, som kan løses ved å plassere en passende skumgummibit på f.eks 1,5x2x2cm som dyttes på plass mellom avstivingsbraketten for CPU-kjøler og føleren.

Dette vil faktisk gi et ganske godt og ikke minst mer pålitelig resultat, men den faktiske temperaturen i CPU vil man aldri helt oppnå en avlesning på, ved denne metoden.

 

Jeg har akkurat samme HK som du har, og har montert CPU-føleren på den måten.

Når jeg sammenlikner temperaturen i f.eks Everest mot min egen føler, stemmer verdiene forbløffende godt.

Riktignok ligger avlesninga på min egen føler konstant en grad eller to lavere, men det bør i alle fall være godt nok til å avsløre om sensoren i CPU gir deg gale verdier.

Egen tempsensor viser pt. 25,4grader, ved vanntemp 17,1grader.

CPU-temp i Everest viser samtidig 26grader, altså et ganske beskjedent avvik.

 

Om du orker å demontere hovedkortet, så vil du i alle fall få en avlesning som du kan stole på fra gang til gang!

 

Ville forøvrig latt være å nedgradere BIOS, det vil antakelig ikke gi deg noe bedre resultat.

Lenke til kommentar
Om du orker å demontere hovedkortet, så vil du i alle fall få en avlesning som du kan stole på fra gang til gang!

 

Trenger heldigvis ikke demontere hovedkortet for den operasjonen :D

Jeg har pga min stadige "klåfingerhet" skåret ut passelige hull i monteringsplaten bak CPU og NorthBridge slik at jeg kan bytte kjølere og vifter uten å måtte demontere...

 

Idle temp på ekstern føler: 30 grader

Idle temp på intern føler: 37 grader

 

Temp på ekstern føler ved max load: 38 grader

Temp på intern føler ved maks load: 48 grader.

 

Ser ut til at det er ca 7 - 10 grader forskjell mellom de to sensorene hele tiden, og at differansen varierer ved endring i temperatur.

 

Jeg konkluderer med at de interne følerne på hovedkortet er feil!

 

Om du ikke opplever problemer med ustabilitet eller krasj ved kjøring av krevende applikasjoner eller spill, så sett shutdown / reboot høyere enn de 60 den nå er satt til, i BIOS.

Jeg klarer ikke finne ut hvor en justerer shutdown temperaturen i Bios. :blush:

 

Takk for all hjelp.

Endret av Zomb
Lenke til kommentar

Eh, jeg var kanskje litt rask der, mht shutdown-temp i BIOS. :blush:

Men om du kjører Core-Cell, så har du i alle fall muligheten til å sette en spesifikk verdi for CPUtemp-alarm!

 

Synes kanskje at du har ganske lave verdier på den eksterne føleren, men det kommer jo helt an på vanntempen din da?

Når man grubler litt rundt slike ting, er det fint om også den oppgis.

Som en slags norm, kan man si at CPU-temp med en god vannblokk, i de fleste tilfelle vil ligge 14-18grader over vanntemp, ved 100% belastning av CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...