Gå til innhold

LED spørsmål igjen


Anbefalte innlegg

hei

sist forsøk med LED var ikke akkurat velllykket..JEg koblet 6 stykker i serie på 12 volt mener jeg. De lyste litt for sterk, så bestemte for og lodde inn en til, men da lyste ingenting.skjekket at alt sto riktig vei osv osv. men den funket ikke..

 

Nå har jeg annskaffet nye dioder og vill ikke ødelegge dem oxo..

 

Noen som vet hva jeg skal gjøre for og ikke ødelegge dem? Kan kobles på 5 og 12 volt, dere velger, det er 5mm led som tror var 2.3 v og maks 0.15milliampere.

 

takker for hjelp :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sa ikke at de ikke ville virke, jeg sa bare at en bør ha formotstand. Dette fordi at små variasjoner i spenning kan gi stor variasjon i strøm når en ikke bruker formotstand. (har jo en liten intern motstand i strømforsyninga da, men den er nok releativt liten). Problemet er ikke så stort så lenge variasjonene i spenningen går nedover, men går de oppover kan det være skadelig for ledene.

 

kan vel si det slik at et godt design har formotstand (eller en annen form for strømregulering).

Lenke til kommentar
jeg sa ikke at de ikke ville virke, jeg sa bare at en bør ha formotstand. Dette fordi at små variasjoner i spenning kan gi stor variasjon i strøm når en ikke bruker formotstand. (har jo en liten intern motstand i strømforsyninga da, men den er nok releativt liten). Problemet er ikke så stort så lenge variasjonene i spenningen går nedover, men går de oppover kan det være skadelig for ledene.

 

kan vel si det slik at et godt design har formotstand (eller en annen form for strømregulering).

5772116[/snapback]

 

hvor stor skal motstanden være forran 6 stykker som har mask volt på 2.3 og 0.15milliampere? den går da på 12 volt spenning.

 

Har en motstand på 1kohm, holder den eller:P?

Lenke til kommentar

hmm. sikker på at de tallene stemmer?

 

6 led i serie, 2.3 volt hver, det gir jo 13,8V, hvilket er over 12 volt, så etter ideell diodemodel med bias så skulle de ikke ha lyst.

0.15mA? det vanlige er vell rundt 10-30mA, sikker på at det var 0.15mA?

(Hvis en ser på den fullstendige modellen for dioder så kan forklare hvorfor de lyser, om de gjør det, men en bruker alltid de forenklede modellene i slikt arbeid. Den fullstendige modellen forklarer også hvorfor en alltid bør ha med en motstand, men orker ikke gå mer inn på det)

 

Her er i alle fall hvordan jeg ville gjort det for led med 2.3V og 15mA:

-finner antall LED jeg kan ha i serie slik at jeg har ca 2volt under 12Volt (forutsatt at det er det som skal brukes). får her 4 LED

 

2.3V * 4 = 9,2V

12 V - 9.2 V= 2,8V over formotstanden.

-vi vil ha en strøm på ca 15mA, bruker U=R*I og finner R

2.8V/0.015A =187,7 ohm. Denne verdien finnes sikkert ikke så da runder vi oppover (hvis 15mA er maks strøm), strømmen blir da litt lavere.

 

Seriekobling kan bare gjøres med LED som skal ha samme mengde strøm.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Dr vingtor: du må ta spenningen over formotstanden og dele på I hvis du skal finne formotstanden, det du har regnet ut der er R indre i LED. formotstand = 9.7v/0.015A = ca 700ohm...

 

Og du trenger jo ikke akkurat den verdien du regner ut da... eneste som skjer hvis du bytter til høyere verdi er at leden lyser svakere.

Lenke til kommentar
du seriekobler ikke leds... parallellkoble dem i stedet, 1kOhm fungerer fint det, bare koble den fra Vcc(+volt) og til et felles punkt for alle anodene på diodene, så kobler du alle katodene til jord..

5777889[/snapback]

 

Hvorfor mener du man ikke skal seriekoble?

Jeg ville seriekoblet, mest for å få ned tapene i seriemotstanden.

 

her får du 10mA i motstanden (1K) og ca 10V sp. fall som gir 100mW.. det er i seg selv greit.

men strømmen per LED blir 10mA /6 => under 2mA... det lyser, men ikke særlig sterkt (med std. LED typer).

 

skal du ha opp strømmen må seriemotstanden ned.

si vi vil ha 10X mer strøm per diode, da må vi ha 100ohm seriemotstand.

Da er effekten i seriemotstanden 10X høyere også. (1W, det blir varmt med standard små motstander)

 

med seriekobling av alle LEDs ville effekten i seriemotstanden neppe bli et problem.

 

hvis man vil/må ha 6 LEDs og summen av spenning blir for høy til at alle kan stå i serie bør man lage to serier med 3 i hver. så parallell kobles seriene, og man kan bruke en felles seriemotstand.

Lenke til kommentar

Super_kalle 2: jeg regna rett, jeg gikk ut i fra at det var seriekobling av LED (4 stykker). Og jeg er fullstendig klar over at LED ikke bør seriekobles. Men om det gjøres bør det gjøres slik jeg sa.

 

parallell kobles led bør en ha en seriemotstand (formotstand) med hvert led.

slik du sier det ser det ut som du vil ha alle LEDene i parallell og en seriemotstand i serie med de parallelle LEDene (slik kons sier).

Du må i så fall summere strømmen i alle LEDene, så hvis 6 LED:

0,015A *6 = 90mA, sum strøm igjennom LED

Spenningen over LEDene er fremdeles 2,3V

12V-2,3V = 9,7V

9,7V/0,090A =107ohm.

 

grunnen til at LED ikke bør kobles i serie eller "parallell uten hver sin formotstand" har med produksjonen å gjøre, variasjoner i produksjon gjør at de kan ha litt forskjellige egenskaper slik at full kontroll over hvordan strøm og spenning blir kan være vanskelig å si. En kan risikere "snøskred", hvor et LED går i stykker og det igjen fører til større belastning på de andre slik at de også går i stykker o.l.

MEN produksjonen i dag er ganske bra, så det er ikke store variasjoner (i alle fall ikke på de som kommer fra samme produksjon) så disse koblingene vil som regel funke bra, men det er ikke godt design med hensyn på sikker funksjonalitet.

 

 

(jeg går faktisk siv.ing elektro 3. året da...)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

OK ok var kanskje litt upresis og kjapp i svingene i går.... Grunnen til at jeg mener at LED's ikke bør seriekobles er som vingtor sier. Og jeg bomma litt med strømmen som kons påpeker, men grunnen til at jeg sa at det fungerte fint med 1kOhm var fordi jeg visste at ingenting kom til å bli fucked, verste som kan skje er at det ikke lyser noe særlig... Sånn som han sa det virket det som om han bare hadde en 1k liggendes, i såfall hadde det vært bedre en ingenting....

 

Men jeg har absolutt ingenting å si på det dere sier, kloke menn begge to :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...