Gå til innhold

Finner ikke ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Fikk i posten i dag denne eksterne harddisken, problemet er bare at jeg ikke får den til å fungere. Har Windows XP installert, så USB2-drivere skal jo ligge inne. Har i tillegg vært inne i BIOS og sett etter at USB2 er aktivert der, og det er det. USB'en fungerer heller ikke når jeg setter inn i mus. Hva gjør jeg? Har tidligere opprettet to tråder om hjelp til både lydkortet og hovedkortet (som USB'en er på), men har ikke fått svar på noe. Hadde vært kjekt om noen kunne prøve å hjelpe meg denne gangen. :)

 

 

Mvh

Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo tydeligvis problem med usb kontakt og ikke med harddisken..

Overklokker du?

Har du prøvd alle usb kontaktene? (regner med det men må spørre)

5788562[/snapback]

Takk for raskt svar! :)

 

Nei, jeg overklokker ikke og har også prøvd alle fire USB-portene på mitt Asus P5P800-hovedkort.

Lenke til kommentar
Sjekk i bios at usb er enabled og satt til high speed.

 

Er usb plugger til front av kabinett plugget i på HK? Om de er plugget i feil kan dette gi problemer.

 

Om du har gammel bios kan oppdatering av den også hjelpe.

5788791[/snapback]

I BIOS kunne jeg velge mellom HiSpeed og FullSpeed. Den står nå på HiSpeed.

 

Jeg bruker ikke noe USB fra front elns. Går rett i inntaket bak på hovedkortet.

 

Angående BIOS-oppdatertinger. Fant noen her. Står mye om støtte for ny CPU osv, men den nest nederste der ser vel fornuftig ut? Merkelig at det fungerte før jeg formaterte. :hmm:

 

 

Edit: har aldri oppdatert BIOS før, så det trenger jeg muligens hjelp til.

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar
Har du oppdatert windows med SP2 eller kjører du uten SP pakker?

5788860[/snapback]

Det er jeg faktisk ikke sikker på, husker ikke om jeg gjorde det med en gang jeg hadde formatert. Men når du sier det skal ja ta å laste den ned og installere for sikkerhetsskyld. Har det virkelig mye å si? Trodde SP1 var standar på XP jeg og at USB-drivere lå integrert i både SP1 og SP2.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke litt hos USBman, kanskje prøve driverne der..

Har hatt samme problem en gang tidligere, alt var oppdatert og tydeligvis ok men USB portene ville bare ikke fungere som USB 2.0, måtte da installere drivere for hånd..

 

Annen linker som kan hjelpe:

USB problem solver

 

Edit: Hørte nettop med en som sa at det kan hjelpe å legge inn drivere til HK på nytt (chipset), det er verdt et forsøk..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Du kan sjekke litt hos USBman, kanskje prøve driverne der..

Har hatt samme problem en gang tidligere, alt var oppdatert og tydeligvis ok men USB portene ville bare ikke fungere som USB 2.0, måtte da installere drivere for hånd..

 

Annen linker som kan hjelpe:

USB problem solver

5788992[/snapback]

Er ikke helt sikker på hva jeg skal velge der. :whistle: Ser mange linker var døde også. Hvilken tror du er best for systemet mitt?

Lenke til kommentar
La inn edit oppe, prøv å legge drivere til HK inn på nytt (chipset), dette kan visst hjelpe..

Skal prøve å finne driveren jeg brukte den gang dette skjedde (var en "universal") i mellomtiden....

5789033[/snapback]

Jeg fant denne på asus sine sider:

 

  Description :    Intel® Chipset Software Installation Utility V5.02.1003.

Høres det riktig ut? Var eneste chipset-driverne jeg fant. Var også en til 64bit, men det har ikke jeg uansett så.

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar
Kommer det ikke opp noe når du kobler til på USB kontaktene?

Ikke et forsøk på install?

Isåfall kan du prøve å koble til og bruke "legg til maskinvare" funksjonen i XP..

5789265[/snapback]

Det er akkurat det det ikke gjør. Virker ikke som det er noe liv i portene i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jepp, og strømmen.. Men den er jeg ganske sikker på at du bruker (og slår på harddisken med bryter)..

Da er jeg ganske blank, du kan sjekke litt mer på linkene jeg postet over og se om du finner mer info der.

Portene skal jo ikke være ødelagt om de funket fint før reinstall (regner med du formaterte før dette)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...