Gå til innhold

Hjelp til instillig av kamera!


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg kjøpte meg et Sony Cyber-Shot DSC-F828 for en liten tid tilbake, har tatt masse bilder.. men da mest "vanlige" bilder... Siden kameraet har en god del instilliger har jeg forsket litt på dem... Prøvde å ta bilder av bilen min med veldig lang lukkertid.. Det jeg ville oppnå med bilde var å få trafikken i bakgrunnen til å bli "difus". Resultatet ble bare veldig lyse bilder... Da brukte jeg 30sekunders lukkerhastighet.

 

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan få bildene litt mørkere?

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

Jeg kjøpte meg et Sony Cyber-Shot DSC-F828 for en liten tid tilbake, har tatt masse bilder.. men da mest "vanlige" bilder... Siden kameraet har en god del instilliger har jeg forsket litt på dem... Prøvde å ta bilder av bilen min med veldig lang lukkertid.. Det jeg ville oppnå med bilde var å få trafikken i bakgrunnen til å bli "difus". Resultatet ble bare veldig lyse bilder... Da brukte jeg 30sekunders lukkerhastighet.

 

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan få bildene litt mørkere?

 

mvh

5776465[/snapback]

 

 

Veldig vanskelig å si hva som har skjedd uten å ha sett bildet.

 

Men mine tanker er at du kan ha brukt helt manuell innstilling og at blenderen ikke har fulgt med den lange lukkeren og blitt overeksponert.

Har du sjekket at du har brukt "lukkerprioritert" program og ikke "manuelt" , med lukkerprioritert program skal du kunne velge lukkertiden valgfritt inntil du har oppnådd blenderens maxpotensiale begge veier.

Jeg kjenner ikke til ditt kamera men disse tingene tror jeg er like fra kamera til kamera.

 

Men 30 sekunder høres mye ut for et slikt bilde , så jeg tror at det er overeksponert.

 

Gråfilter kan hjelpe på å få lengre lukkertider enn normalt , fordi veldig små blendere over f 11 er ikke å anbefale for bildeskarpheten etter min mening.

 

Håper dette hjalp et stykke på vei uten å bli for innviklet :)

Lenke til kommentar

Du over-eksponerer, det er ganske innlysande. 30 sek er veldig lang tid, og du klarer neppe å kompensere for det med mindre blendar-åpning.

Men visst det er "blurete" trafikk i bakgrunnen du er ute etter så skulle det holde lenge med 1 - 3 sek eller mindre enn det også.

Prøv deg fram, dette kjem sjølvsagt an på mange forhold... :)

Lenke til kommentar

Foerst: Denne er feilpostet, har ingenting med speilrefleks aa gjoere.

 

Sier som de andre her, du har nok overeksponert. Det er ikke bare aa sette lukkertiden helt uten videre, du maa eksponere riktig ogsaa, og da maa blenderen foelge. Dette har den altsaa ikke gjort. Det blir som han som tok bilder paa 1/4000 og lurte paa hvorfor han fikk saa moerke bilder :wee:

Jeg har aldri tatt nattbilder med lang lukkertid grunnet mangel paa stativ (urg, det KNAKK), men det er vel som med alt annet: Du finner best ut ved aa teste selv :)

Lenke til kommentar

Okei... sorry for feilpost, skal skjerpe meg :D

 

Jeg prøvde litt forskjellig i går kveld å fant ut at det var litt lettere når det var mørkt...

Det siste bilde jeg tok for kameraet var batteritomt ble jeg nesten fornøyd med... var dette jeg ville fram til (se bilde)

 

bilen.jpg

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...