Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Vurderer ny mobiltelefon, og ringte dem for å spørre hva det koster å få koden fra dem. Beskjeden jeg fikk var at dette ville koste meg 2000 kroner hvis det blir gjort innen de 3 første mnd. Til en sterk kontrast koster det samme hos telenor 600 kr. Rimelig?
Neppe Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg skal iallefall aldri kjøpe en telefon med operatør lås, det koster faktisk penger å si opp noe. Det blir det samme som om du går på rimi, så hadde du tilfeldigvis med deg en prix pose, så du ikke trenger noen pose. Det vil da koste deg 700,- haha
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 jeg reagerer på kosten de tar for å låse opp en telefon. Det er ikke snakk om å bryte binding eller noe, bare få koden. Selv om nedgangen på 500 per kvartal er en del, så syns jeg 2000 kr for en telefon kjøpt med 45 kroners abonnoment er horribelt mye.
snubbel Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Først og fremst er jeg helt 100% enig i at 2000 kroner for å løse ut en operatørsperre er helt vanvittig. Men jeg synes heller ikke det er galt at telefoner låses til operatør. Å sammenligne operatørlåser med mat og bæreposer, biler og bensinstasjoner osv er for meg helt absurd. Med operatørlåsen følger en rabatt på telefonen. Rabatten varierer veldig, men i enkelte tilfeller kan det være opptil tusen kroner. Ja, 1000 kroner. Da synes jeg det er helt greit at operatøren ønsker å få disse pengene tilbake i form av å gjøre det eneste de kan for å prøve å få deg til å bruke penger i deres nett. Det beste ville være om myndighetene stilte et krav til forhandlere om å oppgi nøyaktig hvor mye rabatten er i hvert enkelt tilfelle. Da ville kunden kunne betale 1-1000 kroner ekstra for å få en ulåst telefon. Binding på abonnement bør holdes helt utenfor. Det er en separat kontrakt med en separat rabatt på mobiltelefonen. Eksempel: Nokia N70, låst til Telenor, med Telenor Fri120 abo i 12 mnd. Pris: 4000 (kun et eksempel) Rabatt pga abonnement: 1500 (kun et eksempel) Rabatt pga operatørlås: 500 (kun et eksempel) Pris å betale inkl rabatter: 2000 (kun et eksempel) På denne måten vil kunden kunne velge å få en ikke-låst telefon for 500 kr ekstra, eller slippe binding på abonnementet for 1500 kr ekstra osv. Grunnen til at det ikke fungerer slik i dag er nok at dette vil være en vesentlig ulempe for forhandlerne. Å skulle ha både låste og ulåste telefoner av alle varianter på lager hele tiden vil være vanskelig og kostbart. -snubbel
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 tja, da var beløpet bekreftet av to auavhengige konsulenter. Jeg kjøpte for den saksskyld N70 med telenor fri20 og fikk koden langt! billigere på dagen.
Duppsa Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 (endret) Leste feil.... bah... Det er jo helt opp til deg om du vil kjøpe den eller ikke.... 2000 er jo en grei sum får i sikkre seg at du ikke bruker noen andre operatører i bindingstiden din. Man står helt fritt til å velge en telefon som ikke er låst. Har du noen gang sakt noe positivt om noe noen gang? Tror livet ditt er såå surt at du koser deg masse hver gang du kan klage på noen og kjefte litt på folk når ting ikke går din vei.... For en stor syter er du!! Endret 24. mars 2006 av Duppsa
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 Leste feil.... bah... Det er jo helt opp til deg om du vil kjøpe den eller ikke.... 2000 er jo en grei sum får i sikkre seg at du ikke bruker noen andre operatører i bindingstiden din. Man står helt fritt til å velge en telefon som ikke er låst. Har du noen gang sakt noe positivt om noe noen gang? Tror livet ditt er såå surt at du koser deg masse hver gang du kan klage på noen og kjefte litt på folk når ting ikke går din vei.... For en stor syter er du!! 5805462[/snapback] vill gjetting, så er du under 20 år men, for ditt vedkommende; spar deg for personangrepene så lenge du ikke egentlig kjenner meg så til topic; om de vil kreve 2000 så kan de gjøre det, jeg kjøpte min hos telenor. Hva jeg derimot mener og har all rett til å mene er at 2000 kroner langt på vei er urimelig mye, og hvis jeg er bevisst, så undres jeg hvorfor du skal oppretteholde janteloven?
oro2 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 2000 kroner kan være litt mye, men du må huske på at Tele2 låser ikke telefoner for at folk skal låse dem opp igjen.
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 2000 kroner kan være litt mye, men du må huske på at Tele2 låser ikke telefoner for at folk skal låse dem opp igjen. 5805651[/snapback] jeg reagerer på at jeg skal betale opptil 5 ganger telefonen sin kostand for å få vekk en lås,mens andre operatører krever en 1/3 part av Tele2 sin pris for tilsvarende.
laqua Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Telenor leverer ut låsekoden med en gang (den må riktignok bestilles) når man binder abonnementet hos dem, uten at det koster det noe ekstra. Så må man eventuelt bare svelge kostnaden for bryting av bindingen etterpå dersom man velger å skifte operatør. Det kan jo være verdt å sjekke om Tele2 gjør det samme ...
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 Telenor leverer ut låsekoden med en gang (den må riktignok bestilles) når man binder abonnementet hos dem, uten at det koster det noe ekstra. Så må man eventuelt bare svelge kostnaden for bryting av bindingen etterpå dersom man velger å skifte operatør. Det kan jo være verdt å sjekke om Tele2 gjør det samme ... 5805940[/snapback] spurte om det, fikk samme beskjed uansett
jpuma76 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 jeg reagerer på at jeg skal betale opptil 5 ganger telefonen sin kostand for å få vekk en lås,mens andre operatører krever en 1/3 part av Tele2 sin pris for tilsvarende. 5805762[/snapback] Gammel post - men la gå ... Opptil 5 ganger telefonen sin kostnad? Nuvel. Finn den telefonen som ulåst koster 400 kroner til deg som vanlig kunde. Kostpris for de rimeligste telefoner ligger på omlag 800 kroner eks mva eks fortjeneste. Jeg skjønner overhodet ikke problemstillingen; noen ønsker en rimeligst mulig telefon - og klager på hakene som følger med. Er hakene så ille - velg et annet produkt. Det er ingen menneskerett å kunne kjøpe noe som helst under normal pris. (Normal pris = kostpris + mva + fortjeneste minus evntuelle rabatter)
Christian86 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Skrevet 24. mars 2006 jeg reagerer på at jeg skal betale opptil 5 ganger telefonen sin kostand for å få vekk en lås,mens andre operatører krever en 1/3 part av Tele2 sin pris for tilsvarende. 5805762[/snapback] Gammel post - men la gå ... Opptil 5 ganger telefonen sin kostnad? Nuvel. Finn den telefonen som ulåst koster 400 kroner til deg som vanlig kunde. Kostpris for de rimeligste telefoner ligger på omlag 800 kroner eks mva eks fortjeneste. Jeg skjønner overhodet ikke problemstillingen; noen ønsker en rimeligst mulig telefon - og klager på hakene som følger med. Er hakene så ille - velg et annet produkt. Det er ingen menneskerett å kunne kjøpe noe som helst under normal pris. (Normal pris = kostpris + mva + fortjeneste minus evntuelle rabatter) 5805947[/snapback] Illustrert eksempel for gjennomsnittspersonen: Nokia 5140i: 399 kroner Abon. kost: 12*45 = 540 Låse opp: 2000 kr Og jeg antar du ser sammenhengen her. Til en kontrast ville tilsvarende ha kostet null eller 600 kroner hos Telenor, avhengig av hvordan du gjør det. og nå får du slutte å leke økonom her. selv jeg vet at de må sponse en telefon, men beløpet er vanvittig stort, så jeg spørr deg. Kan du bevise at de faktisk sponser en 5140i med 2000 kr bare fordi den har en lås? Hvordan telefon er det du skal låse opp? 5805954[/snapback] hva jeg vurderte å kjøpe er irrelevant. Fotoknudsen hos Oslo City fikk salget, og den mobilen fungerer, hadde ikke vært for den datakabelen da.
snubbel Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Det er ingen tvil om at prisforskjellen mellom Tele2 og f.eks. Telenor for opplåsing av en låst telefon, er helt vanvittig. Det operatørene burde gjøre, er jo bare å si "NEI, telefonen er låst og den låses ikke opp før 12 mnd er gått." Da slipper vi hele problemet. Det er ingen grunn til at man skal kunne låse opp en telefon når man ved kjøpstidspunktet visste at den var låst. -snubbel
Sharp Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Det Tele2 gjør her er jo ganske enkelt å si at en mobil som er låst til dem ikke skal kunne låses opp de første 12 mnd. Så fins det sikkert noen regler som sier at kunden skal ha mulighet til det, derfor lager de en vanvittig pris. Det er som enkelte forsikringsselskaper. De vil helst ikke gi bilforsikring til 18åringer, men de er vel pålagt å ha tilbudet. Så de skrur opp prisene så de unngår uønskede kunder.
Sharp Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg ser forresten at en SE W800i koster 990kr på siba med binding til Tele2. Det er 2158kr billigere en uten abonnement. Når Tele2 sponser mobilen såpass, syns jeg ikke det er urimelig at du skal "straffes" for å bruke en annen operatør på den.
B4stian Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Vel, heldigvis har du norske særiøse selskaper som låser opp mobilen for mye under 2.000 kr. da.... sjekk ut Unlockshop.
oro2 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg ser forresten at en SE W800i koster 990kr på siba med binding til Tele2. Det er 2158kr billigere en uten abonnement. Når Tele2 sponser mobilen såpass, syns jeg ikke det er urimelig at du skal "straffes" for å bruke en annen operatør på den. 5806938[/snapback] Nå bladet du sammen abbonement og låste telefoner. Selger får provisjon på abonnement i tillegg til at kostprisen på låste telefoner er noe lavere. Nettpris hos siba på w800 låst til tele2 og netcom er 2990. Ulåst er 3148. Tele2 Pluss gir en betydelig provisjon i tillegg, men den vil jeg ikke oppgi her.
B4stian Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Sony Ericsson W800i helt åpen: 3.148 kr. Sony Ericsson W800i m/ Tele2 Mobil Pluss: 990 kr. Forskjell: 2.158 kr. Her er det klart at Tele2 spytter inn en god del, vet ikke akkurat beløpet, men vil tippe det ligger mellom 1.500 kr. og 2.000 kr. Den samme prisforskjellen kan du f.eks. også se på D600 så her er det klart at Tele2 gir det billig telefon hvis du vil være kunde hos dem å bruke telefonen på ditt abonnement... Telenor og NetCom har jo ikke like stort avslag og det kan du jo enkelt se overalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå