Gå til innhold

Synkronisere klokke mot ntp server?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei...

 

Klokken på serveren går 10 minutter for tregt, og jeg skulle gjerne ha stilt denne. Så hvordan kan jeg stille klokken, evnt. hvordan setter jeg den opp til å synkronisere klokkeslettet mot en ntp server, og hvilken server?

 

Aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Jeg har NGT og har ikke åpnet noe i routeren... Er dns i orden på serveren din? Kan kanskje virke som om det er noe galt der.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er i grunn en bedre løsning å bruke ntpd i stedet for ntpdate.

 

ntpd lærer seg gradvis hvor mye feil klokken på PC-en din går (drifting), og regulerer deretter. ntpd fører til mindre belastninger på ntp-serverene, og synkroniserer bare når den finner det nødvendig. Tenk hvis alle kjørte ntpdate kl 12 hver dag. Og det beste er å kjøre mot en pool, som finner en server nær deg samtidig som den balanserer belastningen.

Lenke til kommentar
Det er i grunn en bedre løsning å bruke ntpd i stedet for ntpdate.

 

ntpd lærer seg gradvis hvor mye feil klokken på PC-en din går (drifting), og regulerer deretter. ntpd fører til mindre belastninger på ntp-serverene, og synkroniserer bare når den finner det nødvendig. Tenk hvis alle kjørte ntpdate kl 12 hver dag. Og det beste er å kjøre mot en pool, som finner en server nær deg samtidig som den balanserer belastningen.

 

Det er mulig det er en dårlig løsning for meg, siden jeg har to Linux-imager kjørende i VMWare som drifter ganske raskt og forskjellig (den ene for fort, den andre for sakte). Siden jeg er avhengig av at disse to imagene har samme klokkeslett til enhver tid, må jeg synke ganske ofte. Jeg tror ntpd var oppe og kjørte på disse allerede før jeg forsøkte å få i gang ntpdate (dersom det er standard i CentOS?), og det har ikke vært korrekt synking.

 

Et alternativ hadde vært å synket mot host-maskina eller satt opp en lokal NTP-server på en av guestene, men vet ikke hvordan jeg gjør dette. Noen som kan noe om det eller vet om en enkel guide for å gjøre de to tingene?

 

Edit: Klarifisering

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Hvis klokka på VMene dine drifter så voldsomt, mistenker jeg at du enten mangler VMWare Tools eller har en feil oppsatt host. (Eller begge deler)

 

VMWare Tools er installert på guestene. Det har jeg brukt tid på å få i gang, men hvordan vet jeg om VMWare Tools faktisk kjører?

 

De to Linux-imagene er hostet på en Windows-server. Hva er i så fall feil oppsatt? Jeg har definert

tools.syncTime = "TRUE"

i vmx-filene, og

host.cpukHz = 2800000
host.noTSC = "TRUE"
ptsc.noTSC = "TRUE"

i VMWare sin config.ini.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...