Gå til innhold

Dårlig service på Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som kjennetegner "god service" er at det er litt ekstra.

 

Ikke at man reparerer varen akkurat på dagen innen det har gått 1 måned!

5794994[/snapback]

Men det er jo ikke elkjøps feil at varen ikke er reparert ennå :/. De har ingen lokale verksteder i samme bygg - produkter sendes til produsentenes autoriserte verksteder - som reparerer varer for alle kjeder i norge.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg var på elkjøp i dag for å kjøpe noe men hu dama i kasse var skikkelig sur og grinete og sa at hvis jeg ikke fant varen jeg var på jakt etter så var de utsolgt og de kunne ikke hamle opp med konkurrentene... Jeg hadde ikke nevt noe om konkurrenter :hmm: Da sa jeg at dette gidder jeg ikke så gikk jeg og hun ble helt paff. Riktignok var hun av utenlands opprinnelse og snakket gebrokkent men man kan jo prøve å være serviceinnstillt? Da handler jeg heller en annen plass og husk: det er dumt å betale for mye! så gå heller en annen plass. :p

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne få lov til at til å svare på spørsmålet til trådstarter uten å dra inn forbrukerkjøpsloen eller noe annet tull.

 

Gir Elkjøp dårlig service?

 

JA, Elkjøp er generelt kjent for å ha dårlig service!

5795508[/snapback]

Takk for et seriøst og godt bidrag til debatten, dette er helt sikkert det korrekte svaret også :).

 

Fra spøk til alvor - om du mener at elkjøp generelt og konsekvent gir dårlig service, kan du få lov til å backe det opp med gode begrunnelser, ellers ser jeg ikke helt poenget med posten din.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

ptta: Takk for et særiøst innlegg. Jeg jobber selv hos "konkurrenten" og jeg er ikke enig i at de generelt gir dårlig service selvom jeg vet om elendige butikker, men det er det garantert noen av i min kjede også... ;)

 

Og jeg må støtte Alastor med at alle kjeder (som jeg vet om) sender servicene videre til eksterne verksted som f.eks. Strax.

Lenke til kommentar

"Sender prod. til eksternt service". Who cares? Jeg vil ha saken ordnet. Hvordan Elkjøp ordner det int. meg ikke. Elkjøp fungerer muligens slik: Har du kjøpt er du solgt! Vi vil gjerne ha pengene dine. Når du vil betale er du konge.

 

Ellers var jeg ikke akkurat imponert over rådene selgerne (19-åringer) ga ukyndige kamerakjøpere når jeg var der sist...

 

ptta: Takk for et særiøst innlegg. Jeg jobber selv hos "konkurrenten" og jeg er ikke enig i at de generelt gir dårlig service selvom jeg vet om elendige butikker, men det er det garantert noen av i min kjede også... ;)

 

Og jeg må støtte Alastor med at alle kjeder (som jeg vet om) sender servicene videre til eksterne verksted som f.eks. Strax.

5795735[/snapback]

Lenke til kommentar
"Sender prod. til eksternt service". Who cares? Jeg vil ha saken ordnet. Hvordan Elkjøp ordner det int. meg ikke. Elkjøp fungerer muligens slik: Har du kjøpt er du solgt! Vi vil gjerne ha pengene dine. Når du vil betale er du konge.

 

Ellers var jeg ikke akkurat imponert over rådene selgerne (19-åringer) ga ukyndige kamerakjøpere når jeg var der sist...

 

ptta: Takk for et særiøst innlegg. Jeg jobber selv hos "konkurrenten" og jeg er ikke enig i at de generelt gir dårlig service selvom jeg vet om elendige butikker, men det er det garantert noen av i min kjede også... ;)

 

Og jeg må støtte Alastor med at alle kjeder (som jeg vet om) sender servicene videre til eksterne verksted som f.eks. Strax.

5795735[/snapback]

5796659[/snapback]

Og såklart kommer de til å fikse det også...

Det at det innimellom er litt kø på verkstedet hender selvom det er kjipt så har du jo faktisk blitt tilbudt en låneprinter (hvis jeg ikke har tolket innleggene helt feil). ;)

 

Og på den låneprinteren trenger du jo ikke akkurat å skrive på cd- og dvd-plater når du først skal ta den funksjonen i bruke etter 2 måneder... da holder det med printing på vanlige ark i noen uker til også.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke det verksted i Norge som alltid reparerer kamera i løpet av en dag eller to. Jeg har opplevd å vente et halvt år på en reparasjon pga. delemangel. Fikk da til slutt helt ny vare. En annen gang tok det også et halvt år tilsammen, men det var ikke garanti/reklamasjonsrep.

 

Jeg mener det er feil å godta å vente en måned på en garantirep, men det er ikke så mye butikkene får gjort med det. Vi kan stille lånegjenstand til disposisjon, og heve kjøpet/tilby ny vare om reparasjonen tar alt for lang tid (over en måned), men ikke forvent at neste butikk du ramler over vil klare å reparere en vare raskere... det kommer an på verkstedene, og butikkene må forholde seg til spesifikke verksteder som importørene selv bestemmer, ellers vil ikke reparasjonsutgiftene dekkes samt at videre garanti brytes. Ja, butikken er ansvarlig ovenfor kunden, men det er ikke mye som kan gjøres mot et tregt verksted annet enn å mase, noe de bryr seg lite om da kamera legges i en kø etter når de kommer inn. Ingen får særbehandling, noe som er riktig. Det som imidlertid er galt, er at alle lider under dårlig behandling.

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT her, men det er altfor lite konkurranse på det markedet.

Har et verksted fått garanti- og reklamasjonsrettigheter så har de jo nærmest monopol på dette i sin del av landet og for dem spiller det liten rolle om de bruker 2 dager eller 2 uker på kameraet... jeg skjønner ikke at alle butikkene og leverandørene godtar dette, selvom det er jo leverandøren som må sette ned foten.

Lenke til kommentar
"Sender prod. til eksternt service". Who cares? Jeg vil ha saken ordnet. Hvordan Elkjøp ordner det int. meg ikke. Elkjøp fungerer muligens slik: Har du kjøpt er du solgt! Vi vil gjerne ha pengene dine. Når du vil betale er du konge.

 

Ellers var jeg ikke akkurat imponert over rådene selgerne (19-åringer) ga ukyndige kamerakjøpere når jeg var der sist...

 

ptta: Takk for et særiøst innlegg. Jeg jobber selv hos "konkurrenten" og jeg er ikke enig i at de generelt gir dårlig service selvom jeg vet om elendige butikker, men det er det garantert noen av i min kjede også... ;)

 

Og jeg må støtte Alastor med at alle kjeder (som jeg vet om) sender servicene videre til eksterne verksted som f.eks. Strax.

5795735[/snapback]

5796659[/snapback]

Du får saken ordnet slik resten av norges forbrukere får - enten de handler hos expert, elkjøp, komplett, netshop, Ikea, smart club, fotovideo, butikken afseth jobber i, teppeabo osv osv.

 

Produktet ditt blir reparert, det blir reparert innen rimelig tid og du får tilbud om låneprodukt.

 

Om du mener at dette er dårlig service så får du lov til å mene det - men dette er slik verdens beste forbrukerkjøpslov har satt opp reglene.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke det verksted i Norge som alltid reparerer kamera i løpet av en dag eller to. Jeg har opplevd å vente et halvt år på en reparasjon pga. delemangel. Fikk da til slutt helt ny vare. En annen gang tok det også et halvt år tilsammen, men det var ikke garanti/reklamasjonsrep.

 

Jeg mener det er feil å godta å vente en måned på en garantirep, men det er ikke så mye butikkene får gjort med det. Vi kan stille lånegjenstand til disposisjon, og heve kjøpet/tilby ny vare om reparasjonen tar alt for lang tid (over en måned), men ikke forvent at neste butikk du ramler over vil klare å reparere en vare raskere... det kommer an på verkstedene, og butikkene må forholde seg til spesifikke verksteder som importørene selv bestemmer, ellers vil ikke reparasjonsutgiftene dekkes samt at videre garanti brytes. Ja, butikken er ansvarlig ovenfor kunden, men det er ikke mye som kan gjøres mot et tregt verksted annet enn å mase, noe de bryr seg lite om da kamera legges i en kø etter når de kommer inn. Ingen får særbehandling, noe som er riktig. Det som imidlertid er galt, er at alle lider under dårlig behandling.

5796880[/snapback]

 

Helt enig, hvis man skulle fått produktet ferdig rep etter noen dager, ville prisene vært noe helt annet! Det er jo levrandøren som får regningen fra verkstedet og skulle man klare 1-2 dager må man jo ansette MASSE mennesker og lønn er jo den største utgiften et firma har..

Lenke til kommentar

Om en produsent/ et verksted ikke klarer å reparere varer innen rimelig tid så skyldes det gjerne ett eller flere av følgende punkter:

 

1. Dårlige produkter (for mange produkter på på rep)

2. For få ansatte

3. Dårlig logistikk (mangel på deler)

 

Den eneste fornuftige løsning er at butikkene advarer om å ikke kjøpe varer fra disse produsentene, samt stiller krav til produsenten ang. reparasjonstid.

 

Så lenge folk ikke er flinke til å kreve låneprodukter, samt å heve kjøp når reparasjoner tar lang tid, så blir ikke butikken, men kunden rammet, og butikken har ikke et initiativ til å stille krav til produsent/verksted.

 

Min personlige erfaring med enkelte butikker, inklusiv Elkjøp, er at de ikke sender varene fra seg så fort de har fått varen inn. At et produkt blir liggende i butikken i en uke før det sendes videre til rep er etter min mening helt uakseptabelt, og håper dette er noe som ikke er vanlig praksis.

 

Den beste måten for å forhindre å lide under lange reparasjoner er å fremsette krav om låneprodukt når en har grunnlag for dette - slik har butikken et initiativ til å få reparasjonen fort unnagjort.

Endret av Covcon
Lenke til kommentar
Den eneste fornuftige løsning er at butikkene advarer om å ikke kjøpe varer fra disse produsentene, samt stiller krav til produsenten ang. reparasjonstid.
Da måtte jeg faktisk advart kundene mot alle kameramerker, for ingen er noe spesielt bedre enn andre. Blant annet så sender både Nikon (Interfoto) og Olympus saker ut av landet, noe som medfører lengre behandlingstid. Canon tar så vidt jeg vet alt på sitt verksted, Serviceproffen, men også der er behandlingstiden omtrent som Nikon og Olympus.
Lenke til kommentar
Den eneste fornuftige løsning er at butikkene advarer om å ikke kjøpe varer fra disse produsentene, samt stiller krav til produsenten ang. reparasjonstid.
Da måtte jeg faktisk advart kundene mot alle kameramerker, for ingen er noe spesielt bedre enn andre. Blant annet så sender både Nikon (Interfoto) og Olympus saker ut av landet, noe som medfører lengre behandlingstid. Canon tar så vidt jeg vet alt på sitt verksted, Serviceproffen, men også der er behandlingstiden omtrent som Nikon og Olympus.

5801093[/snapback]

 

Hva er da vitsen med å advare mot EU-modeller hvis en i begge tilfeller er beskyttet av norsk forbrukerkjøpsrett og i begge tilfeller må la seg avspise med reparasjoner i utlandet?

Lenke til kommentar

Flere grunner til det, men det er fortsatt veldig mange merker som repareres i Norge.

 

*Olympus er de eneste som tradisjonelt har brukt verksted i utlandet.

*Inntil meget nylig ble alt av Nikon reparert i Norge (Interfoto). Tiden det tok fra et kamera ble sendt inn til vi hadde det tilbake, var mye kortere enn den er i dag. Olympus og Nikon er faktisk de tregeste servicesakene vi har, mest pga. at service utføres i utlandet. Forskjellen er imidlertid ikke så veldig stor, men Nikon var mye mye raskere før.

*Canon bruker Serviceproffen, stasjonert i Norge. Av en eller annen grunn er også disse ganske trege.

*Pentax har eget verksted i Oslo (Fovi Service).

*Sony har eget servicesenter på Kalbakken.

*Panasonic bruker norske verksteder (Elektronisk Service og et til jeg ikke husker navnet på).

*Ricoh håndteres av Aronsen AS, og de er meget fleksible med bytte av kamera og utstyr.

*Samsung håndteres også av Aronsen AS.

*Fuji og Casio vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at da jeg jobbet for presse, var mange pressefotografer skeptisk til Canon p.gr. av den lange tiden det tok å få kamera tilbake fra service. Det var en av grunnene til at Canon var nesten ikke-eksisterende i norske avisredaksjoner på 80-tallet.

I dag er sentralisering av bransjen så gjennomført, at det problemet sannsynligvis gjelder alle merker. Som Afseth skriver, skulle han advart mot enkelte merker, så måtte han advart mot alle merker.

Det er forøvrig synd at ikke Nikon har det konkurransefortrinnet lenger, siden de på ny er på offensiven overfor proff-markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...