Gå til innhold

Hvilken driver til 7900GT?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått mitt nye 7900GT og prøver å installere 81.98 driverne som jeg brukte til mitt gamle 7800GT.  Får beskjed at programvaren finner ikke maskinvare som er kompatibel.

5767528[/snapback]

Jeg er ingen ekspert på 7900-kortene (har 7800GTX 512MB selv), men er det mulig at de bruker en nyere driver enn 81.98, men som inntil videre kun følger med på den medfølgende driver-CDen? 81.98 kom jo lenge før 7900-kortene kom i salg.

 

Meldingen du får dukker som regel opp når man installerer en driver som er for gammel, slik at den ikke kjenner igjen kortet du har i maskinen.

 

Edit: Rådet mitt er altså at du sjekker den medfølgende driver-CDen din.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Så man må virkelig bruke en betadriver på 7900-serien inntil videre? Det er dårlig i såfall.

 

Minner meg om den gangen jeg kjøpte et 3D-kort fra Hercules, hvor det fulgte med en alpha-versjon (!) av skjermkortdriveren. Den funket ikke særlig bra, forøvrig. :p

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det rett hvis det eneste jeg trenger å installere er NForce-drivere (6.70) og Forceware (84.20) når utstyret mitt er 7900GT og et N-Force4 hovedkort.

 

Ligger så mye nedlastingsmateriale inne på NVIDIA at jeg blir svimmel!

 

 

***TXD som fra nå av har lært seg å telle til 10 når han blir sint***

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett hvis det eneste jeg trenger å installere er NForce-drivere (6.70) og Forceware (84.20)  når utstyret mitt er 7900GT og et N-Force4 hovedkort.

5767804[/snapback]

Høres riktig ut det, ja.

 

Edit: Hovedkortet ditt trenger sannsynligvis egne drivere for en del av komponentene som kommer i tillegg til Nforce4-chipsettet da, vel og merke. Nforce-driveren dekker jo kun selve Nforce-chipsettet, har hovedkortet et innebygget Marvell-nettverksadapter i tillegg vil du måtte installere en egen driver for den delen også f.eks. Men disse laster du jo ned fra produsenten av hovedkortet ditt sine nettsider.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Så man må virkelig bruke en betadriver på 7900-serien inntil videre? Det er dårlig i såfall.

5767708[/snapback]

Akkuratt som driverene som fulgte med x1900 og x1800 ikke var beta... :roll:

 

Du har to muligheter for driver på de som følger med kortene fra produsentene (tror det er 83.90 eller 83.91) eller så kan du laste ned siste beta-driver fra nVidia. Denne driveren hos nVidia (84.20) har blandt annet H.264 dekoding som en nyhet.

 

Denne driveren er ikke så mye BETA, det er bare at den enda ikke er WHQL sertifisert (det tar litt tid).

 

Regner med at WHQL driver for 7900-serien og 7600-serien kommer iløpet av mars.

Lenke til kommentar
Raptor,17/03-2006 : 12:29]Akkuratt som driverene som fulgte med x1900 og x1800 ikke var beta...  :roll:

5767975[/snapback]

En betadriver er jo i utgangspunktet en uferdig versjon av driveren, eller en versjon som ikke er ferdig testet/godkjent for å slippes i endelig utgave om ikke annet, noe gjør at det etter mitt syn virker tvilsomt å kun gi med betaversjoner av driverne sammen med skjermkortet på denne måten.

 

At de har valgt å gjøre det på flere produkter enn Nvidias 7900-serie gjør vel ikke saken noe bedre? ;)

 

At en driver avventer WHQL sertifisering, betyr at den ikke har bestått WHQL-testingen enda (så vidt jeg skjønte det ut fra det som står om WHQL hos Wikipedia), noe som gjør at den ikke har gjennomgått/bestått de samme testene som en WHQL-sertifisert driver. Dermed er risikoen større for at man vil oppleve problemer med en slik driver enn med en endelig/sertifisert utgave.

 

edit: endret litt på dette innlegget etter å ha lest litt om WHQL-sertifisering.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Nei, for all del, det går som regel bra, jeg har da brukt betadrivere flere ganger selv også uten problemer.

 

Men en betadriver er vanligvis ikke testet like grundig som den endelige utgaven av en driver, dermed er sjansene gjerne litt større for at ting ikke fungerer helt som planlagt.

Lenke til kommentar
Raptor,17/03-2006 : 12:29]Akkuratt som driverene som fulgte med x1900 og x1800 ikke var beta...  :roll:

5767975[/snapback]

At de har valgt å gjøre det på flere produkter enn Nvidias 7900-serie gjør vel ikke saken noe bedre? ;)

5768194[/snapback]

Sist jeg sjekket var x1800 og x1900 ATi kort...

 

WHQL serifisering kan ta tid å få på plass, og det er ofte ikke noe Microsoft gjør så fort. Den sertifiseringen er i mine øyne ganske lite verdt.

 

Hos nVidia så er alle drivere som ikke er WHQL seriffiser å regne som BETA-drivere. Har derfor ikke noen problemer med dette, da WHQL ikke er en garanti for at driverene er fri for bug hverken hos ATi eller nVidia.

 

Edit: Når nVidia slipper en beta-driver ut til vanlige folk så er den testet både internt av nVidia og av eksterne beta-testere som meg. Det er langt i fra alle driver-byggene som blir sendt inn til WHQL. Det er i snitt en driver i månden som sendes til Microsoft.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...